99% van de Belgische commerciële websites lapt wetgeving aan zijn laars

99% van de Belgische commerciële websites lapt wetgeving aan zijn laars

Amper 1% van de Belgische commerciële websites respecteert de wet. Dat is de verrassende conclusie van de eerste “internetbarometer” van Email-Brokers, een specialist in interactieve marketing en e-mailmarketing. Elk bedrijf met een website kan dus maar beter eens de hand in eigen boezem steken.

 

“Om voor de hand liggende redenen van transparantie zijn professionelen in ons land verplicht om op hun website een minimum aan informatie te leveren over hun bedrijf en medewerkers. Deze plicht wordt in ons land echter serieus met de voeten getreden”, zegt William Vande Wiele, oprichter en CEO van Email-Brokers.

Twee jaar inventariseren

Om die internetbarometer op te stellen bracht Email-Brokers de Belgische websites in kaart, een werk van twee jaar. “We hebben een inventaris gemaakt van alle Belgische professionele sites, door ze te verzamelen via verschillende kanalen: namen van bedrijven en postcodes, officiële internetextensies (zoals .be en .com), steden en gemeenten in België, beroepen, telefoonnummers, automatische zoekopdrachten, enzovoort. Die enorme verzameling leverde ons een triljoen ruwe gegevens op”, legt William Vande Wiele uit.

 

Via de analyse van de gegevens telde het bedrijf meer dan 650.000 sites in België, waarvan er zowat een half miljoen professioneel bedoeld zijn en gebruikt worden. Voor alle duidelijkheid: dat zijn niet allemaal e-commerce websites – al zitten die daar uiteraard ook bij – maar ook corporate websites, sites van vrije beroepers enz.

Veel te weinig wettelijk verplichte informatie

Volgens de Belgische wetgeving moet elke website voor beroepsdoeleinden, naast uiteraard de naam, de locatie en contactinformatie, ook permanent en duidelijk het ondernemings- of BTW-nummer vermelden alsook bepaalde gedragscodes of licenties waaraan het bedrijf in kwestie onderhevig is.

 

Dat geldt ook voor de rechtsvorm (NV, bvba e.d.) van de onderneming en de term “register van rechtspersonen”, gevolgd door de naam en ligging van zijn sociale zetel. Wie een gereglementeerd beroep uitoefent, dient voorts de professionele associatie te vermelden waartoe hij behoort, net als zijn beroepstitel en de staat waarin deze werd verleend.

 

Last but not least moeten bedrijven die in vereffening verkeren, dit ook duidelijk online melden. Maar van het half miljoen “beroepsmatige” sites voldoet 99% dus niet aan de (toegegeven) uitgebreide maar niettemin wettelijk verplichte vermeldingen.

Informeren en “.be”-extensie beschermen

“Dat slechts 1% van de Belgische bedrijven hieraan voldoet, is des te merkwaardiger als men dit vergelijkt met Nederlandse websites. Daarvan is niet minder dan 84% wél legaal in orde”, vervolgt William Vande Wiele. “Nochtans kan op eenvoudige en kostenefficiënte wijze beantwoord worden aan deze bepaling, waardoor je enkel kan concluderen dat Belgische bedrijfsleiders hier gewoon niet voldoende van op de hoogte zijn.”

 

Vande Wiele pleit dan ook voor een betere omkadering van websites in België en tegelijk een bescherming van de extensie .be. Want die wordt te vaak gebruikt door buitenlandse ondernemingen, die zo toegang krijgen tot de Belgische markt, zonder onderworpen te zijn aan dezelfde beperkingen als de Belgische bedrijven. “Wie op het internet surft, heeft rechten. Als er geen juridische informatie op de site staat, weet hij niet waar hij zijn product koopt. Reglementering moet excessen beperken”, besluit de oprichter van Email-Brokers.

 

Email-Brokers, opgericht in 2001, is marktleider voor interactieve marketing en e-mailmarketing in België en Frankrijk en biedt daarnaast in de rest van West-Europa krachtige B2B-databases aan.
 

