Alibaba investeert in logistiek, ook in Europa | RetailDetail

Alibaba investeert in logistiek, ook in Europa

Alibaba investeert in logistiek, ook in Europa
Foto: Andrey Lebedev / Shutterstock.com

De Chinese retailreus Alibaba investeert 1,4 miljard dollar in postbedrijf ZTO en krijgt zo 10% van de Chinese pakjesleveraar in handen. Alibaba zou ook op zoek zijn naar een logistiek centrum in Duitsland, om de Europese markt te veroveren.

 

Alibaba trekt logistiek naar zich toe

Voor zo’n 1,2 miljard euro heeft Alibaba zich ingekocht in de logistiekspecialist ZTO, die in China bestellingen levert voor Alibaba en concurrenten als JD.com. Alibaba zet steeds meer in op eigen logistiek: het is de tweede keer in een jaar tijd dat de Chinese multinational investeert in de sector. Eerder verhoogde het al de participatie in magazijnbedrijf Cainiao, zodat het er nu een meerderheidsbelang van 51% heeft.

 

De retailholding trekt op die manier meer en meer schakels in de toevoerketen naar zich toe, wat duidelijk maakt dat het van een verkoopplatform evolueert naar een allround-retailer, die net zoals Amazon zoveel mogelijk tussenschakels uit de waardeketen wil schrappen. Alibaba heeft ook eigen magazijnen nodig als het zijn snel groeiend aantal winkels wil bevoorraden, waaronder de Hema-supermarkten, en voor zijn merkenplatform Tmall.

 

Aanval op Europa

Ook in Europa is Alibaba op zoek naar magazijnruimte: Wirtschaftswoche schrijft dat de Chinezen in gesprek zijn met de haven van Hamburg om daar een eigen logistiek centrum te openen. Van daaruit zou het zijn aanval op het Europese vasteland inzetten. De Duitse hub zou vooral de Duitse en Scandinavische markten gaan bedienen, volgens het Duitse blad. Er worden via Alibaba vandaag al 50.000 pakketten per dag naar Duitsland gestuurd. Het blad heeft het daarenboven nog over een Belgische distributiecentrum, al is dit nog niet bevestigd. 

 

Alibaba zou ook al een magazijn in Tsjechië aan het bouwen zijn. Topman Jack Ma heeft bovendien te kennen gegeven dat het wil investeren in Frankrijk en de Bulgaarse overheid had het eerder over concrete plannen in het land. De Chinese invasie lijkt dus stilaan vorm te krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Standaard Boekhandel opent Brusselse flagshipstore

25/06/2018

In de Brusselse voetgangerszone mikt Standaard Boekhandel op een internationaal publiek met een grote keuze aan boeken in het Frans en het Engels. Ook de schrijf- en papierwaren van zusterketen Club krijgen alle ruimte.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.