AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen
mctrek.de

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

38 miljoen euro

McTrek werd net als AS Adventure in 1995 opgericht. Aan de basis van de keten staat ondernemer Ulrich Dausien, die ook mee aan de wieg stond van het outdoormerk Jack Wolfskin. McTrek haalde vorig jaar een omzet van 52 miljoen euro en een EBITDA van 4,7 miljoen euro. Dit jaar moet de omzet stijgen naar meer dan 58 miljoen euro. De keten haalt een vijfde van zijn omzet uit de webshop, wat een stuk meer is dan de 12,4% die AS Adventure uit online haalt.

 

AS Adventure zou volgens het Duitse vakblad Mergermarket 38 miljoen euro neertellen voor de overname. Daarbij blijft CEO Ulrich Dausien wel aan boord en wordt hij ook aandeelhouder van de AS Adventure-groep, waar investeringsfonds PAI meer dan 80% van de aandelen in handen heeft.

 

Expansie in Frankrijk

De stap naar Duitsland is een belangrijke voor AS Adventure, want met 2,5 miljard euro is dat de grootste outdoormarkt van Europa. Het is ondertussen al het zevende land waar het bedrijf actief wordt, na België, Nederland (met Bever), Luxemburg, Frankrijk, Ierland en het Verenigd Koninkrijk. De gezamenlijke omzet van de groep komt met McTrek bij op 565 miljoen euro en het aantal winkels op 256.

 

De volgende grote expansie moet nu in Frankrijk komen, waar de groep al twee winkels heeft en waar voor eind dit jaar nog een derde wordt geopend. CEO Frederic Hufkens ziet in het land ruimte voor minstens vijftig eigen winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

De boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zowat 7 miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.
Mitiska haalt tweede Duitse retailpark binnen

19/09/2017

Nog geen twee weken na zijn eerste Duitse acquisitie zet het Brusselse vastgoedbedrijf Mitiska REIM een nieuwe stap bij onze Oosterburen. Het koopt het Häuersteig Retail Park in Freiberg bij Dresden aan, in samenwerking met het Frankfurtse ZREV.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top