25 genomineerden Beste Winkelketen van België bekend

25 genomineerden Beste Winkelketen van België bekend

Beste Winkelketen 2011Woensdag werden in de Metropolis in Antwerpen de categoriewinnaars van de verkiezing “Beste Winkelketen van België” 2011 bekendgemaakt. Voor de zesde keer op rij konden consumenten hun favoriete winkelketen verkiezen tot Beste Winkelketen van het Jaar. 169 winkelketens in 25 categorieën werden genomineerd, maar slechts 25 mogen nu nog meedingen naar de titel.


“Consumenten hebben dit jaar in grote getale hun stem laten horen: bijna 115.000 mensen hebben een beoordeling uitgebracht op hun favoriete winkelketen. Dit heeft geresulteerd in ruim een half miljoen winkelbeoordelingen,” legt Erwin de Haan van initiatiefnemer Q&A Research & Consultancy tevreden uit. “En dat levert ook interessante informatie op over wat consumenten belangrijk vinden in de retail.”

Wat is volgens de consument dan belangrijk in de winkels?

E.d.H. : “Prijs-kwaliteitverhouding blijft voor consumenten het belangrijkst, maar wordt steeds meer een basisvoorwaarde. Waar retailers zich op moeten richten, zijn voornamelijk acties en aanbiedingen, terwijl assortiment ook steeds belangrijker wordt. Vaak zien wij dat servicegerelateerde aspecten juist de aspecten zijn waarop het verschil kan worden gemaakt.”

Wordt service en personeel niet steeds belangrijker voor winkels, met de sterke concurrentie van online?

E.d.H. : “Service en personeel is belangrijk, maar moet het afleggen tegen prijs. Echter in de bouwmarkten,  reisbureaus, optiek en telecomwinkel kan deskundig personeel het verschil maken bij de consument. Opvallend is dat de consument in een modewinkel wel graag klantvriendelijk personeel heeft, maar minder belang hecht aan deskundig personeel.”

Er hebben opvallende verschuivingen plaatsgevonden in de categorieën.

E.d.H. : “Inderdaad, dit jaar zijn er maar liefst 7 nieuwe winnaars. Zo mag Yves Rocher zich nieuwe winnaar noemen in de categorie Drogisterij. Daarnaast mocht C&A zich voor het eerst en gelijk tweemaal winnaar noemen in de categorieën Baby & Kindermode en Damesmode. Daarnaast hadden we ook een nieuwe winnaar in de categorie Herenmode, genaamd e5-mode.


Voor het eerst sinds het bestaan van Beste Winkelketen krijgt Pizza Hut bovendien een prijs in de categorie Food to Go. Tot slot wonnen Standaard Boekhandel en Veritas respectievelijk in Boeken & Tijdschriften en Mode-accessoires & Handtassen.”

Hoe komt het dat er zoveel nieuwe winaars zijn?

E.d.H. : “De voornaamste reden is dat de winkels aanzienlijk betere cijfers hebben gehaald. De consument weet dit jaar de prestaties van de winnaars aanzienlijk beter te waarderen dan vorig jaar. En dat is vooral een compliment voor die winkels en hun personeel.”

Is de consument ook over het algemeen tevreden?

E.d.H. : “De consument heeft de winkels dit jaar beoordeeld met een gemiddelde van 7,3, dit is net iets minder als vorig jaar. Maar de verschillen tussen de partijen worden steeds kleiner, wat wil zeggen dat de consument de retail in zijn geheel steeds beter weet te waarderen.”

Welke winkels worden zo goed beoordeeld?

E.d.H. : “De sportketen Decathlon heeft zeer goed gepresteerd en haalde het hoogste rapportcijfer, maar ook de Supermarktketen Colruyt en de gamespeciaalzaak Game Mania presteren zeer goed. Samen met Pearle en Standaard Boekhandel weten ze allemaal een gemiddeld eindcijfer te scoren boven de 8!”

Je houdt er wel nog de spanning in wie de eindzege behaalt.

E.d.H. : “De overall winnaar is nog niet bekend, omdat deze dit jaar gekozen wordt door de consument. In de tweede ronde – die vanaf 31 oktober van start gaat – kan de consument stemmen op zijn top 5 winkels. Die tweede ronde loopt tot en met 27 november. De winkelketen die uiteindelijk de hoogste score behaald mag zich ‘Beste Winkelketen van België’ 2011 noemen.”

Wanneer wordt de overall winnaar bekendgemaakt?

E.d.H. : “De winnaar zal bekend worden gemaakt op de Retaildetail Night op 1 december in Antwerpen. Tevens zal dan de winnaar van ‘Retailer of the Year Luxemburg’ bekend gemaakt worden.”


 

Alle categoriewinnaars van “Beste Winkelketen van België” 2011:

 

Baby & Kindermode        

C&A

Babyspeciaalzaken

Dreambaby

Boeken & Tijdschriften

Standaard Boekhandel

Bouwmarkten

Hubo

CD, DVD & Games

Game Mania

Computerspeciaalzaken

Media Markt

Damesmode

C&A

Drogisterij

Yves Rocher

Elektronica

Media Markt

Food to Go 

Pizza Hut

Herenmode

e5 mode

Juwelier & Bijouterie

Twice as Nice

Lingerie & Ondermode

Hunkemöller

Mode-accessoires & Handtassen

Veritas

Optiek

Pearle Opticiens

Parfumerie

ICI PARIS XL

Reisbureaus

Jetaircenter

Schoenen

Torfs

Speelgoed

Dreamland

Sport

Decathlon

Supermarkten

Colruyt

Telecom

Media Markt

Tuin & Dier

Aveve

Warenhuis & Huishouden

IKEA

Wonen

IKEA

 


 

Beste Winkelketen 2011Woensdag werden in de Metropolis in Antwerpen de categoriewinnaars van de verkiezing “Beste Winkelketen van België” 2011 bekendgemaakt. Voor de zesde keer op rij konden consumenten hun favoriete winkelketen verkiezen tot Beste Winkelketen van het Jaar. 169 winkelketens in 25 categorieën werden genomineerd, maar slechts 25 mogen nu nog meedingen naar de titel.


