Al 7,4 miljoen online shoppers in België  | RetailDetail

Al 7,4 miljoen online shoppers in België 

Al 7,4 miljoen online shoppers in België 
Foto: BeCommerce

Alle Belgen samen spendeerden in het eerste kwartaal van dit jaar 2,73 miljard euro online. Zo’n 7,4 miljoen mensen kochten in totaal 23 miljoen keer online, opnieuw een flinke stijging.

 

23 miljoen online aankopen

De totale online bestedingen liepen in het eerste kwartaal van 2018 op tot 2,73 miljard euro, een stijging van 12% ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit resultaten van de Market Monitor van sectorvereniging BeCommerce. Ook het aantal kopers (+3%) en het aantal uitgaven (+7%) stegen opnieuw. “De resultaten tonen aan dat steeds meer Belgen hun weg vinden naar de webshops”, concludeert Sofie Geeroms, algemeen directeur van BeCommerce. “Het belang van online winkelen blijft toenemen en is nu al goed voor zo’n 18% van de totale markt.”

 

Consumenten kopen vooral online voor het gemak, voor lagere prijzen en uit tijdsbesparing. Nadelen vinden ze weliswaar de verzendingskosten en het gebrek aan contact met het product. Zo’n drie op de tien onlineshoppers ervaart het vooraf betalen als een obstakel, terwijl ook langere leveringstijden steeds meer als een ongemak gelden. Wel stijgt het vertrouwen in onlineshoppen over het algemeen. 

 

Nog hoofdzakelijk diensten

Toch worden online nog vooral diensten – liefst 65% van alle uitgaven – gekocht. Vliegtuigtickets en accommodatie, tickets voor attracties of events en pakketreizen maken ook dit jaar de top drie uit van meest online gekochte items. Nog maar 9% van alle productuitgaven gebeuren vandaag online, evenveel als in 2017. Wel valt het op dat Belgen steeds meer speelgoed online kopen: waar in het eerste kwartaal van vorig jaar 26% van al het speelgoed online werd gekocht, liep dit nu al op tot 37%.

 

Het populairste betaalmiddel voor die webaankopen is Bancontact: in het eerste kwartaal van 2017 liep de kredietkaart nog op kop met 49%, vorig kwartaal stond Bancontact voor het derde kwartaal op rij op de eerste plaats met 51%. Paypal wordt door 28 procent van de kopers gebruikt bij het online winkelen.

 

Belgen shoppen bovendien steeds meer via hun tablet (11% van de online uitgaven), terwijl ze dat minder en minder op de computer (28%) doen. “De smartphone heeft het momenteel nog moeilijk om zijn plaats in de online uitgaven te veroveren met een aandeel van 6%, maar kan toch rekenen op 11% van alle online aankopen”, ziet BeCommerce nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.