99% van de Belgische commerciële websites lapt wetgeving aan zijn laars | RetailDetail

99% van de Belgische commerciële websites lapt wetgeving aan zijn laars

99% van de Belgische commerciële websites lapt wetgeving aan zijn laars

Amper 1% van de Belgische commerciële websites respecteert de wet. Dat is de verrassende conclusie van de eerste “internetbarometer” van Email-Brokers, een specialist in interactieve marketing en e-mailmarketing. Elk bedrijf met een website kan dus maar beter eens de hand in eigen boezem steken.

 

“Om voor de hand liggende redenen van transparantie zijn professionelen in ons land verplicht om op hun website een minimum aan informatie te leveren over hun bedrijf en medewerkers. Deze plicht wordt in ons land echter serieus met de voeten getreden”, zegt William Vande Wiele, oprichter en CEO van Email-Brokers.

Twee jaar inventariseren

Om die internetbarometer op te stellen bracht Email-Brokers de Belgische websites in kaart, een werk van twee jaar. “We hebben een inventaris gemaakt van alle Belgische professionele sites, door ze te verzamelen via verschillende kanalen: namen van bedrijven en postcodes, officiële internetextensies (zoals .be en .com), steden en gemeenten in België, beroepen, telefoonnummers, automatische zoekopdrachten, enzovoort. Die enorme verzameling leverde ons een triljoen ruwe gegevens op”, legt William Vande Wiele uit.

 

Via de analyse van de gegevens telde het bedrijf meer dan 650.000 sites in België, waarvan er zowat een half miljoen professioneel bedoeld zijn en gebruikt worden. Voor alle duidelijkheid: dat zijn niet allemaal e-commerce websites – al zitten die daar uiteraard ook bij – maar ook corporate websites, sites van vrije beroepers enz.

Veel te weinig wettelijk verplichte informatie

Volgens de Belgische wetgeving moet elke website voor beroepsdoeleinden, naast uiteraard de naam, de locatie en contactinformatie, ook permanent en duidelijk het ondernemings- of BTW-nummer vermelden alsook bepaalde gedragscodes of licenties waaraan het bedrijf in kwestie onderhevig is.

 

Dat geldt ook voor de rechtsvorm (NV, bvba e.d.) van de onderneming en de term “register van rechtspersonen”, gevolgd door de naam en ligging van zijn sociale zetel. Wie een gereglementeerd beroep uitoefent, dient voorts de professionele associatie te vermelden waartoe hij behoort, net als zijn beroepstitel en de staat waarin deze werd verleend.

 

Last but not least moeten bedrijven die in vereffening verkeren, dit ook duidelijk online melden. Maar van het half miljoen “beroepsmatige” sites voldoet 99% dus niet aan de (toegegeven) uitgebreide maar niettemin wettelijk verplichte vermeldingen.

Informeren en “.be”-extensie beschermen

“Dat slechts 1% van de Belgische bedrijven hieraan voldoet, is des te merkwaardiger als men dit vergelijkt met Nederlandse websites. Daarvan is niet minder dan 84% wél legaal in orde”, vervolgt William Vande Wiele. “Nochtans kan op eenvoudige en kostenefficiënte wijze beantwoord worden aan deze bepaling, waardoor je enkel kan concluderen dat Belgische bedrijfsleiders hier gewoon niet voldoende van op de hoogte zijn.”

 

Vande Wiele pleit dan ook voor een betere omkadering van websites in België en tegelijk een bescherming van de extensie .be. Want die wordt te vaak gebruikt door buitenlandse ondernemingen, die zo toegang krijgen tot de Belgische markt, zonder onderworpen te zijn aan dezelfde beperkingen als de Belgische bedrijven. “Wie op het internet surft, heeft rechten. Als er geen juridische informatie op de site staat, weet hij niet waar hij zijn product koopt. Reglementering moet excessen beperken”, besluit de oprichter van Email-Brokers.

