Action geeft vol gas ondanks remmende omzetgroei

Action geeft vol gas ondanks remmende omzetgroei

De omzet van Action groeide vorig jaar met 28% tot 3,4 miljard euro. Daarmee vertraagt de groei echter bij de discountketen, want vorige jaren lag die steeds boven de 30%. Wel wordt de keten steeds internationaler.

 

Dalende omzetgroei

Budgetwinkelketen Action heeft zijn omzetgroei vooral te danken aan de opening van nieuwe winkels: op vergelijkbare basis, met alleen winkels die al meer dan een jaar open zijn in beschouwing genomen, steeg de omzet amper met 5%.  Dat is niettemin logisch, aangezien de retailer er vorig jaar liefst 243 nieuwe winkels in zeven Europese landen bij kreeg en nog volop in de expansiefase zit. Action telt vandaag een kleine 1100 winkels en meer dan 40.000 werknemers. 

 

Ook dit jaar komen er honderden nieuwe winkels – normaal gezien meer dan vorig jaar – bij, vooral in Frankrijk en Duitsland. Om die groei te ondersteunen opent de non-fooddiscounter nog vier nieuwe distributiecentra, ter aanvulling van de huidige vier.

 

Toch remt ook de organische groei af: de 5% vergelijkbare omzettoename lag lager dan een jaar eerder, al benadrukt de keten dat ze daarmee nog altijd beter dan de markt presteert. De operationele winst steeg bovendien met een kwart ten opzichte van 2016 en bedraagt 387 miljoen euro. Met 11,3% kwam de operationele marge wel wat lager uit.

 

Action gaat de concurrentie aan met Decathlon

Topman Sander van der Laan zegt tevreden te zijn met de resultaten. De formule, die uit een “breed, verrassend en steeds veranderend aanbod” bestaat, slaat volgens hem duidelijk aan. Hij benadrukt ook dat Action nu echt een internationaal bedrijf is: zo’n twee derde van alle winkels liggen vandaag buiten Nederland. Opvallend is ook dat de opbrengsten in Frankrijk voor het eerst die op de Nederlandse thuismarkt overtroffen, zelfs al zijn er in Nederland toch nog meer winkels. 

 

De discountketen ziet verder veel potentieel in het verkopen van budgetvriendelijke sportkledij en -artikelen. Ze wil de concurrentie aangaan met sportwinkels en zal steeds meer goedkope sportschoenen, yogamatten en fitnessspullen aanbieden in zijn winkels.