Action geeft vol gas ondanks remmende omzetgroei | RetailDetail

Action geeft vol gas ondanks remmende omzetgroei

Action geeft vol gas ondanks remmende omzetgroei
Foto: defotoberg / Shutterstock.com

De omzet van Action groeide vorig jaar met 28% tot 3,4 miljard euro. Daarmee vertraagt de groei echter bij de discountketen, want vorige jaren lag die steeds boven de 30%. Wel wordt de keten steeds internationaler.

 

Dalende omzetgroei

Budgetwinkelketen Action heeft zijn omzetgroei vooral te danken aan de opening van nieuwe winkels: op vergelijkbare basis, met alleen winkels die al meer dan een jaar open zijn in beschouwing genomen, steeg de omzet amper met 5%.  Dat is niettemin logisch, aangezien de retailer er vorig jaar liefst 243 nieuwe winkels in zeven Europese landen bij kreeg en nog volop in de expansiefase zit. Action telt vandaag een kleine 1100 winkels en meer dan 40.000 werknemers. 

 

Ook dit jaar komen er honderden nieuwe winkels – normaal gezien meer dan vorig jaar – bij, vooral in Frankrijk en Duitsland. Om die groei te ondersteunen opent de non-fooddiscounter nog vier nieuwe distributiecentra, ter aanvulling van de huidige vier.

 

Toch remt ook de organische groei af: de 5% vergelijkbare omzettoename lag lager dan een jaar eerder, al benadrukt de keten dat ze daarmee nog altijd beter dan de markt presteert. De operationele winst steeg bovendien met een kwart ten opzichte van 2016 en bedraagt 387 miljoen euro. Met 11,3% kwam de operationele marge wel wat lager uit.

 

Action gaat de concurrentie aan met Decathlon

Topman Sander van der Laan zegt tevreden te zijn met de resultaten. De formule, die uit een “breed, verrassend en steeds veranderend aanbod” bestaat, slaat volgens hem duidelijk aan. Hij benadrukt ook dat Action nu echt een internationaal bedrijf is: zo’n twee derde van alle winkels liggen vandaag buiten Nederland. Opvallend is ook dat de opbrengsten in Frankrijk voor het eerst die op de Nederlandse thuismarkt overtroffen, zelfs al zijn er in Nederland toch nog meer winkels. 

 

De discountketen ziet verder veel potentieel in het verkopen van budgetvriendelijke sportkledij en -artikelen. Ze wil de concurrentie aangaan met sportwinkels en zal steeds meer goedkope sportschoenen, yogamatten en fitnessspullen aanbieden in zijn winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.