Alle plastic bij Unilever wordt duurzaam | RetailDetail

Alle plastic bij Unilever wordt duurzaam

Alle plastic bij Unilever wordt duurzaam

Unilever heeft afgelopen weekend het nieuws naar buiten gebracht dat het tegen 2025 al zijn plastic verpakkingen herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar wil maken. Unilever beloofde eerder al om het gebruik van plastic sterk terug te dringen.

Meer plastic dan vis in oceaan

Unilever hoopt met zijn plannen de hele sector aan te zetten tot het uitbouwen van een circulaire economie, waarbij er zo min mogelijk plastic op de vuilnisbelt terechtkomt. Volgens denktank Ellen MacArthur Foundation wordt momenteel slechts 14% van de plastic verpakkingen gerecycleerd, terwijl 40% terecht komt op een stortplaats en een derde in de natuur. Naar verwachting zou er tegen 2050 meer plastic dan vis in de oceaan te vinden zijn.

 

“Onze plastic verpakkingen spelen een belangrijke rol in het aantrekkelijk, veilig en plezierig maken van onze producten voor de consument. Het is echter duidelijk dat als we de voordelen van dit materiaal willen blijven gebruiken, we meer moeten doen als industrie om er voor te zorgen dat het na gebruik verantwoordelijk en efficiënt wordt verwerkt”, zegt Paul Polman, CEO van Unilever.

 

Met zijn nieuwe doelstelling blijft Unilever sterk inzetten op duurzaamheid en een verminder gebruik van plastic. Zo wil het tegen 2025 het gebruik van gerecycleerd plastic met minstens 25% laten toenemen, terwijl het aantal verpakkingen dan weer met een derde moet dalen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

Brussels akkoord over duurzamere voeding

15/05/2018

De Brusselse distributeurs verbinden zich ertoe tegen 2020 30% minder voedselafval te hebben en 20% meer ruimte te voorzien voor Belgische voeding. Dat maakt deel uit van een nieuw akkoord tussen het Brussels Gewest en de sector.