Al 7,4 miljoen online shoppers in België  | RetailDetail

Al 7,4 miljoen online shoppers in België 

Al 7,4 miljoen online shoppers in België 
Foto: BeCommerce

Alle Belgen samen spendeerden in het eerste kwartaal van dit jaar 2,73 miljard euro online. Zo’n 7,4 miljoen mensen kochten in totaal 23 miljoen keer online, opnieuw een flinke stijging.

 

23 miljoen online aankopen

De totale online bestedingen liepen in het eerste kwartaal van 2018 op tot 2,73 miljard euro, een stijging van 12% ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit resultaten van de Market Monitor van sectorvereniging BeCommerce. Ook het aantal kopers (+3%) en het aantal uitgaven (+7%) stegen opnieuw. “De resultaten tonen aan dat steeds meer Belgen hun weg vinden naar de webshops”, concludeert Sofie Geeroms, algemeen directeur van BeCommerce. “Het belang van online winkelen blijft toenemen en is nu al goed voor zo’n 18% van de totale markt.”

 

Consumenten kopen vooral online voor het gemak, voor lagere prijzen en uit tijdsbesparing. Nadelen vinden ze weliswaar de verzendingskosten en het gebrek aan contact met het product. Zo’n drie op de tien onlineshoppers ervaart het vooraf betalen als een obstakel, terwijl ook langere leveringstijden steeds meer als een ongemak gelden. Wel stijgt het vertrouwen in onlineshoppen over het algemeen. 

 

Nog hoofdzakelijk diensten

Toch worden online nog vooral diensten – liefst 65% van alle uitgaven – gekocht. Vliegtuigtickets en accommodatie, tickets voor attracties of events en pakketreizen maken ook dit jaar de top drie uit van meest online gekochte items. Nog maar 9% van alle productuitgaven gebeuren vandaag online, evenveel als in 2017. Wel valt het op dat Belgen steeds meer speelgoed online kopen: waar in het eerste kwartaal van vorig jaar 26% van al het speelgoed online werd gekocht, liep dit nu al op tot 37%.

 

Het populairste betaalmiddel voor die webaankopen is Bancontact: in het eerste kwartaal van 2017 liep de kredietkaart nog op kop met 49%, vorig kwartaal stond Bancontact voor het derde kwartaal op rij op de eerste plaats met 51%. Paypal wordt door 28 procent van de kopers gebruikt bij het online winkelen.

 

Belgen shoppen bovendien steeds meer via hun tablet (11% van de online uitgaven), terwijl ze dat minder en minder op de computer (28%) doen. “De smartphone heeft het momenteel nog moeilijk om zijn plaats in de online uitgaven te veroveren met een aandeel van 6%, maar kan toch rekenen op 11% van alle online aankopen”, ziet BeCommerce nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Standaard Boekhandel opent Brusselse flagshipstore

25/06/2018

In de Brusselse voetgangerszone mikt Standaard Boekhandel op een internationaal publiek met een grote keuze aan boeken in het Frans en het Engels. Ook de schrijf- en papierwaren van zusterketen Club krijgen alle ruimte.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.