200 Nederlandse banen verdwijnen bij Unilever

200 Nederlandse banen verdwijnen bij Unilever

Was- en voedingsmiddelenfabrikant Unilever gaat een aantal jobs verplaatsen naar het buitenland. Daardoor vallen er in Nederland ongeveer tweehonderd gedwongen ontslagen. Bij de vakbonden zijn ze niet te spreken over de beslissing.

 

“Uitverkoop naar lageloonlanden”

De banen bij Unilever verdwijnen niet, maar ze worden wel verplaatst naar lageloonlanden, zoals Mexico, Indië, de Filipijnen en Polen. Volgens Unilever zijn de overplaatsingen nodig om bepaalde diensten meer te centraliseren. Het bedrijf wijst er op dat een eerdere centralisatie in 2013 er net voor zorgde dat er in Nederland 450 nieuwe banen bij kwamen. Het zegt nu ook werk te zullen maken van het begeleiden van de medewerkers naar een nieuwe job.

 

Toch zijn ze bij de vakbonden niet te spreken over de beslissing en spreken ze van een “massale uitverkoop van functies naar lageloonlanden”. Dat schrijft Nu.nl. “De meeste getroffenen zijn dertigers, in IT-, finance- en accountingfuncties”, zegt FNV-bestuurder Marjolein Dubbelaar. “Dit zijn veelal mensen met jonge gezinnen.”

 

Unilever heeft wereldwijd ongeveer 175.000 werknemers in dienst, waarvan circa 3.200 in Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Back to top