"130.000 banen op de tocht in detailhandel" | RetailDetail

"130.000 banen op de tocht in detailhandel"

"130.000 banen op de tocht in detailhandel"

Volgens een onderzoek in opdracht van Detailhandel Nederland verdwijnen er binnen tien jaar tot 130.000 banen in de Nederlandse detailhandel, tenzij die het over een andere boeg gooit. Ook in België vrezen experts voor eenzelfde evolutie.

Winkelleegstand

Het onderzoek wijst op de veranderingen die de komende jaren zullen plaatsvinden in de detailhandel: verschuivingen in de bevolkingssamenstelling en het consumentengedrag, technologische innovatie en toenemende concurrentie zorgen voor nieuwe mogelijkheden, maar ook voor bedreigingen. Als de detailhandel zich niet snel genoeg weet aan te passen, dan verdwijnen er volgens studiebureau McKinsey 55.000 tot 130.000 banen.

 

Die inkrimping van de detailhandel zou ook leiden tot meer winkelleegstand. Bij een ongewijzigd beleid schat McKinsey dat 20 tot 35% van de huidige winkelruimte overbodig zal worden. Vooral in de sector non-food verwacht het adviesbureau dan grote klappen.

 

Alternatief scenario

Om te overleven moet de retailsector volgens het bureau werken aan een alternatief scenario, waarbij de overheid barrières (denk aan te strikte bestemmingsplannen, ongewenste prikkels in de vastgoedsector en inflexibiliteit in de arbeidsmarkt) moet aanpakken. Daarnaast moet er vanuit de sector ingezet worden op differentiatie en innovatie. In het buitenland kunnen Nederlandse retailers dan weer samenwerken om Nederlandse producten en diensten aan te prijzen.

 

Ook online moeten er zaken veranderen volgens McKinsey: online marktplaatsen zullen moeten inzetten op een lokaal producten- en dienstenaanbod, een naadloze integratie van online en offline en versnelde invoering van technologie.

 

Ook in België

Het kwantitatieve onderzoek richtte zich weliswaar op Nederland, maar de bredere conclusies zullen ook in België te voelen zijn. Zo stelde auteur Pieter Ballon onlangs nog op deze site dat steden de vruchten kunnen plukken van deze evoluties, als ze zich snel genoeg omvormen tot "slimme steden". Inzetten op de strijd tegen onder andere leegstand gebeurt nu al, maar te gefragmenteerd, menen experts.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.