Alpro en Vanden Borre hebben ‘marketeers van het jaar’ in huis

Alpro en Vanden Borre hebben ‘marketeers van het jaar’ in huis

Severine Distave van voedingsproducent Alpro en Yannick Bouillon van elektroretailer Vanden Borre zijn gisteravond verkozen tot respectievelijk Nederlandstalige en Franstalige marketeer van het jaar door zakenblad Trends en marketingorganisatie STIMA.

“Consument in kern van bedrijf”

Distave stapte in 2010 over naar de producent van o.a. sojaproducten en is nu vicepresident marketing en innovatie bij Alpro Europe. “In vijf jaar is de omzet verdubbeld. Bovendien heeft Alpro bewust de beslissing genomen meer op de digitale media in te zetten en dat professioneel aan te pakken”, looft juryvoorzitter Jean Cornet, consultant bij Deloitte, de laureaat. “Er is een nieuwe ploeg geïnstalleerd in het hoofdkantoor in Gent en in de verschillende landen. Alpro heeft ook in het merk geïnvesteerd. Er is op merk- én productniveau geïnnoveerd.”

 

Distave zelf verklaart dat succes als volgt: “Je voelt dat de consument tot in de kern van het bedrijf zit en het is mijn rol erover te waken dat het zo blijft.” Het van oorsprong Belgische Alpro is na enkele ommetjes nu in handen van Danone, nadat de Franse multinational deze zomer WhiteWave Foods had overgenomen. Distave volgt Annick Lagae, de marketingdirecteur van de brouwerij Duvel-Moortgat, op. Leuk detail: beide dames waren ooit nog collega’s bij Unilever.

 

“Marketing als schakel tussen klant en specialist”

Aan Franstalige kant is Yannick Bouillon van Vanden Borre verkozen tot marketeer van het jaar. Na enkele jaren bij American Express trok Bouillon in 1993 al naar de elektroketen Vanden Borre: eerst als hoofd van de klantendienst, vanaf 1996 als marketingdirectrice. In 2000 kreeg ze daar ook nog eens de titel ‘directrice e-commerce’ bovenop.

 

“Heel het commerciële beleid van Vanden Borre is gestoeld op het menselijke aspect en op service, de beroemde ‘akte van vertrouwen’ tussen ons en de klant”, zegt Bouillon “De taak van de marketing bestaat er precies in deze akte te laten evolueren, zodat ze de verwachtingen van de consument blijft inlossen. De marketing moet fungeren als schakel tussen de klant en de specialist, en zorgen dat die elkaar op het juiste moment en de juiste plaats ontmoeten.”

 

Met een netwerk van 62 winkels en een omzet van 390 miljoen euro heeft Vanden Borre zo’n 10% van de Belgische elektromarkt in handen. Ook online ‘staat’ de keten er, met een onlineaanbod van meer dan 12.000 producten en een website die elke maand twee miljoen bezoekers trekt. Vanden Borre is sinds de overname van moederbedrijf Darty deze zomer eigendom van Fnac.