Amazon meest waardevolle retailer ter wereld

Amazon meest waardevolle retailer ter wereld

Internetwarenhuis Amazon is met voorsprong de meest waardevolle retailer ter wereld. Met een waarde van net geen 99 miljard dollar prijkt het bedrijf van Jeff Bezos op plaats 7 in de Brandz Top 100 editie 2016.

 

‘Runner up’ Alibaba half zoveel waard

Elk jaar berekent Millward Brown op basis van bevragingen bij consumenten, aangevuld met financiële cijfers en beursresultaten, de waarde van ’s werelds grootste merken. Voor het eerst in zijn geschiedenis is Amazon erin geslaagd de top 10 te halen van de Brandz Top 100. Het internetwarenhuis zag zijn waarde in één jaar stijgen met liefst 59% en prijkt nu op een zevende plaats.

 

Met zijn bijna 99 miljard dollar is Amazon dubbel zoveel waard als zijn Chinese concurrent Alibaba, die strandt op 49,3 miljard dollar, goed voor een 18e plaats in de hitparade van meest waardevolle merken.

 

De derde plaats bij de retailers wordt ingenomen door The Home Depot, de Amerikaanse keten van bouwmarkten. Die prijkt op de 26ste stek met een waarde van 36,44 miljard dollar.

 

Google wipt over Apple

Drie jaar nadat Apple Google verdrong als 's werelds meest waardevolle merk, is het rijk van de iPhone-producent alweer uit. In de editie-2016 moet Apple opnieuw Google laten voorgaan.

 

Het bedrijf van Tim Cook zag zijn merkwaarde met 8% zakken tot 228,46 miljard dollar, terwijl de waarde van Google met liefst 32% steeg tot 229,2 miljard dollar. Het bedrijf dankt die enorme sprong voorwaarts aan “innovatie, reclame-inkomsten en de groei van zijn cloud-activiteiten”.

 

Met 51 Amerikaanse merken in de top 100 zetten de Verenigde Staten meer dan ooit de toon, vóór Azië (met 23 merken, waarvan 15 Chinese).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

"Kringwinkels hebben nood aan meer werknemers"

20/10/2017

Morgen is het de Dag van de Kringwinkel en die wordt door De Kringwinkels aangegrepen om er op te wijzen dat er dringend extra werknemers moeten worden aangenomen, om zo de OVAM-doelen te halen.

Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan

20/10/2017

De regering gaat de regeling die het eerder sloot rond nachtwerk in e-commerce aanpassen. Daardoor wordt nachtwerk vanaf 20u al mogelijk van zodra er een akkoord is met slechts één vakbond.

Action opent duizendste winkel

20/10/2017

Morgen is een belangrijke dag voor discounter Action: dan opent de keten in Gorinchem zijn duizendste vestiging. Het neemt daarvoor zijn intrek in een pand waar voorheen Charles Vögele en Aldi te vinden waren.

Back to top