4 op de 10 handelaars “betreuren” stopzetting Proton

4 op de 10 handelaars “betreuren” stopzetting Proton

Op 1 januari is het definitief gedaan met Proton, tot spijt van 4 op de 10 kleine handelszaken. Intussen zou er nog hooguit een kleine 10 miljoen euro op de kaarten geparkeerd staan.

"Geen valabel alternatief" voor kleine betalingen

Nog een kleine maand en het liedje van Proton is uitgezongen. De stopzetting gebeurt gefaseerd: sinds oktober wordt het aantal punten waar de consument de kaart nog kan opladen afgebouwd, vanaf 1 januari kan de consument er niet meer mee betalen en tegen 28 februari moeten alle Proton-terminals uit de winkels verdwenen zijn.

 

Nochtans betreurt 39 procent van de handelaars dat Proton verdwijnt, zo blijkt uit onderzoek van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. "Het gaat dan vooral om handelszaken waar klanten een aankoop doen voor een klein bedrag, zoals een krantenwinkel, een broodjeszaak, een snackbar, een koffiebar en dergelijke. 49 procent vindt betalingen onder de 10 euro met een betaalkaart geen volwaardig alternatief voor Proton wegens te duur", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

Om meer handelaars te overhalen tot het investeren in elektronisch betalen, moet de kost nog verder omlaag, aldus het NSZ. Daarom stelt de zelfstandigenorganisatie voor om de interchange fee (van 5,6 eurocent voor een waarde vanaf 10 euro) af te schaffen of minstens te delen met banken en consumenten. Daarnaast pleit het NSZ ervoor om de aanschaf van een bankterminal en de kosten voor abonnement en transacties ook verhoogd fiscaal aftrekbaar te maken.

 

Nog hooguit 10 miljoen euro geladen

Of de consument Proton zal missen, valt dan weer te betwijfelen. Het aantal transacties is al jaren in vrije val: van 81 miljoen in 2008 naar 30 miljoen vorig jaar. Bankenkoepel Febelfin schat dat er nog hooguit 350.000 Proton-kaarten in gebruik zijn. Ter vergelijking: in 2012 waren dat er nog zo'n 750.000.

 

"Als je weet dat kaarthouders doorgaans 20 à 30 euro per keer opladen, betekent dit dat er in het allerslechtste geval nog zo'n 10 miljoen euro op geladen is", zegt woordvoerder Isabelle Marchand in Het Nieuwsblad. Febelfin wijst erop dat er duidelijke afspraken zijn met de banken zodat het geld dat eventueel niet is uitgegeven vóór Proton er definitief mee stopt, sowieso zal worden gerecupereerd door de consument: "Elke bank moet en zal haar klanten daarover informeren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Back to top