Aandeelhouders Metro Group keuren splitsing vrijwel unaniem goed

Aandeelhouders Metro Group keuren splitsing vrijwel unaniem goed

99,95% van de aandeelhouders van de Duitse Metro Group hebben gisteren de splitsing van het bedrijf in Metro en Ceconomy goedgekeurd. Dankzij die goedkeuring komt de splitsing nu bijzonder dichtbij.

Apart sneller groeien

Metro Group wil zich in twee te splitsen omdat de groei wordt geremd door de te kleine overlap tussen de twee takken. Die gaan binnenkort op eigen houtje verder, waardoor ze allebei sneller moeten kunnen groeien. Aan de ene kant komt er de fooddivsie Metro, met een omzet van 37 miljard euro en 150.000 werknemers. Het "nieuwe" Metro zal worden gevormd door de ketens Makro, Metro en Real, plus het vastgoed dat nu toehoort aan de Metro Group.

 

Ceconomy omhelst dan weer alle consumentenelektronica (denk aan Media Markt en Saturn) en heeft een omzet van 21,9 miljard euro. Het behoudt bovendien ook nog tien procent van de aandelen van Metro, dus de link tussen beide bedrijven wordt niet helemaal verbroken.

 

De splitsing zal het bedrijf honderd miljoen euro kosten, maar moet later toch vooral geld opleveren. “Gescheiden kunnen we vele zaken beter doen”, zei Metro-CEO Olaf Koch, die baas wordt van de voedingstak, op de algemene vergadering. “We worden binnenkort niet meer afgeleid door concernstructuren die geen synergie bieden.” De splitsing moet de twee bedrijven zo jaarlijks tot drie procent omzetgroei opleveren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Mitiska haalt tweede Duitse retailpark binnen

19/09/2017

Nog geen twee weken na zijn eerste Duitse acquisitie zet het Brusselse vastgoedbedrijf Mitiska REIM een nieuwe stap bij onze Oosterburen. Het koopt het Häuersteig Retail Park in Freiberg bij Dresden aan, in samenwerking met het Frankfurtse ZREV.

Back to top