AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen | RetailDetail

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen
mctrek.de

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

38 miljoen euro

McTrek werd net als AS Adventure in 1995 opgericht. Aan de basis van de keten staat ondernemer Ulrich Dausien, die ook mee aan de wieg stond van het outdoormerk Jack Wolfskin. McTrek haalde vorig jaar een omzet van 52 miljoen euro en een EBITDA van 4,7 miljoen euro. Dit jaar moet de omzet stijgen naar meer dan 58 miljoen euro. De keten haalt een vijfde van zijn omzet uit de webshop, wat een stuk meer is dan de 12,4% die AS Adventure uit online haalt.

 

AS Adventure zou volgens het Duitse vakblad Mergermarket 38 miljoen euro neertellen voor de overname. Daarbij blijft CEO Ulrich Dausien wel aan boord en wordt hij ook aandeelhouder van de AS Adventure-groep, waar investeringsfonds PAI meer dan 80% van de aandelen in handen heeft.

 

Expansie in Frankrijk

De stap naar Duitsland is een belangrijke voor AS Adventure, want met 2,5 miljard euro is dat de grootste outdoormarkt van Europa. Het is ondertussen al het zevende land waar het bedrijf actief wordt, na België, Nederland (met Bever), Luxemburg, Frankrijk, Ierland en het Verenigd Koninkrijk. De gezamenlijke omzet van de groep komt met McTrek bij op 565 miljoen euro en het aantal winkels op 256.

 

De volgende grote expansie moet nu in Frankrijk komen, waar de groep al twee winkels heeft en waar voor eind dit jaar nog een derde wordt geopend. CEO Frederic Hufkens ziet in het land ruimte voor minstens vijftig eigen winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.