4 op de 10 handelaars “betreuren” stopzetting Proton

4 op de 10 handelaars “betreuren” stopzetting Proton

Op 1 januari is het definitief gedaan met Proton, tot spijt van 4 op de 10 kleine handelszaken. Intussen zou er nog hooguit een kleine 10 miljoen euro op de kaarten geparkeerd staan.

"Geen valabel alternatief" voor kleine betalingen

Nog een kleine maand en het liedje van Proton is uitgezongen. De stopzetting gebeurt gefaseerd: sinds oktober wordt het aantal punten waar de consument de kaart nog kan opladen afgebouwd, vanaf 1 januari kan de consument er niet meer mee betalen en tegen 28 februari moeten alle Proton-terminals uit de winkels verdwenen zijn.

 

Nochtans betreurt 39 procent van de handelaars dat Proton verdwijnt, zo blijkt uit onderzoek van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. "Het gaat dan vooral om handelszaken waar klanten een aankoop doen voor een klein bedrag, zoals een krantenwinkel, een broodjeszaak, een snackbar, een koffiebar en dergelijke. 49 procent vindt betalingen onder de 10 euro met een betaalkaart geen volwaardig alternatief voor Proton wegens te duur", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

Om meer handelaars te overhalen tot het investeren in elektronisch betalen, moet de kost nog verder omlaag, aldus het NSZ. Daarom stelt de zelfstandigenorganisatie voor om de interchange fee (van 5,6 eurocent voor een waarde vanaf 10 euro) af te schaffen of minstens te delen met banken en consumenten. Daarnaast pleit het NSZ ervoor om de aanschaf van een bankterminal en de kosten voor abonnement en transacties ook verhoogd fiscaal aftrekbaar te maken.

 

Nog hooguit 10 miljoen euro geladen

Of de consument Proton zal missen, valt dan weer te betwijfelen. Het aantal transacties is al jaren in vrije val: van 81 miljoen in 2008 naar 30 miljoen vorig jaar. Bankenkoepel Febelfin schat dat er nog hooguit 350.000 Proton-kaarten in gebruik zijn. Ter vergelijking: in 2012 waren dat er nog zo'n 750.000.

 

"Als je weet dat kaarthouders doorgaans 20 à 30 euro per keer opladen, betekent dit dat er in het allerslechtste geval nog zo'n 10 miljoen euro op geladen is", zegt woordvoerder Isabelle Marchand in Het Nieuwsblad. Febelfin wijst erop dat er duidelijke afspraken zijn met de banken zodat het geld dat eventueel niet is uitgegeven vóór Proton er definitief mee stopt, sowieso zal worden gerecupereerd door de consument: "Elke bank moet en zal haar klanten daarover informeren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top