Amazon meest waardevolle retailer ter wereld

Amazon meest waardevolle retailer ter wereld

Internetwarenhuis Amazon is met voorsprong de meest waardevolle retailer ter wereld. Met een waarde van net geen 99 miljard dollar prijkt het bedrijf van Jeff Bezos op plaats 7 in de Brandz Top 100 editie 2016.

 

‘Runner up’ Alibaba half zoveel waard

Elk jaar berekent Millward Brown op basis van bevragingen bij consumenten, aangevuld met financiële cijfers en beursresultaten, de waarde van ’s werelds grootste merken. Voor het eerst in zijn geschiedenis is Amazon erin geslaagd de top 10 te halen van de Brandz Top 100. Het internetwarenhuis zag zijn waarde in één jaar stijgen met liefst 59% en prijkt nu op een zevende plaats.

 

Met zijn bijna 99 miljard dollar is Amazon dubbel zoveel waard als zijn Chinese concurrent Alibaba, die strandt op 49,3 miljard dollar, goed voor een 18e plaats in de hitparade van meest waardevolle merken.

 

De derde plaats bij de retailers wordt ingenomen door The Home Depot, de Amerikaanse keten van bouwmarkten. Die prijkt op de 26ste stek met een waarde van 36,44 miljard dollar.

 

Google wipt over Apple

Drie jaar nadat Apple Google verdrong als 's werelds meest waardevolle merk, is het rijk van de iPhone-producent alweer uit. In de editie-2016 moet Apple opnieuw Google laten voorgaan.

 

Het bedrijf van Tim Cook zag zijn merkwaarde met 8% zakken tot 228,46 miljard dollar, terwijl de waarde van Google met liefst 32% steeg tot 229,2 miljard dollar. Het bedrijf dankt die enorme sprong voorwaarts aan “innovatie, reclame-inkomsten en de groei van zijn cloud-activiteiten”.

 

Met 51 Amerikaanse merken in de top 100 zetten de Verenigde Staten meer dan ooit de toon, vóór Azië (met 23 merken, waarvan 15 Chinese).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

12/12/2017

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek

11/12/2017

Een mok van Game of Thrones, een paraplu van Harry Potter, een T-shirt van Assassin’s Creed? Die vind je bij Shop For Geek, de eerste Belgische winkelketen voor merchandisingartikelen. De franchiseformule opende al tien winkels en heeft ambitie. 

Stockpots heeft al meer dan 100 opslagplaatsen in de aanbieding

11/12/2017

Enkele maanden na de lancering hebben al meer dan 100 warenhuizen zich aangesloten bij Stockspots, het online platform waar bedrijven op een eenvoudige manier tijdelijk ruimte kunnen huren.

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Back to top