RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Alibaba
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenE-commerce
  • Geografie China
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ook Alibaba moet in kosten snijden na halvering winst

icon
Algemeen30 mei, 2022
Shutterstock.com

Ondanks sterke tegenwind van de lockdowns in China en de oorlog in Oekraïne weet het Chinese onlineplatform Alibaba de omzet nog wel te verhogen. De winst keldert echter, en dus kondigt de retailer kostenbesparingen aan.

Sterke winstdaling

Het Chinese zero-Covidbeleid weegt ook op de resultaten van Alibaba. De e-commercegigant zag de omzet in het vierde kwartaal van zijn gebroken boekjaar nog wel groeien met 9%: dat is beter dan verwacht, maar toch het laagste groeicijfer sinds de beurgang van de groep in 2014. De operationele kasstroom (ebitda) daalde echter met 30%.

Voor het volledige boekjaar (tot 31 maart) noteerde Alibaba een omzetgroei met 19%, lager dan de doelstelling van 20 tot 23% die de groep in november had vooropgesteld. De nettowinst daalde met 59%. De retailer wijst erop dat de lockdowns een impact hebben op de bevoorradingsketen. Bovendien daalt de vraag van Chinese consumenten naar niet-essentiële producten. In maart daalde de retailomzet in China met 3,5%.

Kostenbeheersing

Ook buiten China loopt het moeizaam voor Alibaba: dochterbedrijf Lazada, actief in Zuidoost-Azië, ziet de groei van onlinebestellingen vertragen nu de winkels in de regio weer open zijn. AliExpress lijdt dan weer onder de impact van de oorlog in Oekraïne en onder de aangepaste Europese btw-regels – sinds 1 juli 2021 moet er immers btw en douanekosten betaald worden op álle pakjes van buiten de Europese Unie, en is er geen uitzondering meer voor goedkope pakketjes uit China.

Topman Daniel Zhang kondigt aan dat het internetplatform zich in het nieuwe fiscale jaar nog meer zal concentreren op kostenbeheersing en operationele efficiëntie. Hij laat zich echter niet vastpinnen op concrete vooruitzichten voor het lopende boekjaar, omdat de onzekerheden gelinkt aan de pandemie te groot zijn.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Ondanks sterke tegenwind van de lockdowns in China en de oorlog in Oekraïne weet het Chinese onlineplatform Alibaba de omzet nog wel te verhogen. De winst keldert wel, dus kondigt de retailer kostenbesparingen aan.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen24 maart, 2023
    [Opinie] Het einde van omnichannel

    Het is het einde van omnichannel zoals we het kennen. Zo besloot Gino Van Ossel enigszins ironisch het jaarlijkse RetailDetail Omnichannel Congress. Maar dat is vooral goed nieuws: er breekt een boeiende nieuwe fase aan.

  • icon
    Algemeen23 maart, 2023
    Action opent een recordaantal winkels

    Action zag de omzet met bijna een derde stijgen in 2022. De non-fooddiscounter heeft er 280 winkels bij gekregen.

  • icon
    Algemeen22 maart, 2023
    Finish voert strijd tegen waterschaarste op

    Waterschaarste is geen exclusief probleem van ontwikkelingslanden meer. Ook België is kwetsbaar, en dat ligt meer aan ons gedrag, dan aan de klimaatverandering. Hoog tijd om mensen daarvan bewust te maken, vindt de marktleider in vaatwasmiddelen Finish. Het goede nieuws: een kleine collectieve inspanning kan al heel groot verschil maken....

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

  • icon

    Food28 februari, 2023

    Makro lanceert onlineplatform, zelfs voor particulieren

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN