25 genomineerden Beste Winkelketen van België bekend | RetailDetail

25 genomineerden Beste Winkelketen van België bekend

25 genomineerden Beste Winkelketen van België bekend

Beste Winkelketen 2011Woensdag werden in de Metropolis in Antwerpen de categoriewinnaars van de verkiezing “Beste Winkelketen van België” 2011 bekendgemaakt. Voor de zesde keer op rij konden consumenten hun favoriete winkelketen verkiezen tot Beste Winkelketen van het Jaar. 169 winkelketens in 25 categorieën werden genomineerd, maar slechts 25 mogen nu nog meedingen naar de titel.


“Consumenten hebben dit jaar in grote getale hun stem laten horen: bijna 115.000 mensen hebben een beoordeling uitgebracht op hun favoriete winkelketen. Dit heeft geresulteerd in ruim een half miljoen winkelbeoordelingen,” legt Erwin de Haan van initiatiefnemer Q&A Research & Consultancy tevreden uit. “En dat levert ook interessante informatie op over wat consumenten belangrijk vinden in de retail.”

Wat is volgens de consument dan belangrijk in de winkels?

E.d.H. : “Prijs-kwaliteitverhouding blijft voor consumenten het belangrijkst, maar wordt steeds meer een basisvoorwaarde. Waar retailers zich op moeten richten, zijn voornamelijk acties en aanbiedingen, terwijl assortiment ook steeds belangrijker wordt. Vaak zien wij dat servicegerelateerde aspecten juist de aspecten zijn waarop het verschil kan worden gemaakt.”

Wordt service en personeel niet steeds belangrijker voor winkels, met de sterke concurrentie van online?

E.d.H. : “Service en personeel is belangrijk, maar moet het afleggen tegen prijs. Echter in de bouwmarkten,  reisbureaus, optiek en telecomwinkel kan deskundig personeel het verschil maken bij de consument. Opvallend is dat de consument in een modewinkel wel graag klantvriendelijk personeel heeft, maar minder belang hecht aan deskundig personeel.”

Er hebben opvallende verschuivingen plaatsgevonden in de categorieën.

E.d.H. : “Inderdaad, dit jaar zijn er maar liefst 7 nieuwe winnaars. Zo mag Yves Rocher zich nieuwe winnaar noemen in de categorie Drogisterij. Daarnaast mocht C&A zich voor het eerst en gelijk tweemaal winnaar noemen in de categorieën Baby & Kindermode en Damesmode. Daarnaast hadden we ook een nieuwe winnaar in de categorie Herenmode, genaamd e5-mode.


Voor het eerst sinds het bestaan van Beste Winkelketen krijgt Pizza Hut bovendien een prijs in de categorie Food to Go. Tot slot wonnen Standaard Boekhandel en Veritas respectievelijk in Boeken & Tijdschriften en Mode-accessoires & Handtassen.”

Hoe komt het dat er zoveel nieuwe winaars zijn?

E.d.H. : “De voornaamste reden is dat de winkels aanzienlijk betere cijfers hebben gehaald. De consument weet dit jaar de prestaties van de winnaars aanzienlijk beter te waarderen dan vorig jaar. En dat is vooral een compliment voor die winkels en hun personeel.”

Is de consument ook over het algemeen tevreden?

E.d.H. : “De consument heeft de winkels dit jaar beoordeeld met een gemiddelde van 7,3, dit is net iets minder als vorig jaar. Maar de verschillen tussen de partijen worden steeds kleiner, wat wil zeggen dat de consument de retail in zijn geheel steeds beter weet te waarderen.”

Welke winkels worden zo goed beoordeeld?

E.d.H. : “De sportketen Decathlon heeft zeer goed gepresteerd en haalde het hoogste rapportcijfer, maar ook de Supermarktketen Colruyt en de gamespeciaalzaak Game Mania presteren zeer goed. Samen met Pearle en Standaard Boekhandel weten ze allemaal een gemiddeld eindcijfer te scoren boven de 8!”

Je houdt er wel nog de spanning in wie de eindzege behaalt.

E.d.H. : “De overall winnaar is nog niet bekend, omdat deze dit jaar gekozen wordt door de consument. In de tweede ronde – die vanaf 31 oktober van start gaat – kan de consument stemmen op zijn top 5 winkels. Die tweede ronde loopt tot en met 27 november. De winkelketen die uiteindelijk de hoogste score behaald mag zich ‘Beste Winkelketen van België’ 2011 noemen.”

Wanneer wordt de overall winnaar bekendgemaakt?

E.d.H. : “De winnaar zal bekend worden gemaakt op de Retaildetail Night op 1 december in Antwerpen. Tevens zal dan de winnaar van ‘Retailer of the Year Luxemburg’ bekend gemaakt worden.”


 

Alle categoriewinnaars van “Beste Winkelketen van België” 2011:

 

Baby & Kindermode        

C&A

Babyspeciaalzaken

Dreambaby

Boeken & Tijdschriften

Standaard Boekhandel

Bouwmarkten

Hubo

CD, DVD & Games

Game Mania

Computerspeciaalzaken

Media Markt

Damesmode

C&A

Drogisterij

Yves Rocher

Elektronica

Media Markt

Food to Go 

Pizza Hut

Herenmode

e5 mode

Juwelier & Bijouterie

Twice as Nice

Lingerie & Ondermode

Hunkemöller

Mode-accessoires & Handtassen

Veritas

Optiek

Pearle Opticiens

Parfumerie

ICI PARIS XL

Reisbureaus

Jetaircenter

Schoenen

Torfs

Speelgoed

Dreamland

Sport

Decathlon

Supermarkten

Colruyt

Telecom

Media Markt

Tuin & Dier

Aveve

Warenhuis & Huishouden

IKEA

Wonen

IKEA

 


 

Beste Winkelketen 2011Woensdag werden in de Metropolis in Antwerpen de categoriewinnaars van de verkiezing “Beste Winkelketen van België” 2011 bekendgemaakt. Voor de zesde keer op rij konden consumenten hun favoriete winkelketen verkiezen tot Beste Winkelketen van het Jaar. 169 winkelketens in 25 categorieën werden genomineerd, maar slechts 25 mogen nu nog meedingen naar de titel.


