Aantal marktkramers weer in stijgende lijn

Aantal marktkramers weer in stijgende lijn
Shutterstock

Het aantal marktkramers is op vijf jaar tijd met 3,8% toegenomen, zo blijkt uit een analyse die NSZ maakte op basis van cijfers van de FOD Economie. Eind 2016 waren er in ons land 7.798 marktkramers actief.

 

Vaker op zaterdag en zondag

Toegegeven, het aantal marktkramers ligt nog altijd onder de piek van 2014 (toen waren ze nog met 8.095), maar na de scherpe daling tot 7.651 in 2015 was er in 2016 toch weer sprake van een heropleving met een kleine 2% tot bijna 7.800 marktkramers.

 

“Markten zijn de laatste jaren weer een stuk hipper”, zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat der Zelfstandigen. Doordat markten almaar vaker op zaterdag en zondag plaatsvinden, worden ze ook populairder bij jonge gezinnen. “Markten zijn voor de consument aantrekkelijk, zeker nu lokale, artisanale producten opnieuw zeer in trek zijn. Net de concentratie van diverse producten maakt het voor de consument aangenaam. Een markt is eigenlijk een ‘one stop shop’, maar dan in open lucht.”

 

Nochtans hebben marktkramers het niet onder de markt: enerzijds hebben overheden de neiging om bij verfraaiingswerken meer plaats te reserveren voor banken en groen waardoor het aantal standplaatsen daalt, anderzijds is er de kilometerheffing die ook geldt voor marktwagens van meer dan 3,5 ton. Omdat Vlaanderen echter van geen uitzondering voor marktkramers wil weten, bepleit het NSZ een subsidie voor marktkramers die investeren in een nieuwe, milieuvriendelijke marktwagen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top