 

Email-Brokers, opgericht in 2001, is marktleider voor interactieve marketing en e-mailmarketing in België en Frankrijk en biedt daarnaast in de rest van West-Europa krachtige B2B-databases aan.
 

Amper 1% van de Belgische commerciële websites respecteert de wet. Dat is de verrassende conclusie van de eerste “internetbarometer” van Email-Brokers, een specialist in interactieve marketing en e-mailmarketing. Elk bedrijf met een website kan dus maar beter eens de hand in eigen boezem steken.

 

“Om voor de hand liggende redenen van transparantie zijn professionelen in ons land verplicht om op hun website een minimum aan informatie te leveren over hun bedrijf en medewerkers. Deze plicht wordt in ons land echter serieus met de voeten getreden”, zegt William Vande Wiele, oprichter en CEO van Email-Brokers.

Twee jaar inventariseren

Om die internetbarometer op te stellen bracht Email-Brokers de Belgische websites in kaart, een werk van twee jaar. “We hebben een inventaris gemaakt van alle Belgische professionele sites, door ze te verzamelen via verschillende kanalen: namen van bedrijven en postcodes, officiële internetextensies (zoals .be en .com), steden en gemeenten in België, beroepen, telefoonnummers, automatische zoekopdrachten, enzovoort. Die enorme verzameling leverde ons een triljoen ruwe gegevens op”, legt William Vande Wiele uit.

 

Via de analyse van de gegevens telde het bedrijf meer dan 650.000 sites in België, waarvan er zowat een half miljoen professioneel bedoeld zijn en gebruikt worden. Voor alle duidelijkheid: dat zijn niet allemaal e-commerce websites – al zitten die daar uiteraard ook bij – maar ook corporate websites, sites van vrije beroepers enz.

Veel te weinig wettelijk verplichte informatie

Volgens de Belgische wetgeving moet elke website voor beroepsdoeleinden, naast uiteraard de naam, de locatie en contactinformatie, ook permanent en duidelijk het ondernemings- of BTW-nummer vermelden alsook bepaalde gedragscodes of licenties waaraan het bedrijf in kwestie onderhevig is.

 

Dat geldt ook voor de rechtsvorm (NV, bvba e.d.) van de onderneming en de term “register van rechtspersonen”, gevolgd door de naam en ligging van zijn sociale zetel. Wie een gereglementeerd beroep uitoefent, dient voorts de professionele associatie te vermelden waartoe hij behoort, net als zijn beroepstitel en de staat waarin deze werd verleend.

 

Last but not least moeten bedrijven die in vereffening verkeren, dit ook duidelijk online melden. Maar van het half miljoen “beroepsmatige” sites voldoet 99% dus niet aan de (toegegeven) uitgebreide maar niettemin wettelijk verplichte vermeldingen.

Informeren en “.be”-extensie beschermen

“Dat slechts 1% van de Belgische bedrijven hieraan voldoet, is des te merkwaardiger als men dit vergelijkt met Nederlandse websites. Daarvan is niet minder dan 84% wél legaal in orde”, vervolgt William Vande Wiele. “Nochtans kan op eenvoudige en kostenefficiënte wijze beantwoord worden aan deze bepaling, waardoor je enkel kan concluderen dat Belgische bedrijfsleiders hier gewoon niet voldoende van op de hoogte zijn.”

 

Vande Wiele pleit dan ook voor een betere omkadering van websites in België en tegelijk een bescherming van de extensie .be. Want die wordt te vaak gebruikt door buitenlandse ondernemingen, die zo toegang krijgen tot de Belgische markt, zonder onderworpen te zijn aan dezelfde beperkingen als de Belgische bedrijven. “Wie op het internet surft, heeft rechten. Als er geen juridische informatie op de site staat, weet hij niet waar hij zijn product koopt. Reglementering moet excessen beperken”, besluit de oprichter van Email-Brokers.

 

Email-Brokers, opgericht in 2001, is marktleider voor interactieve marketing en e-mailmarketing in België en Frankrijk en biedt daarnaast in de rest van West-Europa krachtige B2B-databases aan.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.