Online uitgaven groeien met 10 procent in ons land

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Aantal klanten stagneert, aantal aankopen stijgt

Hoewel niet méér Belgen online winkelen ‑ een status quo vergeleken met dezelfde periode vorig jaar ‑ steeg het aantal online aankopen wel met 2%. Dat blijkt uit de cijfers tot en met het derde kwartaal van BeCommerce Market Monitor 2017, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GfK. In absolute cijfers gaat het om 63,6 miljoen extra online aankopen. 

 

Met 7,35 miljard euro aan bestedingen is de onlinehandel in ons land intussen al goed voor 16,9% van alle uitgaven: 8,7% van alle uitgaven aan producten en liefst 63,9% van alle diensten. “Om de kaap van 10 miljard te bereiken, kijken we vooral naar het effect van nieuwe, buitenlandse trends”, zegt digital expert Bert Hendrickx. “Black Friday en Cyber Monday maakten dit jaar echt hun intrede in België. Amazon, met Amazon Prime, profileerde zich voor het eerst ook duidelijk naar de Vlaamse consument.” Om van de traditioneel drukke decembermaand nog te zwijgen.

 

Derde kwartaal, recordkwartaal

In het derde kwartaal van 2017 stegen de online uitgaven met 12% tegenover dezelfde periode van vorig jaar en werd er voor 2,45 miljard euro online geshopt. Dat is wel (net) iets minder dan de recordgroei van 13% gedurende het vorige kwartaal. Deze stijging is vooral in Vlaanderen zichtbaar, waar de onlinemarkt met liefst 16% is gegroeid. Daarmee doet Vlaanderen beter dan Nederland, dat er (maar) 14% op vooruitging.

 

Belgen spenderen ook gewoon meer: gemiddeld 105 euro per aankoop, circa 10% meer dan in het derde kwartaal van 2016. De categorie “Health & Beauty” groeit relatief gezien het meest: van 1,9% vorig jaar naar 2,9%. In Vlaanderen is dat de sterkst groeiende categorie, in Wallonië valt die eer te beurt aan de categorie “Sport & Recreatie”.

 

Mobiel betalen wordt vaste waarde

22% van de Belgen deed in het derde kwartaal minimaal één online aankoop met een smartphone (vorig jaar nog maar 16%), 15% haalde de tablet boven. “Deze trend van mobiel betalen is reeds gedurende een tijd zichtbaar en blijft zich verder manifesteren. We zien vooral dat technologisch vaardige consumenten, zogenaamde ‘Leading Edge Consumers’, dit concept oppikken en er in geloven”, aldus Bert Hendrickx.

 

“Er is nog heel wat werk aan de winkel, maar met onder andere het invoeren van contactvrije betalingen voor kleine bedragen, weliswaar nog via betaalkaarten, maken we een mooie sprong vooruit. Wanneer de technologie breder en vlotter beschikbaar raakt bij de retailers, zullen we zien dat de drempel om mobiel te betalen een heel stuk lager komt te liggen", klinkt het nog bij GfK.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.