34 Belgische retailers lanceren actieweekend Bel Friday

Etalage van winkel met sticker Bel Friday
Foto: Bel Friday

Tijdens het Allerheiligenweekend gaat voor het eerst een nieuwe klantenactie door: 34 Belgische retailers lanceren samen Bel Friday, om de rijkdom van het lokale Belgische handelsaanbod in de bloemetjes te zetten.

 

“Verklaring van trots”

Belgische retailers uit de non-food zetten voor het eerst samen hun schouders onder een grootschalige campagne: Bel Friday. Het initiatief is een antwoord op de groeiende vraag naar lokaal shoppen, dat zeker sinds de coronacrisis sterker leeft. Dat zeggen toch de 34 initiatiefnemers, die van Colruyt Group over elektrospeler Exellent tot Chaussures Maniet ! Luxus gaan.


In samenwerking met de Belgische mediaspelers start daarom vanaf vandaag een campagne rond lokaal winkelen, waarbij de retailers een gemeenschappelijk manifest uitspreken en ook werknemers aan het woord komen. In de TV- en radiospots staat de term “hier” centraal.


“De gemeenschappelijke uiting is een verklaring van trots, door samen naar buiten te komen met een positief statement als ‘echte’ Belgische bedrijven”, legt Dieter Struye (Colruyt Group) uit. “De deelnemers overstijgen met het initiatief de concurrentie en trekken samen aan één zeel”, beklemtoont ook Wouter Torfs (Schoenen Torfs).

 

Koopjes en goede doelen

Toch is de naam Bel Friday niet zomaar gekozen: in het verlengde weekend van 30 oktober tot 2 november vindt een actieweekend plaats in de 1.800 deelnemende winkelpunten en webshops, met een knipoog naar de Amerikaanse koopjesdag Black Friday. Klanten krijgen tijdens het weekend attenties en er zijn promoties. Op de website van het initiatief wordt op 28 oktober bekendgemaakt welke acties bij welke retailer zullen doorgaan..

 

Daarnaast is Bel Friday naar eigen zeggen “meer dan de zoveelste commerciële actie”: de retailers willen ook de link leggen naar de lokale gemeenschap en hun sociaal engagement onderstrepen. Samen hebben ze daarom een bedrag van meer dan 100.000 euro ingelegd voor het Rode Kruis België. Ook in de toekomst wil de campagne Belgische goede doelen ondersteunen.


In het voorjaar van 2021 staat al een tweede actie op stapel. Het is ook de bedoeling dat andere Belgische retailers en zelfs zelfstandige handelaars zich aansluiten. “COVID-19 heeft de noodzaak én relevantie van lokale verankering aangetoond en het enthousiasme bij de consument voor dergelijke initiatieven verder gestimuleerd”, zegt Olivier Lanckriet (Exellent/Expert/Selexion). “Met Bel Friday staan we samen sterker: door de krachten te bundelen, creëren we een sterker verhaal én hebben we meer impact. Een dergelijk initiatief zorgt ook voor een gecombineerde marketingkracht.”