4 op de 10 handelaars “betreuren” stopzetting Proton | RetailDetail

4 op de 10 handelaars “betreuren” stopzetting Proton

4 op de 10 handelaars “betreuren” stopzetting Proton

Op 1 januari is het definitief gedaan met Proton, tot spijt van 4 op de 10 kleine handelszaken. Intussen zou er nog hooguit een kleine 10 miljoen euro op de kaarten geparkeerd staan.

"Geen valabel alternatief" voor kleine betalingen

Nog een kleine maand en het liedje van Proton is uitgezongen. De stopzetting gebeurt gefaseerd: sinds oktober wordt het aantal punten waar de consument de kaart nog kan opladen afgebouwd, vanaf 1 januari kan de consument er niet meer mee betalen en tegen 28 februari moeten alle Proton-terminals uit de winkels verdwenen zijn.

 

Nochtans betreurt 39 procent van de handelaars dat Proton verdwijnt, zo blijkt uit onderzoek van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. "Het gaat dan vooral om handelszaken waar klanten een aankoop doen voor een klein bedrag, zoals een krantenwinkel, een broodjeszaak, een snackbar, een koffiebar en dergelijke. 49 procent vindt betalingen onder de 10 euro met een betaalkaart geen volwaardig alternatief voor Proton wegens te duur", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

Om meer handelaars te overhalen tot het investeren in elektronisch betalen, moet de kost nog verder omlaag, aldus het NSZ. Daarom stelt de zelfstandigenorganisatie voor om de interchange fee (van 5,6 eurocent voor een waarde vanaf 10 euro) af te schaffen of minstens te delen met banken en consumenten. Daarnaast pleit het NSZ ervoor om de aanschaf van een bankterminal en de kosten voor abonnement en transacties ook verhoogd fiscaal aftrekbaar te maken.

 

Nog hooguit 10 miljoen euro geladen

Of de consument Proton zal missen, valt dan weer te betwijfelen. Het aantal transacties is al jaren in vrije val: van 81 miljoen in 2008 naar 30 miljoen vorig jaar. Bankenkoepel Febelfin schat dat er nog hooguit 350.000 Proton-kaarten in gebruik zijn. Ter vergelijking: in 2012 waren dat er nog zo'n 750.000.

 

"Als je weet dat kaarthouders doorgaans 20 à 30 euro per keer opladen, betekent dit dat er in het allerslechtste geval nog zo'n 10 miljoen euro op geladen is", zegt woordvoerder Isabelle Marchand in Het Nieuwsblad. Febelfin wijst erop dat er duidelijke afspraken zijn met de banken zodat het geld dat eventueel niet is uitgegeven vóór Proton er definitief mee stopt, sowieso zal worden gerecupereerd door de consument: "Elke bank moet en zal haar klanten daarover informeren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.