Alibaba opent Belgisch magazijn in Luik | RetailDetail

Alibaba opent Belgisch magazijn in Luik

Alibaba opent Belgisch magazijn in Luik
Foto: k.nopparat / Shutterstock.com

Alibaba gaat vijf nieuwe magazijnen openen, waaronder een in Luik. Via het dochterbedrijf Cainiao wil de Chinese retailgroep zijn logistieke netwerk en technologie verder uitbreiden.

 

Overal ter wereld leveren in 72 uur

Cainiao, het logistiekbedrijf waarvan Alibaba meer dan de helft van de aandelen in handen heeft, organiseerde vandaag een Global Smart Logistic Summit, waarop het nieuwe technologieën voor slimme logistiek heeft onthuld. Op de top raakte ook bekend dat de groep plannen heeft om haar wereldwijde netwerk uit te breiden met vijf nieuwe hubs: Dubai, Hangzhou, Kuala Lumpur, Luik en Moskou.

 

Die vijf steden zijn nog maar de eerste locaties die in aanmerking komen voor de expansieslag van de Chinese retailgroep, geeft ze zelf te kennen. Meer locaties volgen dus wellicht snel. Het ultieme doel is om overal ter wereld binnen de 72 uur te kunnen leveren.

 

Duizend steden binnen de drie jaar

Vandaag levert Cainiao al in dertig overzeese steden in zes verschillende landen en regio’s binnen de vijf dagen, zegt het bedrijf zelf. Met de nieuwe hubs wil de logistieker zijn dienstverlening versnellen en ook de kwaliteit verbeteren, zodat het binnen de drie jaar in duizend steden kan leveren. De nieuwe technologie en programma’s die Cainiao op de top demonstreerde moeten dan ook de “handel in China en de wereld rond vergemakkelijken en de diensten voor handelaars en consumenten verbeteren, door een volledig geïntegreerde online en offline beleving”, aldus de logistiekspecialist. 

 

Die sluit zich daarmee aan bij Alibaba’s geloof in New Retail: een technologiegedreven omnichannelmodel dat volgens de retailreus de toekomst van handel betekent. De groep heeft het bijgevolg over ‘New Logistics’.

 

Slim magazijn met 500 zelfrijdende robots

Concreet toonde Cainiao voor het eerst haar ‘Future Park’, een logistiek testcomplex in Wuxi waar een slim magazijn, kantoren en ook winkels te vinden zijn. De Chinezen experimenteren er met onder meer artificiële intelligentie, innovatieve computertechnologie en toepassingen met Long Range-Internet of Things. Op die manier kunnen internetgeconnecteerde toestellen over lange afstand signalen afgeven. Zo zijn in het slimme magazijn geautomatiseerde assemblagebanden met robotarmen, meer dan 500 zelfrijdende robots die zelf bestellingen verwerken en infraroodsensoren die de hoogte van de voorraadstapels bepalen te zien. Camera’s houden de laadcapaciteit ook in real-time bij.

 

Cainiao had het op de bijeenkomst bovendien over oplossingen die nog in ontwikkeling zijn, onder meer voor afvalvermindering en de Cainiao Box voor de last-mile leveringen. Die box neemt pakketjes voor consumenten in ontvangst wanneer niemand thuis is en laat vanop afstand de temperatuur regelen, zodat ook voeding in de slimme brievenbus gekoeld bewaard kan worden. Nog dit jaar wil de logistiekverlener ook een leverrobot commercialiseren die autonoom kan bewegen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.