Amazon helpt verkopers van retours af

CC Photo Labs / Shutterstock.com

Amazon gaat verkooppartners in enkele landen nieuwe mogelijkheden aanbieden om van retours en onverkochte voorraden af te geraken. Zo wil de e-commercereus aan de aanhoudende kritiek op de grootschalige vernietiging van teruggestuurde goederen tegemoetkomen.

 

Netwerk van opkopers

Het grote retourprobleem van Amazon heeft nogmaals krantenkoppen gehaald: in een reportage is te zien hoe grote hoeveelheden onverkochte voorraden worden vernietigd. Enkele maanden later kondigt de e-commercereus ook voor verkooppartners nieuwe opties aan om van restvoorraden en geretourneerde producten af te geraken, zonder ze te hoeven vernietigen.

 

Het probleem is bekend en zo oud als e-commerce zelf: pakjes worden teruggestuurd, maar kunnen niet meer als nieuw worden verkocht. Als de producten niet van Amazon zelf zijn maar van externe verkopers moeten die de spullen zelf komen ophalen, ofwel maakt de e-commercespeler zich er zelf vanaf. Een groot deel van die onverkochte voorraden wordt ofwel geliquideerd – in bulk voor een prikje opgekocht als restpartijen – ofwel gedoneerd aan goede doelen. Wat overblijft, gaat de vuilbak in.

 

Die liquidatie-optie gaat Amazon nu ook aan de platformpartners aanbieden, zodat zij niet alleen staan met hun restvoorraden. Verkopers mogen voortaan het groothandelskanaal en de technologie van het bedrijf gebruiken. Lees: ze mogen bellen naar de opkopers die Amazon kent. De optie is al beschikbaar in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en de Verenigde Staten, en gaat deze maand ook van start in het Verenigd Koninkrijk.

 

Tweede leven als tweedehands

Er komt bovendien nog een derde optie bij: sinds begin dit jaar biedt Amazon ook tweedehands aan. Het gaat veelal om geretourneerde producten die als gebruikt worden doorverkocht. De teruggezonden producten worden gekeurd en gelabeld volgens de staat – van als nieuw tot aanvaardbaar – waarin ze zich bevinden. De tweedehandscategorie is onder meer al op de Nederlandse site actief voor tal van productcategorieën, maar breidt nu verder uit.

 

De dienst is al beschikbaar voor verkooppartners in het Verenigd Koninkrijk, en is er tegen het einde van het jaar ook in de Verenigde Staten. Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje zijn begin 2022 aan de beurt. Wanneer een artikel wordt geretourneerd, kunnen verkopers ervoor kiezen om het automatisch als tweedehands terug in omloop te brengen. Verkopers mogen ook zelf de prijs bepalen op basis van de conditie.

 

“Retourzendingen zijn deel van het leven voor alle retailers, en wat te doen met die producten is een branchebrede uitdaging”, aldus duurzaamheidsdirecteur Libby Johnson McKee van Amazon. Zij hoopt met deze mogelijkheden, die Amazon groepeert als "recommerce", bij te dragen aan een circulaire economie en de impact op de planeet te verminderen. En het brengt natuurlijk ook weer extra omzet op, ook voor Amazon: “We zijn enthousiast dat deze programma's ook de bedrijven die op Amazon verkopen, zullen helpen kosten te verlagen en hun bedrijf te laten groeien.”

 

Luister voor meer achtergrond naar het interview dat ik aan Radio 1 gaf over dit dossier.