“Consumenten hebben dit jaar in grote getale hun stem laten horen: bijna 115.000 mensen hebben een beoordeling uitgebracht op hun favoriete winkelketen. Dit heeft geresulteerd in ruim een half miljoen winkelbeoordelingen,” legt Erwin de Haan van initiatiefnemer Q&A Research & Consultancy tevreden uit. “En dat levert ook interessante informatie op over wat consumenten belangrijk vinden in de retail.”

Wat is volgens de consument dan belangrijk in de winkels?

E.d.H. : “Prijs-kwaliteitverhouding blijft voor consumenten het belangrijkst, maar wordt steeds meer een basisvoorwaarde. Waar retailers zich op moeten richten, zijn voornamelijk acties en aanbiedingen, terwijl assortiment ook steeds belangrijker wordt. Vaak zien wij dat servicegerelateerde aspecten juist de aspecten zijn waarop het verschil kan worden gemaakt.”

Wordt service en personeel niet steeds belangrijker voor winkels, met de sterke concurrentie van online?

E.d.H. : “Service en personeel is belangrijk, maar moet het afleggen tegen prijs. Echter in de bouwmarkten,  reisbureaus, optiek en telecomwinkel kan deskundig personeel het verschil maken bij de consument. Opvallend is dat de consument in een modewinkel wel graag klantvriendelijk personeel heeft, maar minder belang hecht aan deskundig personeel.”

Er hebben opvallende verschuivingen plaatsgevonden in de categorieën.

E.d.H. : “Inderdaad, dit jaar zijn er maar liefst 7 nieuwe winnaars. Zo mag Yves Rocher zich nieuwe winnaar noemen in de categorie Drogisterij. Daarnaast mocht C&A zich voor het eerst en gelijk tweemaal winnaar noemen in de categorieën Baby & Kindermode en Damesmode. Daarnaast hadden we ook een nieuwe winnaar in de categorie Herenmode, genaamd e5-mode.


Voor het eerst sinds het bestaan van Beste Winkelketen krijgt Pizza Hut bovendien een prijs in de categorie Food to Go. Tot slot wonnen Standaard Boekhandel en Veritas respectievelijk in Boeken & Tijdschriften en Mode-accessoires & Handtassen.”

Hoe komt het dat er zoveel nieuwe winaars zijn?

E.d.H. : “De voornaamste reden is dat de winkels aanzienlijk betere cijfers hebben gehaald. De consument weet dit jaar de prestaties van de winnaars aanzienlijk beter te waarderen dan vorig jaar. En dat is vooral een compliment voor die winkels en hun personeel.”

Is de consument ook over het algemeen tevreden?

E.d.H. : “De consument heeft de winkels dit jaar beoordeeld met een gemiddelde van 7,3, dit is net iets minder als vorig jaar. Maar de verschillen tussen de partijen worden steeds kleiner, wat wil zeggen dat de consument de retail in zijn geheel steeds beter weet te waarderen.”

Welke winkels worden zo goed beoordeeld?

E.d.H. : “De sportketen Decathlon heeft zeer goed gepresteerd en haalde het hoogste rapportcijfer, maar ook de Supermarktketen Colruyt en de gamespeciaalzaak Game Mania presteren zeer goed. Samen met Pearle en Standaard Boekhandel weten ze allemaal een gemiddeld eindcijfer te scoren boven de 8!”

Je houdt er wel nog de spanning in wie de eindzege behaalt.

E.d.H. : “De overall winnaar is nog niet bekend, omdat deze dit jaar gekozen wordt door de consument. In de tweede ronde – die vanaf 31 oktober van start gaat – kan de consument stemmen op zijn top 5 winkels. Die tweede ronde loopt tot en met 27 november. De winkelketen die uiteindelijk de hoogste score behaald mag zich ‘Beste Winkelketen van België’ 2011 noemen.”

Wanneer wordt de overall winnaar bekendgemaakt?

E.d.H. : “De winnaar zal bekend worden gemaakt op de Retaildetail Night op 1 december in Antwerpen. Tevens zal dan de winnaar van ‘Retailer of the Year Luxemburg’ bekend gemaakt worden.”


 

Alle categoriewinnaars van “Beste Winkelketen van België” 2011:

 

Baby & Kindermode        

C&A

Babyspeciaalzaken

Dreambaby

Boeken & Tijdschriften

Standaard Boekhandel

Bouwmarkten

Hubo

CD, DVD & Games

Game Mania

Computerspeciaalzaken

Media Markt

Damesmode

C&A

Drogisterij

Yves Rocher

Elektronica

Media Markt

Food to Go 

Pizza Hut

Herenmode

e5 mode

Juwelier & Bijouterie

Twice as Nice

Lingerie & Ondermode

Hunkemöller

Mode-accessoires & Handtassen

Veritas

Optiek

Pearle Opticiens

Parfumerie

ICI PARIS XL

Reisbureaus

Jetaircenter

Schoenen

Torfs

Speelgoed

Dreamland

Sport

Decathlon

Supermarkten

Colruyt

Telecom

Media Markt

Tuin & Dier

Aveve

Warenhuis & Huishouden

IKEA

Wonen

IKEA

 


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top