Action wil naar 10 miljard euro omzet | RetailDetail

Action wil naar 10 miljard euro omzet

Action wil naar 10 miljard euro omzet
Shutterstock

Voor investeringsmaatschappij 3i is de aankoop van Action in 2011 de voorbije jaren uitgedraaid op een groot succes: vVorig jaar was de discountketen opnieuw het best presterende bedrijf van de groep. Een omzet van tien miljard euro is het doel.

Waarde meer dan vertienvoudigd

In 2016 haalde Action een omzet van 2,7 miljard euro, wat opnieuw een groei van 34 procent betekende. Dit jaar wordt er gemikt op een omzet boven 3,5 miljard euro. Die groei komt vooral voort uit nieuwe winkelopeningen. Vorig jaar kwamen er 197 nieuwe vestigingen bij en ondertussen zijn er meer dan 1.000 winkels van de keten.

 

Toch was er ook op vergelijkbare basis sprake van een omzetgroei tussen 6 en 7 procent, en werd er maar liefst 310 miljoen euro winst gemaakt. In 2011, toen Action in handen kwam van 3i, was dat nog maar 86 miljoen euro. De waarde van het bedrijf is ondertussen gegroeid naar 1,7 miljard pond (1,9 miljard euro), ten opzichte van 131 miljoen pond (146,7 miljoen euro) in 2011.

 

Expansie aan razend tempo

Bij 3i zijn ze dan ook nog niet van plan om de groei van Action een halt toe te roepen. Het doel is om de keten te laten doorgroeien naar een bedrijf met meer dan 10 miljard omzet, wat wil zeggen dat er nog heel wat nieuwe winkels de deuren zullen openen de komende jaren, dit jaar alvast enkele honderden. Daarbij wordt gedacht aan uitbreiding naar Spanje, Zwitserland, Italië, Tsjechië, Polen of Denemarken.

 

Action houdt in alle landen vast aan eenzelfde concept, met een gelijkaardig assortiment. Volgens de bewindvoerders is elke winkel winstgevend en is de investering in een nieuwe winkel binnen het jaar na opening terugverdiend. Een webwinkel staat er op korte termijn niet gepland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.