350 miljoen euro aan m-commerce in 2016 | RetailDetail

350 miljoen euro aan m-commerce in 2016

350 miljoen euro aan m-commerce in 2016

Als de trends van de eerste drie kwartalen worden doorgetrokken, dan stevent de m-commerce in België voor 2016 af op een omzet van ongeveer 350 miljoen euro. Dat is wel nog steeds amper 4% van de totale online uitgaven.

Smartphone overtreft tablet

In het derde kwartaal van 2016 haalde de smartphone alvast de tablet in als derde populairste toestel om online te kopen, na de desktop en de laptop. 16% van de Belgen kocht in het derde kwartaal iets via zijn smartphone, in dezelfde periode in 2015 was dat slechts 12%. Het aandeel van de tablet bleef daarbij stabiel op 14%.

 

In de periode van januari tot en met september 2016 deden 8,2 miljoen Belgen minstens één online aankoop, een stijging van 10% ten opzichte van een jaar eerder en goed voor een totaal van 6,66 miljard euro. Ongeveer 4% werd daarbij via smartphone uitgegeven: dan zou de totale omzet van m-commerce voor heel 2016 uitkomen op ongeveer 350 miljoen euro.

 

“We verwachten dat dit cijfer uiteindelijk hoger zal liggen, door enkele specifieke trends uit het vierde kwartaal (zoals Black Friday) en de eindejaarsaankopen uiteraard, die ook meer en meer online gebeuren”, zegt Inge Zeeuws van marktonderzoeker GfK.

 

Smartphone als hulp- en betaalmiddel

De smartphone wordt ook steeds belangrijker als informatiebron in de aanloop naar een aankoop: vier op de tien Belgen zegt wel eens een product te kopen in een winkel, nadat ze het op hun smartphone bekeken hadden. Voor 14% is de smartphone zelfs het belangrijkste hulpmiddel tijdens het shoppen.

 

“Traditionele winkels dienen zich niet per sé bedreigd te voelen door de opkomst van e-commerce en m-commerce. Integendeel, deze evolutie biedt hen heel wat mogelijkheden. 1 op 10 consumenten geeft immers aan dat ze het leuk vinden om via hun smartphone benaderd te worden door winkeliers tijdens het winkelen. Bij de jongere generatie, ‘Generation Z’ (15 tot 21 jarigen), stijgt dit tot 1 op 5”, zegt Bert Hendrickx, verantwoordelijk voor digitaal onderzoek bij GfK.

 

De smartphone wordt ook steeds meer gebruikt als betaalmiddel, al vindt zes op de tien Belgen dat de technologie nog verder ontwikkeld moet worden voor die vaker gebruikt zal worden. De helft van de ondervraagden heeft ook vragen bij de privacy wanneer er betaald wordt via de smartphone. “We verwachten dat de rol van mobile ook in het komende jaar zal toenemen. Een belangrijke reden hiervoor is het toenemende vertrouwen ten opzichte van de smartphone als winkel- en betaalmiddel”, aldus Hendrickx.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.