Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour
Shutterstock

Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een dertigtal hypermarkten op zondag te openen.

Dubbel loon en vetorecht

Al meer dan een jaar onderhandelde de Carrefour-directie al met de vakbonden over de zondagsopeningen (tot 13 uur, zoals de Franse wetgeving het toelaat), maar het water bleek te diep. Tot Bompard twee maanden geleden het dossier herlanceerde.

 

Met succes, zo meldt de Franse krant Le Figaro nu, want twee van de grootste vakbonden (die samen 53,8% van de medewerkers vertegenwoordigen) hebben ingestemd met het plan. Dat voorziet uitdrukkelijk dat zondagswerk op vrijwillige basis zal gebeuren, dat wie op zondag werkt dubbel loon krijgt, dat de ondernemingsraad van elke hypermarkt over een vetorecht beschikt en dat Carrefour extra personeel zal rekruteren voor de zondagsopeningen.

 

Carrefour-baas Bompard mikt in eerste instantie op dertig van zijn alles samen 192 Franse hypermarkten. Als die allemaal het licht op groen zetten, wil de distributeur 650 extra mensen in dienst nemen. Het is de bedoeling dat de zondagsopening begin 2018 van start gaat.

 

Als het regent in Parijs...

...druppelt het dan ook in Brussel? "Toch  niet", zegt Baptiste Van Outryve, woordvoerder van Carrefour België. "Wij hebben al ruim 500 winkels die ook op zondag open zijn, allemaal franchisezaken. Het gros weliswaar onder Market en Express-logo, maar toch ook één hypermarkt, die van Brugge B-Park. Onze eigen winkels openen wel enkele zondagen per jaar hun deuren, maar niet structureel. Op de hypermarkt van Koksijde na, die tijdens het zomerseizoen wel elke zondag open is, speciaal voor de vakantiegangers."

 

Of het Franse initiatief ook naar de Belgische hypermarkten van Carrefour kan komen overwaaien? "Zeg nooit nooit, maar in elk geval lopen er daarover momenteel geen gesprekken met de vakbonden", aldus nog Van Outryve.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Back to top