Alibaba-rivaal JD.com tekent 40% omzetgroei op | RetailDetail

Alibaba-rivaal JD.com tekent 40% omzetgroei op

Alibaba-rivaal JD.com tekent 40% omzetgroei op
Shutterstock

De omzet van JD.com, dat deels in handen is van het Amerikaanse Walmart, is in het derde kwartaal met 39,2% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Dit jaar wist het Chinese bedrijf ook winst te maken, in tegenstelling tot in 2016.

“Solide groei”

De omzet van JD.com kwam in het derde kwartaal uit op 83,7 miljard yuan (10,8 miljard euro), een groei van 39,2%. De brutowinst steeg daarbij met 50,3% naar 13 miljard yuan (1,7 miljard euro), netto bleef daar nog 1 miljard yuan (130 miljoen euro) van over. Een jaar eerder leed de online retailer nog een verlies van 500 miljoen yuan (65 miljoen euro).

 

“We vinden het zeer bemoedigend dat we opnieuw een kwartaal met solide groei hebben, met een recordwinst”, aldus financieel directeur Sidney Huang. “In de toekomst zullen we blijven investeren in technologie en R&D-talent, terwijl we onze visie om de Chinese retailindustrie te revolutioneren uitvoeren.”

 

Singles’ Day

Ook voor het huidige kwartaal verwacht JD.com een omzetgroei van 35 tot 39 %. Het vierde kwartaal is bijzonder belangrijk voor de Chinese online spelers vanwege het belang van Singles’ Day op 11 november. JD.com haalde die dag een omzet van maar liefst 127,1 miljard yuan (16 miljard euro) Grote concurrent Alibaba haalde op die ene dag een omzet van bijna 22 miljard euro en verpulverde daarbij nog maar eens het eigen record.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.