Aantal marktkramers weer in stijgende lijn

Aantal marktkramers weer in stijgende lijn

Aantal marktkramers weer in stijgende lijn
Shutterstock

Het aantal marktkramers is op vijf jaar tijd met 3,8% toegenomen, zo blijkt uit een analyse die NSZ maakte op basis van cijfers van de FOD Economie. Eind 2016 waren er in ons land 7.798 marktkramers actief.

 

Vaker op zaterdag en zondag

Toegegeven, het aantal marktkramers ligt nog altijd onder de piek van 2014 (toen waren ze nog met 8.095), maar na de scherpe daling tot 7.651 in 2015 was er in 2016 toch weer sprake van een heropleving met een kleine 2% tot bijna 7.800 marktkramers.

 

“Markten zijn de laatste jaren weer een stuk hipper”, zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat der Zelfstandigen. Doordat markten almaar vaker op zaterdag en zondag plaatsvinden, worden ze ook populairder bij jonge gezinnen. “Markten zijn voor de consument aantrekkelijk, zeker nu lokale, artisanale producten opnieuw zeer in trek zijn. Net de concentratie van diverse producten maakt het voor de consument aangenaam. Een markt is eigenlijk een ‘one stop shop’, maar dan in open lucht.”

 

Nochtans hebben marktkramers het niet onder de markt: enerzijds hebben overheden de neiging om bij verfraaiingswerken meer plaats te reserveren voor banken en groen waardoor het aantal standplaatsen daalt, anderzijds is er de kilometerheffing die ook geldt voor marktwagens van meer dan 3,5 ton. Omdat Vlaanderen echter van geen uitzondering voor marktkramers wil weten, bepleit het NSZ een subsidie voor marktkramers die investeren in een nieuwe, milieuvriendelijke marktwagen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.