AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen
mctrek.de

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

38 miljoen euro

McTrek werd net als AS Adventure in 1995 opgericht. Aan de basis van de keten staat ondernemer Ulrich Dausien, die ook mee aan de wieg stond van het outdoormerk Jack Wolfskin. McTrek haalde vorig jaar een omzet van 52 miljoen euro en een EBITDA van 4,7 miljoen euro. Dit jaar moet de omzet stijgen naar meer dan 58 miljoen euro. De keten haalt een vijfde van zijn omzet uit de webshop, wat een stuk meer is dan de 12,4% die AS Adventure uit online haalt.

 

AS Adventure zou volgens het Duitse vakblad Mergermarket 38 miljoen euro neertellen voor de overname. Daarbij blijft CEO Ulrich Dausien wel aan boord en wordt hij ook aandeelhouder van de AS Adventure-groep, waar investeringsfonds PAI meer dan 80% van de aandelen in handen heeft.

 

Expansie in Frankrijk

De stap naar Duitsland is een belangrijke voor AS Adventure, want met 2,5 miljard euro is dat de grootste outdoormarkt van Europa. Het is ondertussen al het zevende land waar het bedrijf actief wordt, na België, Nederland (met Bever), Luxemburg, Frankrijk, Ierland en het Verenigd Koninkrijk. De gezamenlijke omzet van de groep komt met McTrek bij op 565 miljoen euro en het aantal winkels op 256.

 

De volgende grote expansie moet nu in Frankrijk komen, waar de groep al twee winkels heeft en waar voor eind dit jaar nog een derde wordt geopend. CEO Frederic Hufkens ziet in het land ruimte voor minstens vijftig eigen winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Back to top