Alibaba schroeft groeiverwachting op

Alibaba schroeft groeiverwachting (alweer) op

Alibaba schroeft groeiverwachting (alweer) op
Shutterstock

Na een beresterk derde kwartaal verhoogt de Chinese e-commercegigant Alibaba zijn prognose voor het volledige boekjaar. De groep van oprichter en multimiljardair Jack Ma mikt nu op 55 à 56% groei.

 

Ruim 10 miljard euro in derde kwartaal

Stijgende consumentenbestedingen in China, een groeiend aantal klanten op zijn platformen Taobao en Tmall, forse investeringen in bakstenen winkels en een verdubbeling van de inkomsten uit clouddiensten: die vier factoren hebben ervoor gezorgd dat Alibaba zijn omzet in het derde kwartaal heeft zien afklokken op 83 miljard yuan, omgerekend 10,6 miljard euro.

 

Begin november verhoogde het management al zijn groeiverwachting voor het hele jaar tot 49 à 53%. Na een alweer schitterend kwartaal rekent het bedrijf uit Hangzhou er nu op dat de groei over het hele boekjaar (dat nog loopt tot eind maart) nog hoger zal oplopen, en wel met 55 à 56%.

 

Alibaba Group, dat eind december 63.809 medewerkers telde (tegenover 59.572 eind september), meldt intussen ook dat het een belang van 33% neemt in de financiële dienstverlener Ant Financial, ook al een bedrijf van Jack Ma. Ant Financial is een van ’s werelds grootste ‘fintechbedrijven’ en is onder meer eigenaar van Alipay, de Chinese tegenhanger van PayPal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.