Action geeft vol gas ondanks remmende omzetgroei | RetailDetail

Action geeft vol gas ondanks remmende omzetgroei

Action geeft vol gas ondanks remmende omzetgroei
Foto: defotoberg / Shutterstock.com

De omzet van Action groeide vorig jaar met 28% tot 3,4 miljard euro. Daarmee vertraagt de groei echter bij de discountketen, want vorige jaren lag die steeds boven de 30%. Wel wordt de keten steeds internationaler.

 

Dalende omzetgroei

Budgetwinkelketen Action heeft zijn omzetgroei vooral te danken aan de opening van nieuwe winkels: op vergelijkbare basis, met alleen winkels die al meer dan een jaar open zijn in beschouwing genomen, steeg de omzet amper met 5%.  Dat is niettemin logisch, aangezien de retailer er vorig jaar liefst 243 nieuwe winkels in zeven Europese landen bij kreeg en nog volop in de expansiefase zit. Action telt vandaag een kleine 1100 winkels en meer dan 40.000 werknemers. 

 

Ook dit jaar komen er honderden nieuwe winkels – normaal gezien meer dan vorig jaar – bij, vooral in Frankrijk en Duitsland. Om die groei te ondersteunen opent de non-fooddiscounter nog vier nieuwe distributiecentra, ter aanvulling van de huidige vier.

 

Toch remt ook de organische groei af: de 5% vergelijkbare omzettoename lag lager dan een jaar eerder, al benadrukt de keten dat ze daarmee nog altijd beter dan de markt presteert. De operationele winst steeg bovendien met een kwart ten opzichte van 2016 en bedraagt 387 miljoen euro. Met 11,3% kwam de operationele marge wel wat lager uit.

 

Action gaat de concurrentie aan met Decathlon

Topman Sander van der Laan zegt tevreden te zijn met de resultaten. De formule, die uit een “breed, verrassend en steeds veranderend aanbod” bestaat, slaat volgens hem duidelijk aan. Hij benadrukt ook dat Action nu echt een internationaal bedrijf is: zo’n twee derde van alle winkels liggen vandaag buiten Nederland. Opvallend is ook dat de opbrengsten in Frankrijk voor het eerst die op de Nederlandse thuismarkt overtroffen, zelfs al zijn er in Nederland toch nog meer winkels. 

 

De discountketen ziet verder veel potentieel in het verkopen van budgetvriendelijke sportkledij en -artikelen. Ze wil de concurrentie aangaan met sportwinkels en zal steeds meer goedkope sportschoenen, yogamatten en fitnessspullen aanbieden in zijn winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.