200 Nederlandse banen verdwijnen bij Unilever

200 Nederlandse banen verdwijnen bij Unilever

Was- en voedingsmiddelenfabrikant Unilever gaat een aantal jobs verplaatsen naar het buitenland. Daardoor vallen er in Nederland ongeveer tweehonderd gedwongen ontslagen. Bij de vakbonden zijn ze niet te spreken over de beslissing.

 

“Uitverkoop naar lageloonlanden”

De banen bij Unilever verdwijnen niet, maar ze worden wel verplaatst naar lageloonlanden, zoals Mexico, Indië, de Filipijnen en Polen. Volgens Unilever zijn de overplaatsingen nodig om bepaalde diensten meer te centraliseren. Het bedrijf wijst er op dat een eerdere centralisatie in 2013 er net voor zorgde dat er in Nederland 450 nieuwe banen bij kwamen. Het zegt nu ook werk te zullen maken van het begeleiden van de medewerkers naar een nieuwe job.

 

Toch zijn ze bij de vakbonden niet te spreken over de beslissing en spreken ze van een “massale uitverkoop van functies naar lageloonlanden”. Dat schrijft Nu.nl. “De meeste getroffenen zijn dertigers, in IT-, finance- en accountingfuncties”, zegt FNV-bestuurder Marjolein Dubbelaar. “Dit zijn veelal mensen met jonge gezinnen.”

 

Unilever heeft wereldwijd ongeveer 175.000 werknemers in dienst, waarvan circa 3.200 in Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top