25 genomineerden Beste Winkelketen van België bekend

25 genomineerden Beste Winkelketen van België bekend

Beste Winkelketen 2011Woensdag werden in de Metropolis in Antwerpen de categoriewinnaars van de verkiezing “Beste Winkelketen van België” 2011 bekendgemaakt. Voor de zesde keer op rij konden consumenten hun favoriete winkelketen verkiezen tot Beste Winkelketen van het Jaar. 169 winkelketens in 25 categorieën werden genomineerd, maar slechts 25 mogen nu nog meedingen naar de titel.


“Consumenten hebben dit jaar in grote getale hun stem laten horen: bijna 115.000 mensen hebben een beoordeling uitgebracht op hun favoriete winkelketen. Dit heeft geresulteerd in ruim een half miljoen winkelbeoordelingen,” legt Erwin de Haan van initiatiefnemer Q&A Research & Consultancy tevreden uit. “En dat levert ook interessante informatie op over wat consumenten belangrijk vinden in de retail.”

Wat is volgens de consument dan belangrijk in de winkels?

E.d.H. : “Prijs-kwaliteitverhouding blijft voor consumenten het belangrijkst, maar wordt steeds meer een basisvoorwaarde. Waar retailers zich op moeten richten, zijn voornamelijk acties en aanbiedingen, terwijl assortiment ook steeds belangrijker wordt. Vaak zien wij dat servicegerelateerde aspecten juist de aspecten zijn waarop het verschil kan worden gemaakt.”

Wordt service en personeel niet steeds belangrijker voor winkels, met de sterke concurrentie van online?

E.d.H. : “Service en personeel is belangrijk, maar moet het afleggen tegen prijs. Echter in de bouwmarkten,  reisbureaus, optiek en telecomwinkel kan deskundig personeel het verschil maken bij de consument. Opvallend is dat de consument in een modewinkel wel graag klantvriendelijk personeel heeft, maar minder belang hecht aan deskundig personeel.”

Er hebben opvallende verschuivingen plaatsgevonden in de categorieën.

E.d.H. : “Inderdaad, dit jaar zijn er maar liefst 7 nieuwe winnaars. Zo mag Yves Rocher zich nieuwe winnaar noemen in de categorie Drogisterij. Daarnaast mocht C&A zich voor het eerst en gelijk tweemaal winnaar noemen in de categorieën Baby & Kindermode en Damesmode. Daarnaast hadden we ook een nieuwe winnaar in de categorie Herenmode, genaamd e5-mode.


Voor het eerst sinds het bestaan van Beste Winkelketen krijgt Pizza Hut bovendien een prijs in de categorie Food to Go. Tot slot wonnen Standaard Boekhandel en Veritas respectievelijk in Boeken & Tijdschriften en Mode-accessoires & Handtassen.”

Hoe komt het dat er zoveel nieuwe winaars zijn?

E.d.H. : “De voornaamste reden is dat de winkels aanzienlijk betere cijfers hebben gehaald. De consument weet dit jaar de prestaties van de winnaars aanzienlijk beter te waarderen dan vorig jaar. En dat is vooral een compliment voor die winkels en hun personeel.”

Is de consument ook over het algemeen tevreden?

E.d.H. : “De consument heeft de winkels dit jaar beoordeeld met een gemiddelde van 7,3, dit is net iets minder als vorig jaar. Maar de verschillen tussen de partijen worden steeds kleiner, wat wil zeggen dat de consument de retail in zijn geheel steeds beter weet te waarderen.”

Welke winkels worden zo goed beoordeeld?

E.d.H. : “De sportketen Decathlon heeft zeer goed gepresteerd en haalde het hoogste rapportcijfer, maar ook de Supermarktketen Colruyt en de gamespeciaalzaak Game Mania presteren zeer goed. Samen met Pearle en Standaard Boekhandel weten ze allemaal een gemiddeld eindcijfer te scoren boven de 8!”

Je houdt er wel nog de spanning in wie de eindzege behaalt.

E.d.H. : “De overall winnaar is nog niet bekend, omdat deze dit jaar gekozen wordt door de consument. In de tweede ronde – die vanaf 31 oktober van start gaat – kan de consument stemmen op zijn top 5 winkels. Die tweede ronde loopt tot en met 27 november. De winkelketen die uiteindelijk de hoogste score behaald mag zich ‘Beste Winkelketen van België’ 2011 noemen.”

Wanneer wordt de overall winnaar bekendgemaakt?

E.d.H. : “De winnaar zal bekend worden gemaakt op de Retaildetail Night op 1 december in Antwerpen. Tevens zal dan de winnaar van ‘Retailer of the Year Luxemburg’ bekend gemaakt worden.”


 

Alle categoriewinnaars van “Beste Winkelketen van België” 2011:

 

Baby & Kindermode        

C&A

Babyspeciaalzaken

Dreambaby

Boeken & Tijdschriften

Standaard Boekhandel

Bouwmarkten

Hubo

CD, DVD & Games

Game Mania

Computerspeciaalzaken

Media Markt

Damesmode

C&A

Drogisterij

Yves Rocher

Elektronica

Media Markt

Food to Go 

Pizza Hut

Herenmode

e5 mode

Juwelier & Bijouterie

Twice as Nice

Lingerie & Ondermode

Hunkemöller

Mode-accessoires & Handtassen

Veritas

Optiek

Pearle Opticiens

Parfumerie

ICI PARIS XL

Reisbureaus

Jetaircenter

Schoenen

Torfs

Speelgoed

Dreamland

Sport

Decathlon

Supermarkten

Colruyt

Telecom

Media Markt

Tuin & Dier

Aveve

Warenhuis & Huishouden

IKEA

Wonen

IKEA

 


 

Beste Winkelketen 2011Woensdag werden in de Metropolis in Antwerpen de categoriewinnaars van de verkiezing “Beste Winkelketen van België” 2011 bekendgemaakt. Voor de zesde keer op rij konden consumenten hun favoriete winkelketen verkiezen tot Beste Winkelketen van het Jaar. 169 winkelketens in 25 categorieën werden genomineerd, maar slechts 25 mogen nu nog meedingen naar de titel.


