Online uitgaven groeien met 10 procent in ons land

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Aantal klanten stagneert, aantal aankopen stijgt

Hoewel niet méér Belgen online winkelen ‑ een status quo vergeleken met dezelfde periode vorig jaar ‑ steeg het aantal online aankopen wel met 2%. Dat blijkt uit de cijfers tot en met het derde kwartaal van BeCommerce Market Monitor 2017, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GfK. In absolute cijfers gaat het om 63,6 miljoen extra online aankopen. 

 

Met 7,35 miljard euro aan bestedingen is de onlinehandel in ons land intussen al goed voor 16,9% van alle uitgaven: 8,7% van alle uitgaven aan producten en liefst 63,9% van alle diensten. “Om de kaap van 10 miljard te bereiken, kijken we vooral naar het effect van nieuwe, buitenlandse trends”, zegt digital expert Bert Hendrickx. “Black Friday en Cyber Monday maakten dit jaar echt hun intrede in België. Amazon, met Amazon Prime, profileerde zich voor het eerst ook duidelijk naar de Vlaamse consument.” Om van de traditioneel drukke decembermaand nog te zwijgen.

 

Derde kwartaal, recordkwartaal

In het derde kwartaal van 2017 stegen de online uitgaven met 12% tegenover dezelfde periode van vorig jaar en werd er voor 2,45 miljard euro online geshopt. Dat is wel (net) iets minder dan de recordgroei van 13% gedurende het vorige kwartaal. Deze stijging is vooral in Vlaanderen zichtbaar, waar de onlinemarkt met liefst 16% is gegroeid. Daarmee doet Vlaanderen beter dan Nederland, dat er (maar) 14% op vooruitging.

 

Belgen spenderen ook gewoon meer: gemiddeld 105 euro per aankoop, circa 10% meer dan in het derde kwartaal van 2016. De categorie “Health & Beauty” groeit relatief gezien het meest: van 1,9% vorig jaar naar 2,9%. In Vlaanderen is dat de sterkst groeiende categorie, in Wallonië valt die eer te beurt aan de categorie “Sport & Recreatie”.

 

Mobiel betalen wordt vaste waarde

22% van de Belgen deed in het derde kwartaal minimaal één online aankoop met een smartphone (vorig jaar nog maar 16%), 15% haalde de tablet boven. “Deze trend van mobiel betalen is reeds gedurende een tijd zichtbaar en blijft zich verder manifesteren. We zien vooral dat technologisch vaardige consumenten, zogenaamde ‘Leading Edge Consumers’, dit concept oppikken en er in geloven”, aldus Bert Hendrickx.

 

“Er is nog heel wat werk aan de winkel, maar met onder andere het invoeren van contactvrije betalingen voor kleine bedragen, weliswaar nog via betaalkaarten, maken we een mooie sprong vooruit. Wanneer de technologie breder en vlotter beschikbaar raakt bij de retailers, zullen we zien dat de drempel om mobiel te betalen een heel stuk lager komt te liggen", klinkt het nog bij GfK.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Zo pakt Fun het artikelbeheer van de webshop aan

24/04/2018

Voor speelgoed- en feestwinkel Fun wordt e-commerce almaar belangrijker. De grootste uitdaging: de productspecificaties van het sterk groeiende en wisselende assortiment onderhouden. De oplossing: doorgedreven automatisering.

Blokker onthoofd: CEO Holding en CEO België stappen op

24/04/2018

Het einde lijkt nabij voor de Nederlandse winkelketen en holding Blokker. CEO Casper Meijer maakt vandaag bekend dat hij eind juni opstapt bij Blokker Holding, CEO Belux Bernd Bosch vertrekt zelfs meteen.

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.