Ahold Delhaize maakt opwachting in EuroStoxx50

Ahold Delhaize vervangt Carrefour in EuroStoxx50

Ahold Delhaize vervangt Carrefour in EuroStoxx50

Nog geen twee maanden na de fusie mag de Belgisch-Nederlandse retailreus Ahold Delhaize toetreden tot de meest invloedrijke beursbarometer van de eurozone: de EuroStoxx50... ten koste van rivaal Carrefour.

Ook Adidas in beurslijst van eurotoppers

Op 19 september eerstkomende doet Ahold Delhaize officieel zijn intrede in de EuroStoxx50, de korf van vijftig belangrijkste aandelen in de eurozone. Die bevat klinkende namen als AB InBev, BMW, Danone, L’Oréal, LVMH, Philips en Volkswagen: veel schoon volk dus.

 

Toch is zo’n plaatsje in de index niet enkel een symbolische prestigekwestie. “Veel grote beleggers kopen met één muisklik een EuroStoxx50-tracker als ze snel in of uit 'Europa' willen stappen. Een plekje in deze index is daardoor doorgaans goed voor de volatiliteit en de koers van een aandeel”, schrijft zakenkrant De Tijd.

 

Ahold Delhaize neemt de plaats in van Carrefour: het aandeel van de Franse distributeur doet het de laatste tijd minder goed, waardoor de groep uit de index wordt ‘gebonjourd’. Hetzelfde lot ondergaan de financiële instellingen UniCredit en Generali. In hun plaats komen de Ierse bouwreus CRH en de Duitse fabrikant van sportartikelen Adidas.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

De dampwinkels of vape shops, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien het aantal klanten dalen. Strengere wetgeving is een van de redenen voor die daling.

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Back to top