Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Aantal klanten stagneert, aantal aankopen stijgt

Hoewel niet méér Belgen online winkelen ‑ een status quo vergeleken met dezelfde periode vorig jaar ‑ steeg het aantal online aankopen wel met 2%. Dat blijkt uit de cijfers tot en met het derde kwartaal van BeCommerce Market Monitor 2017, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GfK. In absolute cijfers gaat het om 63,6 miljoen extra online aankopen. 

 

Met 7,35 miljard euro aan bestedingen is de onlinehandel in ons land intussen al goed voor 16,9% van alle uitgaven: 8,7% van alle uitgaven aan producten en liefst 63,9% van alle diensten. “Om de kaap van 10 miljard te bereiken, kijken we vooral naar het effect van nieuwe, buitenlandse trends”, zegt digital expert Bert Hendrickx. “Black Friday en Cyber Monday maakten dit jaar echt hun intrede in België. Amazon, met Amazon Prime, profileerde zich voor het eerst ook duidelijk naar de Vlaamse consument.” Om van de traditioneel drukke decembermaand nog te zwijgen.

 

Derde kwartaal, recordkwartaal

In het derde kwartaal van 2017 stegen de online uitgaven met 12% tegenover dezelfde periode van vorig jaar en werd er voor 2,45 miljard euro online geshopt. Dat is wel (net) iets minder dan de recordgroei van 13% gedurende het vorige kwartaal. Deze stijging is vooral in Vlaanderen zichtbaar, waar de onlinemarkt met liefst 16% is gegroeid. Daarmee doet Vlaanderen beter dan Nederland, dat er (maar) 14% op vooruitging.

 

Belgen spenderen ook gewoon meer: gemiddeld 105 euro per aankoop, circa 10% meer dan in het derde kwartaal van 2016. De categorie “Health & Beauty” groeit relatief gezien het meest: van 1,9% vorig jaar naar 2,9%. In Vlaanderen is dat de sterkst groeiende categorie, in Wallonië valt die eer te beurt aan de categorie “Sport & Recreatie”.

 

Mobiel betalen wordt vaste waarde

22% van de Belgen deed in het derde kwartaal minimaal één online aankoop met een smartphone (vorig jaar nog maar 16%), 15% haalde de tablet boven. “Deze trend van mobiel betalen is reeds gedurende een tijd zichtbaar en blijft zich verder manifesteren. We zien vooral dat technologisch vaardige consumenten, zogenaamde ‘Leading Edge Consumers’, dit concept oppikken en er in geloven”, aldus Bert Hendrickx.

 

“Er is nog heel wat werk aan de winkel, maar met onder andere het invoeren van contactvrije betalingen voor kleine bedragen, weliswaar nog via betaalkaarten, maken we een mooie sprong vooruit. Wanneer de technologie breder en vlotter beschikbaar raakt bij de retailers, zullen we zien dat de drempel om mobiel te betalen een heel stuk lager komt te liggen", klinkt het nog bij GfK.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Back to top