AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen
mctrek.de

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

38 miljoen euro

McTrek werd net als AS Adventure in 1995 opgericht. Aan de basis van de keten staat ondernemer Ulrich Dausien, die ook mee aan de wieg stond van het outdoormerk Jack Wolfskin. McTrek haalde vorig jaar een omzet van 52 miljoen euro en een EBITDA van 4,7 miljoen euro. Dit jaar moet de omzet stijgen naar meer dan 58 miljoen euro. De keten haalt een vijfde van zijn omzet uit de webshop, wat een stuk meer is dan de 12,4% die AS Adventure uit online haalt.

 

AS Adventure zou volgens het Duitse vakblad Mergermarket 38 miljoen euro neertellen voor de overname. Daarbij blijft CEO Ulrich Dausien wel aan boord en wordt hij ook aandeelhouder van de AS Adventure-groep, waar investeringsfonds PAI meer dan 80% van de aandelen in handen heeft.

 

Expansie in Frankrijk

De stap naar Duitsland is een belangrijke voor AS Adventure, want met 2,5 miljard euro is dat de grootste outdoormarkt van Europa. Het is ondertussen al het zevende land waar het bedrijf actief wordt, na België, Nederland (met Bever), Luxemburg, Frankrijk, Ierland en het Verenigd Koninkrijk. De gezamenlijke omzet van de groep komt met McTrek bij op 565 miljoen euro en het aantal winkels op 256.

 

De volgende grote expansie moet nu in Frankrijk komen, waar de groep al twee winkels heeft en waar voor eind dit jaar nog een derde wordt geopend. CEO Frederic Hufkens ziet in het land ruimte voor minstens vijftig eigen winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Standaard Boekhandel, Bol.com en JBC vallen in de prijzen

24/11/2017

Standaard Boekhandel is op de RetailDetail Night uitgeroepen tot Qrf Beste Winkelketen van België 2017-2018. Bol.com nam de Qrf Webshop Award Belgium in ontvangst en JBC won de Qrf Sustainability Award.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Eerste Belgische Blokkers volgens nieuw concept heropend

23/11/2017

De Nederlandse keten Blokker heeft de voorbije dagen de eerste vestigingen heropend die volgens het nieuwe concept van de keten zijn ingericht. In Nederland is het nieuwe concept al bij meer dan 300 winkels te vinden.

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een dertigtal hypermarkten op zondag te openen.

Back to top