“Consumenten hebben dit jaar in grote getale hun stem laten horen: bijna 115.000 mensen hebben een beoordeling uitgebracht op hun favoriete winkelketen. Dit heeft geresulteerd in ruim een half miljoen winkelbeoordelingen,” legt Erwin de Haan van initiatiefnemer Q&A Research & Consultancy tevreden uit. “En dat levert ook interessante informatie op over wat consumenten belangrijk vinden in de retail.”

Wat is volgens de consument dan belangrijk in de winkels?

E.d.H. : “Prijs-kwaliteitverhouding blijft voor consumenten het belangrijkst, maar wordt steeds meer een basisvoorwaarde. Waar retailers zich op moeten richten, zijn voornamelijk acties en aanbiedingen, terwijl assortiment ook steeds belangrijker wordt. Vaak zien wij dat servicegerelateerde aspecten juist de aspecten zijn waarop het verschil kan worden gemaakt.”

Wordt service en personeel niet steeds belangrijker voor winkels, met de sterke concurrentie van online?

E.d.H. : “Service en personeel is belangrijk, maar moet het afleggen tegen prijs. Echter in de bouwmarkten,  reisbureaus, optiek en telecomwinkel kan deskundig personeel het verschil maken bij de consument. Opvallend is dat de consument in een modewinkel wel graag klantvriendelijk personeel heeft, maar minder belang hecht aan deskundig personeel.”

Er hebben opvallende verschuivingen plaatsgevonden in de categorieën.

E.d.H. : “Inderdaad, dit jaar zijn er maar liefst 7 nieuwe winnaars. Zo mag Yves Rocher zich nieuwe winnaar noemen in de categorie Drogisterij. Daarnaast mocht C&A zich voor het eerst en gelijk tweemaal winnaar noemen in de categorieën Baby & Kindermode en Damesmode. Daarnaast hadden we ook een nieuwe winnaar in de categorie Herenmode, genaamd e5-mode.


Voor het eerst sinds het bestaan van Beste Winkelketen krijgt Pizza Hut bovendien een prijs in de categorie Food to Go. Tot slot wonnen Standaard Boekhandel en Veritas respectievelijk in Boeken & Tijdschriften en Mode-accessoires & Handtassen.”

Hoe komt het dat er zoveel nieuwe winaars zijn?

E.d.H. : “De voornaamste reden is dat de winkels aanzienlijk betere cijfers hebben gehaald. De consument weet dit jaar de prestaties van de winnaars aanzienlijk beter te waarderen dan vorig jaar. En dat is vooral een compliment voor die winkels en hun personeel.”

Is de consument ook over het algemeen tevreden?

E.d.H. : “De consument heeft de winkels dit jaar beoordeeld met een gemiddelde van 7,3, dit is net iets minder als vorig jaar. Maar de verschillen tussen de partijen worden steeds kleiner, wat wil zeggen dat de consument de retail in zijn geheel steeds beter weet te waarderen.”

Welke winkels worden zo goed beoordeeld?

E.d.H. : “De sportketen Decathlon heeft zeer goed gepresteerd en haalde het hoogste rapportcijfer, maar ook de Supermarktketen Colruyt en de gamespeciaalzaak Game Mania presteren zeer goed. Samen met Pearle en Standaard Boekhandel weten ze allemaal een gemiddeld eindcijfer te scoren boven de 8!”

Je houdt er wel nog de spanning in wie de eindzege behaalt.

E.d.H. : “De overall winnaar is nog niet bekend, omdat deze dit jaar gekozen wordt door de consument. In de tweede ronde – die vanaf 31 oktober van start gaat – kan de consument stemmen op zijn top 5 winkels. Die tweede ronde loopt tot en met 27 november. De winkelketen die uiteindelijk de hoogste score behaald mag zich ‘Beste Winkelketen van België’ 2011 noemen.”

Wanneer wordt de overall winnaar bekendgemaakt?

E.d.H. : “De winnaar zal bekend worden gemaakt op de Retaildetail Night op 1 december in Antwerpen. Tevens zal dan de winnaar van ‘Retailer of the Year Luxemburg’ bekend gemaakt worden.”


 

Alle categoriewinnaars van “Beste Winkelketen van België” 2011:

 

Baby & Kindermode        

C&A

Babyspeciaalzaken

Dreambaby

Boeken & Tijdschriften

Standaard Boekhandel

Bouwmarkten

Hubo

CD, DVD & Games

Game Mania

Computerspeciaalzaken

Media Markt

Damesmode

C&A

Drogisterij

Yves Rocher

Elektronica

Media Markt

Food to Go 

Pizza Hut

Herenmode

e5 mode

Juwelier & Bijouterie

Twice as Nice

Lingerie & Ondermode

Hunkemöller

Mode-accessoires & Handtassen

Veritas

Optiek

Pearle Opticiens

Parfumerie

ICI PARIS XL

Reisbureaus

Jetaircenter

Schoenen

Torfs

Speelgoed

Dreamland

Sport

Decathlon

Supermarkten

Colruyt

Telecom

Media Markt

Tuin & Dier

Aveve

Warenhuis & Huishouden

IKEA

Wonen

IKEA

 


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.