99% van de Belgische commerciële websites lapt wetgeving aan zijn laars

99% van de Belgische commerciële websites lapt wetgeving aan zijn laars

Amper 1% van de Belgische commerciële websites respecteert de wet. Dat is de verrassende conclusie van de eerste “internetbarometer” van Email-Brokers, een specialist in interactieve marketing en e-mailmarketing. Elk bedrijf met een website kan dus maar beter eens de hand in eigen boezem steken.

 

“Om voor de hand liggende redenen van transparantie zijn professionelen in ons land verplicht om op hun website een minimum aan informatie te leveren over hun bedrijf en medewerkers. Deze plicht wordt in ons land echter serieus met de voeten getreden”, zegt William Vande Wiele, oprichter en CEO van Email-Brokers.

Twee jaar inventariseren

Om die internetbarometer op te stellen bracht Email-Brokers de Belgische websites in kaart, een werk van twee jaar. “We hebben een inventaris gemaakt van alle Belgische professionele sites, door ze te verzamelen via verschillende kanalen: namen van bedrijven en postcodes, officiële internetextensies (zoals .be en .com), steden en gemeenten in België, beroepen, telefoonnummers, automatische zoekopdrachten, enzovoort. Die enorme verzameling leverde ons een triljoen ruwe gegevens op”, legt William Vande Wiele uit.

 

Via de analyse van de gegevens telde het bedrijf meer dan 650.000 sites in België, waarvan er zowat een half miljoen professioneel bedoeld zijn en gebruikt worden. Voor alle duidelijkheid: dat zijn niet allemaal e-commerce websites – al zitten die daar uiteraard ook bij – maar ook corporate websites, sites van vrije beroepers enz.

Veel te weinig wettelijk verplichte informatie

Volgens de Belgische wetgeving moet elke website voor beroepsdoeleinden, naast uiteraard de naam, de locatie en contactinformatie, ook permanent en duidelijk het ondernemings- of BTW-nummer vermelden alsook bepaalde gedragscodes of licenties waaraan het bedrijf in kwestie onderhevig is.

 

Dat geldt ook voor de rechtsvorm (NV, bvba e.d.) van de onderneming en de term “register van rechtspersonen”, gevolgd door de naam en ligging van zijn sociale zetel. Wie een gereglementeerd beroep uitoefent, dient voorts de professionele associatie te vermelden waartoe hij behoort, net als zijn beroepstitel en de staat waarin deze werd verleend.

 

Last but not least moeten bedrijven die in vereffening verkeren, dit ook duidelijk online melden. Maar van het half miljoen “beroepsmatige” sites voldoet 99% dus niet aan de (toegegeven) uitgebreide maar niettemin wettelijk verplichte vermeldingen.

Informeren en “.be”-extensie beschermen

“Dat slechts 1% van de Belgische bedrijven hieraan voldoet, is des te merkwaardiger als men dit vergelijkt met Nederlandse websites. Daarvan is niet minder dan 84% wél legaal in orde”, vervolgt William Vande Wiele. “Nochtans kan op eenvoudige en kostenefficiënte wijze beantwoord worden aan deze bepaling, waardoor je enkel kan concluderen dat Belgische bedrijfsleiders hier gewoon niet voldoende van op de hoogte zijn.”

 

Vande Wiele pleit dan ook voor een betere omkadering van websites in België en tegelijk een bescherming van de extensie .be. Want die wordt te vaak gebruikt door buitenlandse ondernemingen, die zo toegang krijgen tot de Belgische markt, zonder onderworpen te zijn aan dezelfde beperkingen als de Belgische bedrijven. “Wie op het internet surft, heeft rechten. Als er geen juridische informatie op de site staat, weet hij niet waar hij zijn product koopt. Reglementering moet excessen beperken”, besluit de oprichter van Email-Brokers.

 

Email-Brokers, opgericht in 2001, is marktleider voor interactieve marketing en e-mailmarketing in België en Frankrijk en biedt daarnaast in de rest van West-Europa krachtige B2B-databases aan.
 

