2.000 banen op de tocht bij Hudson’s Bay | RetailDetail

2.000 banen op de tocht bij Hudson’s Bay

2.000 banen op de tocht bij Hudson’s Bay
Shutterstock

Het Canadese retailbedrijf Hudson’s Bay gaat een herstructurering doorvoeren, en daarbij zouden maar liefst 2.000 banen verloren gaan. De herstructurering moet vooral zorgen dat Hudson’s Bay minder kosten maakt.

“Sneller reageren op veranderingen”

Aan het transformatieplan is een diepgaand onderzoek van zes maanden van de activiteiten in Noord-Amerika voorafgegaan. "Door middel van gewaagde beslissende acties creëren wij een flexibeler organisatie die onze kostenbasis zal afstemmen op de omnichannelomgeving waarin we actief zijn," zegt CEO Jerry Storch. “Met deze veranderingen kunnen we sneller reageren op de steeds veranderende omgeving en de evoluerende klantvoorkeuren om vooruit te komen in de ontwikkelingen in de industrie."

 

Het nieuwe plan zal tegen het einde van het boekjaar 2018 actief worden en moet een jaarlijkse besparing van 350 miljoen Canadese dollar (230 miljoen euro) opleveren. Dit jaar moet er al 170 miljoen dollar (110 miljoen euro) bespaard worden. In totaal zullen er bij Hudson’s Bay 2.000 banen verloren gaan in Noord-Amerika.

 

Verlies

Het nieuws over het transformatieplan komt naar buiten op het moment dat Hudson’s Bay opnieuw een fors verlies moet slikken. In het eerste kwartaal van 2017 daalde de omzet met 3% naar 3,2 miljard Canadese dollar (2,1 miljard euro). Dat leidde tot een verlies van maar liefst 221 miljoen dollar (150 miljoen euro), een jaar eerder was dat nog 'maar' 97 miljoen dollar.

 

Dat grote verlies houdt Hudson’s Bay niet tegen om verder te investeren in expansie: zo werden er in het eerste kwartaal 4 nieuwe vestigingen van Saks Fifth Avenue en 25 winkels van Saks Off 5th geopend.

 

“Dit was een zwaar kwartaal voor HBC. Terwijl de kledingmarkt uitzonderlijk uitdagend blijft, nemen wij stappen om ons aan te passen, te beginnen met he transformatieplan dat we vandaag hebben aangekondigd”, zegt Richard Baker, voorzitter van de raad van bestuur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Media Markt boet voor Metro en voor Turkije

14/08/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.