Amazon gaat zelf pakjes bezorgen | RetailDetail

Amazon gaat zelf pakjes bezorgen

Amazon gaat zelf pakjes bezorgen
Foto: VDB Photos / Shutterstock.com

Amazon lanceert zijn eigen bezorgdienst in de Verenigde Staten: de online reus wil zo minder afhankelijk worden van pakjesdiensten als UPS en denkt kosten te kunnen besparen.

 

Pakjesbezorgers in onderaanneming

In de Verenigde Staten gaat Amazon aan de slag met eigen bezorgers: de e-commercegigant roept ondernemers op om onder de vlag van Amazon Prime nieuwe koeriersbedrijfjes op te starten. Zij mogen bestelwagens leasen van Amazon (wel maximum veertig per bedrijf, zodat de onderaannemers niet te machtig worden) en het bedrijf van Jeff Bezos voorziet in onderhoud en brandstof aan gunstige prijzen. 

 

De ondernemers kiezen zelf hun medewerkers en leiden zelfstandig hun bedrijf, maar opereren duidelijk onder het Amazon-merk: zowel op de bestelwagens als de outfits van de bezorgers zal een groot Amazon-logo prijken. Bestellingen worden opgepikt in een van de (momenteel) 75 magazijnen van Amazon in de Verenigde Staten en tot bij de klant gebracht.

 

Controle over elke schakel in de keten

Amazon is zich al langer aan het bewegen in de richting van eigen bezorging: de e-tailer uit Seattle eigent zich stap voor stap de hele toevoerketen toe, van de productie met eigen huismerken tot en met de levering. Zeker de laatste kilometer tot bij de consument ('last mile') is cruciaal voor onlineretailers, niet alleen omdat het een waardevol contactmoment met de klanten vormt, maar ook omdat de bezorging een dure aangelegenheid is.

 

Amazon denkt, door nu de volledige controle te krijgen over die ‘last mile’, efficiënter en goedkoper te kunnen werken. Het wil zo ook minder afhankelijk zijn van logistiekbedrijven UPS, FedEx en DHL, die volgens het bedrijf het snel stijgende aantal pakjesleveringen – en de stijgende snelheid die de consument verwacht – niet kunnen volgen. Voorlopig knipt de e-tailer de banden met de bestaande logistiekverleners wel nog niet door: via logaritmes zal worden bepaald welke pakjesdienst een bestelling mag leveren. Vandaag heeft het bedrijf zelf al ruim 7.000 trucks en 40 vliegtuigen voor transport.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.