8 op de 10 winkelkarren niet hygiënisch | RetailDetail

8 op de 10 winkelkarren niet hygiënisch

8 op de 10 winkelkarren niet hygiënisch

Blijkbaar houden nogal wat 'vieze beestjes' ons gezelschap wanneer we met ons winkelkarretje in de supermarkt rondrijden. Dat blijkt toch uit een Nederlands onderzoek.

Even vuil als een toetsenbord

Uit onderzoek van schoonmaakbedrijf Fusernet in bijna 100 Nederlandse supermarkten blijkt dat nauwelijks 2% van de winkelwagentjes vrij is van bacteriën, terwijl 14% als onhygiënisch en liefst 84% als ernstig vervuild bestempeld wordt. Op sommige karretjes werd zelfs E. coli aangetroffen, een bacterie die voorkomt in de darmen en uitwerpselen van mens en dier.

 

De conclusie liegt er niet om: een gemiddelde winkelwagen is net zo vies als een toetsenbord, vier keer zo vies als de gemiddelde deurklink en zelfs vijf keer zo vies als een mobiele telefoon. Misschien dus toch maar beter de handen wassen na het winkelen...

 

Er zijn geen Belgische cijfers, maar in een reactie in Het Nieuwsblad zegt woordvoerder Baptiste van Outryve van Carrefour dat winkelkarretjes nooit 100% bacterievrij kunnen zijn. "Zeker als ze buiten staan. Maar onze winkelwagentjes worden regelmatig gecontroleerd. Als er problemen zijn met de hygiëne, dan nemen we maatregelen. We drukken onze klanten wel op het hart om groenten altijd in een plastic zak te stoppen, om direct contact met de kar te vermijden." 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?