Amper 1% van de Belgische commerciële websites respecteert de wet. Dat is de verrassende conclusie van de eerste “internetbarometer” van Email-Brokers, een specialist in interactieve marketing en e-mailmarketing. Elk bedrijf met een website kan dus maar beter eens de hand in eigen boezem steken.

 

“Om voor de hand liggende redenen van transparantie zijn professionelen in ons land verplicht om op hun website een minimum aan informatie te leveren over hun bedrijf en medewerkers. Deze plicht wordt in ons land echter serieus met de voeten getreden”, zegt William Vande Wiele, oprichter en CEO van Email-Brokers.

Twee jaar inventariseren

Om die internetbarometer op te stellen bracht Email-Brokers de Belgische websites in kaart, een werk van twee jaar. “We hebben een inventaris gemaakt van alle Belgische professionele sites, door ze te verzamelen via verschillende kanalen: namen van bedrijven en postcodes, officiële internetextensies (zoals .be en .com), steden en gemeenten in België, beroepen, telefoonnummers, automatische zoekopdrachten, enzovoort. Die enorme verzameling leverde ons een triljoen ruwe gegevens op”, legt William Vande Wiele uit.

 

Via de analyse van de gegevens telde het bedrijf meer dan 650.000 sites in België, waarvan er zowat een half miljoen professioneel bedoeld zijn en gebruikt worden. Voor alle duidelijkheid: dat zijn niet allemaal e-commerce websites – al zitten die daar uiteraard ook bij – maar ook corporate websites, sites van vrije beroepers enz.

Veel te weinig wettelijk verplichte informatie

Volgens de Belgische wetgeving moet elke website voor beroepsdoeleinden, naast uiteraard de naam, de locatie en contactinformatie, ook permanent en duidelijk het ondernemings- of BTW-nummer vermelden alsook bepaalde gedragscodes of licenties waaraan het bedrijf in kwestie onderhevig is.

 

Dat geldt ook voor de rechtsvorm (NV, bvba e.d.) van de onderneming en de term “register van rechtspersonen”, gevolgd door de naam en ligging van zijn sociale zetel. Wie een gereglementeerd beroep uitoefent, dient voorts de professionele associatie te vermelden waartoe hij behoort, net als zijn beroepstitel en de staat waarin deze werd verleend.

 

Last but not least moeten bedrijven die in vereffening verkeren, dit ook duidelijk online melden. Maar van het half miljoen “beroepsmatige” sites voldoet 99% dus niet aan de (toegegeven) uitgebreide maar niettemin wettelijk verplichte vermeldingen.

Informeren en “.be”-extensie beschermen

“Dat slechts 1% van de Belgische bedrijven hieraan voldoet, is des te merkwaardiger als men dit vergelijkt met Nederlandse websites. Daarvan is niet minder dan 84% wél legaal in orde”, vervolgt William Vande Wiele. “Nochtans kan op eenvoudige en kostenefficiënte wijze beantwoord worden aan deze bepaling, waardoor je enkel kan concluderen dat Belgische bedrijfsleiders hier gewoon niet voldoende van op de hoogte zijn.”

 

Vande Wiele pleit dan ook voor een betere omkadering van websites in België en tegelijk een bescherming van de extensie .be. Want die wordt te vaak gebruikt door buitenlandse ondernemingen, die zo toegang krijgen tot de Belgische markt, zonder onderworpen te zijn aan dezelfde beperkingen als de Belgische bedrijven. “Wie op het internet surft, heeft rechten. Als er geen juridische informatie op de site staat, weet hij niet waar hij zijn product koopt. Reglementering moet excessen beperken”, besluit de oprichter van Email-Brokers.

 

Email-Brokers, opgericht in 2001, is marktleider voor interactieve marketing en e-mailmarketing in België en Frankrijk en biedt daarnaast in de rest van West-Europa krachtige B2B-databases aan.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Back to top