Amazon meest waardevolle retailer ter wereld | RetailDetail

Amazon meest waardevolle retailer ter wereld

Amazon meest waardevolle retailer ter wereld

Internetwarenhuis Amazon is met voorsprong de meest waardevolle retailer ter wereld. Met een waarde van net geen 99 miljard dollar prijkt het bedrijf van Jeff Bezos op plaats 7 in de Brandz Top 100 editie 2016.

 

‘Runner up’ Alibaba half zoveel waard

Elk jaar berekent Millward Brown op basis van bevragingen bij consumenten, aangevuld met financiële cijfers en beursresultaten, de waarde van ’s werelds grootste merken. Voor het eerst in zijn geschiedenis is Amazon erin geslaagd de top 10 te halen van de Brandz Top 100. Het internetwarenhuis zag zijn waarde in één jaar stijgen met liefst 59% en prijkt nu op een zevende plaats.

 

Met zijn bijna 99 miljard dollar is Amazon dubbel zoveel waard als zijn Chinese concurrent Alibaba, die strandt op 49,3 miljard dollar, goed voor een 18e plaats in de hitparade van meest waardevolle merken.

 

De derde plaats bij de retailers wordt ingenomen door The Home Depot, de Amerikaanse keten van bouwmarkten. Die prijkt op de 26ste stek met een waarde van 36,44 miljard dollar.

 

Google wipt over Apple

Drie jaar nadat Apple Google verdrong als 's werelds meest waardevolle merk, is het rijk van de iPhone-producent alweer uit. In de editie-2016 moet Apple opnieuw Google laten voorgaan.

 

Het bedrijf van Tim Cook zag zijn merkwaarde met 8% zakken tot 228,46 miljard dollar, terwijl de waarde van Google met liefst 32% steeg tot 229,2 miljard dollar. Het bedrijf dankt die enorme sprong voorwaarts aan “innovatie, reclame-inkomsten en de groei van zijn cloud-activiteiten”.

 

Met 51 Amerikaanse merken in de top 100 zetten de Verenigde Staten meer dan ooit de toon, vóór Azië (met 23 merken, waarvan 15 Chinese).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.