Alibaba verpulvert verkooprecord tijdens Singles’ Day

Alibaba verpulvert verkooprecord tijdens Singles’ Day

Alibaba verpulvert verkooprecord tijdens Singles’ Day
Alibaba Group

Met een omzet van bijna 22 miljard euro laat Alibaba opnieuw een spectaculair record noteren op Singles’ Day. De Chinese internetgigant plukt de vruchten van zijn Global Shopping Festival, met een hoofdrol voor Nicole Kidman.

Feest van de vrijgezel verkoopt

In onze contreien is Singles’ Day nog relatief onbekend, maar wereldwijd staat het van oorsprong Chinese feest van de vrijgezel inmiddels gelijk aan een koopfestijn zonder weerga. Maar liefst 168 miljard yuan (een ‘kleine’ 22 miljard euro) had de online shopper dit jaar veil voor de flink afgeprijsde koopwaar van Alibaba. Dat is maar liefst 39% beter dan het record van vorig jaar (15.3 miljard euro), dat na amper 13 uur al naar de archieven verwezen werd.

 

Op het hoogtepunt mocht Alipay, de eWallet-betaaloplossing van Alibaba, zo’n 256.000 betalingen per seconde registreren. Het totale aantal transacties bereikte net niet de kaap van anderhalf miljard transacties, goed voor een dikke 800 miljoen pakjes die de komende dagen en weken bij de consument bezorgd zullen worden.  

 

Shopping is entertainment

Met zijn Global Shopping Festival toont Alibaba ook op Singles’ Day aan dat de samensmelting tussen online en offline de toekomst voor retail is. “New Retail zorgt voor een shopervaring waarbij alle mogelijke kanalen zijn geïntegreerd,” klinkt het bij Roland Palmer, algemeen directeur van Alibaba Benelux. “Kijkers van de See Now, Buy Now modeshow konden bijvoorbeeld hun favoriete producten bestellen door met hun smartphone te schudden op het moment dat ze deze voorbij zagen komen.”

 

Aan het evenement werd een indrukwekkend gala gekoppeld met actrice Nicole Kidman en rapper Pharrell Williams als gastvrouw- en heer. Daarmee zet Alibaba volop de kaart in van entertainment om de verkoop te stimuleren: een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Het Singles’ Day Gala combineerde entertainment met shopping en interactieve betrokkenheid en zorgde zo voor een uniek succes,” laat Palmer daarover weten. “Shopping staat vandaag gelijk aan entertainment.”

 

Het evenement komt niet alleen Chinese verkopers ten goede: maar liefst 60.000 internationale merken boden op Singles’ Day hun producten aan; zes daarvan gingen met meer dan 150 miljoen dollar (bijna 130 miljoen euro) aan de haal. Onder de topverkopers bevonden zich bedrijven uit Japan, de Verenigde Staten, Australië en Duitsland. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.