Amper 1% van de Belgische commerciële websites respecteert de wet. Dat is de verrassende conclusie van de eerste “internetbarometer” van Email-Brokers, een specialist in interactieve marketing en e-mailmarketing. Elk bedrijf met een website kan dus maar beter eens de hand in eigen boezem steken.

 

“Om voor de hand liggende redenen van transparantie zijn professionelen in ons land verplicht om op hun website een minimum aan informatie te leveren over hun bedrijf en medewerkers. Deze plicht wordt in ons land echter serieus met de voeten getreden”, zegt William Vande Wiele, oprichter en CEO van Email-Brokers.

Twee jaar inventariseren

Om die internetbarometer op te stellen bracht Email-Brokers de Belgische websites in kaart, een werk van twee jaar. “We hebben een inventaris gemaakt van alle Belgische professionele sites, door ze te verzamelen via verschillende kanalen: namen van bedrijven en postcodes, officiële internetextensies (zoals .be en .com), steden en gemeenten in België, beroepen, telefoonnummers, automatische zoekopdrachten, enzovoort. Die enorme verzameling leverde ons een triljoen ruwe gegevens op”, legt William Vande Wiele uit.

 

Via de analyse van de gegevens telde het bedrijf meer dan 650.000 sites in België, waarvan er zowat een half miljoen professioneel bedoeld zijn en gebruikt worden. Voor alle duidelijkheid: dat zijn niet allemaal e-commerce websites – al zitten die daar uiteraard ook bij – maar ook corporate websites, sites van vrije beroepers enz.

Veel te weinig wettelijk verplichte informatie

Volgens de Belgische wetgeving moet elke website voor beroepsdoeleinden, naast uiteraard de naam, de locatie en contactinformatie, ook permanent en duidelijk het ondernemings- of BTW-nummer vermelden alsook bepaalde gedragscodes of licenties waaraan het bedrijf in kwestie onderhevig is.

 

Dat geldt ook voor de rechtsvorm (NV, bvba e.d.) van de onderneming en de term “register van rechtspersonen”, gevolgd door de naam en ligging van zijn sociale zetel. Wie een gereglementeerd beroep uitoefent, dient voorts de professionele associatie te vermelden waartoe hij behoort, net als zijn beroepstitel en de staat waarin deze werd verleend.

 

Last but not least moeten bedrijven die in vereffening verkeren, dit ook duidelijk online melden. Maar van het half miljoen “beroepsmatige” sites voldoet 99% dus niet aan de (toegegeven) uitgebreide maar niettemin wettelijk verplichte vermeldingen.

Informeren en “.be”-extensie beschermen

“Dat slechts 1% van de Belgische bedrijven hieraan voldoet, is des te merkwaardiger als men dit vergelijkt met Nederlandse websites. Daarvan is niet minder dan 84% wél legaal in orde”, vervolgt William Vande Wiele. “Nochtans kan op eenvoudige en kostenefficiënte wijze beantwoord worden aan deze bepaling, waardoor je enkel kan concluderen dat Belgische bedrijfsleiders hier gewoon niet voldoende van op de hoogte zijn.”

 

Vande Wiele pleit dan ook voor een betere omkadering van websites in België en tegelijk een bescherming van de extensie .be. Want die wordt te vaak gebruikt door buitenlandse ondernemingen, die zo toegang krijgen tot de Belgische markt, zonder onderworpen te zijn aan dezelfde beperkingen als de Belgische bedrijven. “Wie op het internet surft, heeft rechten. Als er geen juridische informatie op de site staat, weet hij niet waar hij zijn product koopt. Reglementering moet excessen beperken”, besluit de oprichter van Email-Brokers.

 

Email-Brokers, opgericht in 2001, is marktleider voor interactieve marketing en e-mailmarketing in België en Frankrijk en biedt daarnaast in de rest van West-Europa krachtige B2B-databases aan.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top