“Consumenten hebben dit jaar in grote getale hun stem laten horen: bijna 115.000 mensen hebben een beoordeling uitgebracht op hun favoriete winkelketen. Dit heeft geresulteerd in ruim een half miljoen winkelbeoordelingen,” legt Erwin de Haan van initiatiefnemer Q&A Research & Consultancy tevreden uit. “En dat levert ook interessante informatie op over wat consumenten belangrijk vinden in de retail.”

Wat is volgens de consument dan belangrijk in de winkels?

E.d.H. : “Prijs-kwaliteitverhouding blijft voor consumenten het belangrijkst, maar wordt steeds meer een basisvoorwaarde. Waar retailers zich op moeten richten, zijn voornamelijk acties en aanbiedingen, terwijl assortiment ook steeds belangrijker wordt. Vaak zien wij dat servicegerelateerde aspecten juist de aspecten zijn waarop het verschil kan worden gemaakt.”

Wordt service en personeel niet steeds belangrijker voor winkels, met de sterke concurrentie van online?

E.d.H. : “Service en personeel is belangrijk, maar moet het afleggen tegen prijs. Echter in de bouwmarkten,  reisbureaus, optiek en telecomwinkel kan deskundig personeel het verschil maken bij de consument. Opvallend is dat de consument in een modewinkel wel graag klantvriendelijk personeel heeft, maar minder belang hecht aan deskundig personeel.”

Er hebben opvallende verschuivingen plaatsgevonden in de categorieën.

E.d.H. : “Inderdaad, dit jaar zijn er maar liefst 7 nieuwe winnaars. Zo mag Yves Rocher zich nieuwe winnaar noemen in de categorie Drogisterij. Daarnaast mocht C&A zich voor het eerst en gelijk tweemaal winnaar noemen in de categorieën Baby & Kindermode en Damesmode. Daarnaast hadden we ook een nieuwe winnaar in de categorie Herenmode, genaamd e5-mode.


Voor het eerst sinds het bestaan van Beste Winkelketen krijgt Pizza Hut bovendien een prijs in de categorie Food to Go. Tot slot wonnen Standaard Boekhandel en Veritas respectievelijk in Boeken & Tijdschriften en Mode-accessoires & Handtassen.”

Hoe komt het dat er zoveel nieuwe winaars zijn?

E.d.H. : “De voornaamste reden is dat de winkels aanzienlijk betere cijfers hebben gehaald. De consument weet dit jaar de prestaties van de winnaars aanzienlijk beter te waarderen dan vorig jaar. En dat is vooral een compliment voor die winkels en hun personeel.”

Is de consument ook over het algemeen tevreden?

E.d.H. : “De consument heeft de winkels dit jaar beoordeeld met een gemiddelde van 7,3, dit is net iets minder als vorig jaar. Maar de verschillen tussen de partijen worden steeds kleiner, wat wil zeggen dat de consument de retail in zijn geheel steeds beter weet te waarderen.”

Welke winkels worden zo goed beoordeeld?

E.d.H. : “De sportketen Decathlon heeft zeer goed gepresteerd en haalde het hoogste rapportcijfer, maar ook de Supermarktketen Colruyt en de gamespeciaalzaak Game Mania presteren zeer goed. Samen met Pearle en Standaard Boekhandel weten ze allemaal een gemiddeld eindcijfer te scoren boven de 8!”

Je houdt er wel nog de spanning in wie de eindzege behaalt.

E.d.H. : “De overall winnaar is nog niet bekend, omdat deze dit jaar gekozen wordt door de consument. In de tweede ronde – die vanaf 31 oktober van start gaat – kan de consument stemmen op zijn top 5 winkels. Die tweede ronde loopt tot en met 27 november. De winkelketen die uiteindelijk de hoogste score behaald mag zich ‘Beste Winkelketen van België’ 2011 noemen.”

Wanneer wordt de overall winnaar bekendgemaakt?

E.d.H. : “De winnaar zal bekend worden gemaakt op de Retaildetail Night op 1 december in Antwerpen. Tevens zal dan de winnaar van ‘Retailer of the Year Luxemburg’ bekend gemaakt worden.”


 

Alle categoriewinnaars van “Beste Winkelketen van België” 2011:

 

Baby & Kindermode        

C&A

Babyspeciaalzaken

Dreambaby

Boeken & Tijdschriften

Standaard Boekhandel

Bouwmarkten

Hubo

CD, DVD & Games

Game Mania

Computerspeciaalzaken

Media Markt

Damesmode

C&A

Drogisterij

Yves Rocher

Elektronica

Media Markt

Food to Go 

Pizza Hut

Herenmode

e5 mode

Juwelier & Bijouterie

Twice as Nice

Lingerie & Ondermode

Hunkemöller

Mode-accessoires & Handtassen

Veritas

Optiek

Pearle Opticiens

Parfumerie

ICI PARIS XL

Reisbureaus

Jetaircenter

Schoenen

Torfs

Speelgoed

Dreamland

Sport

Decathlon

Supermarkten

Colruyt

Telecom

Media Markt

Tuin & Dier

Aveve

Warenhuis & Huishouden

IKEA

Wonen

IKEA

 


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top