Aantal winkeldiefstallen daalt ... op papier | RetailDetail

Aantal winkeldiefstallen daalt... op papier

Aantal winkeldiefstallen daalt... op papier
Foto: Shutterstock

Het aantal winkeldiefstallen in Nederland, die zijn doorgegeven aan de politie, is gedaald tot 39.490. Dat is het laagste cijfer sinds 2008. Toch houdt Detailhandel Nederland een slag om de arm: de aangiftebereidheid is de voorbije jaren fors gezakt.

 

Officiële cijfers dalen

In 2013 piekte het aantal geregistreerde winkeldiefstallen nog op 43.555. Sindsdien is er een daling zichtbaar tot 39.490 in 2016. Een soortgelijke beweging valt waar te nemen voor het totaal aantal aangemelde diefstallen in Nederland, dat in 2012 een hoogtepunt haalde van 677.970 en vervolgens stelselmatig afnam tot nog 498.290 in 2016.

 

Toch trekt Detailhandel Nederland aan de alarmbel. “Als je bedenkt dat de politie onlangs zelf constateerde dat de aangiftebereidheid van winkeldiefstal met ongeveer 23 procent is gedaald de afgelopen jaren, dan geeft dat ons reden tot grote zorgen”, zegt secretaris Bert van Steeg.

 

Oost-Europeanen zijn oververtegenwoordigd

Grofweg komen twee typen daders de winkel binnen. Circa dertig procent van alle schade door winkeldiefstallen wordt veroorzaakt door georganiseerde bendes. Het saldo komt op het conto van de gelegenheidsdieven. Het gaat om diefstallen met een relatief kleine schade, maar om enorme aantallen.

 

In de aangiftecijfers is sprake van een oververtegenwoordiging van Oost-Europeanen. Ze vormen bijna 15 procent van het totaal. Van Steeg: “In Nederland zijn honderden bendes actief, vaak vanuit het voormalige Oostblok. Zij gebruiken ook steeds nieuwe hulpmiddelen. Zo hield een winkelier onlangs iemand staande met een geprepareerde zak chips. Werkelijk te gek voor woorden.”

 

Detailhandel Nederland roept een volgend kabinet dan ook op om van de aanpak van winkeldiefstal topprioriteit te maken. Van Steeg: “Ten eerste moeten we veel beter samenwerken om georganiseerde bendes aan te pakken. Daarbij moeten politie en openbaar ministerie landelijk capaciteit beschikbaar stellen en moeten nieuwe mogelijkheden zoals moderne camerasystemen en zoekmethoden veel beter worden benut."

 

"Ten tweede moet de administratieve rompslomp uit het aangifteproces. Gebruik de technologische middelen die er zijn en zorg vooral dat goede dienstverlening bovenaan de agenda staat", klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.