Amazon mikt met goedkopere Prime op lage inkomens

Amazon mikt met goedkopere Prime op lage inkomens
Shutterstock

Het Amerikaanse Amazon heeft een goedkopere versie van zijn Prime-abonnement gelanceerd voor mensen die afhankelijk zijn van staatssteun. De eerste reacties variëren van "schandalig" tot "geniale zet".

De helft goedkoper

De prijs van Prime in het nieuwe systeem is slechts 5,99 dollar, bijna de helft van de normale prijs. De goedkopere deal is wel enkel toegankelijk voor consumenten die gebruik maken van zogenaamde ‘food stamps’ of gelijkaardige programma’s.

 

Dat Amazon mikt op consumenten en gezinnen met een laag inkomen, leverde hen onmiddellijk heel wat kritiek op. Zo vinden criticasters dat Amazon mikt op kwetsbare consumenten, die sowieso al geldproblemen hebben. Door ze aan te zetten om meer online te kopen, wordt dat er mogelijk niet beter op.

 

Daarnaast vragen heel wat experts zich af of het voor Amazon wel nuttig is om te mikken op gezinnen met een laag inkomen. Die hebben immers al minder toegang tot breedbandinternet en uit de data blijkt dat ze sowieso al een stuk minder online aankopen doen. Bovendien leent hun woonsituatie zich vaak niet tot het thuis geleverd krijgen van pakjes en beschikken ze minder vaak over een voertuig om bestellingen zelf op te halen.

 

Nieuw hoofdstuk in strijd met Walmart

Langs de andere kant zijn er experts die stellen dat Amazon geen groot stuk van die nieuwe markt moet aanspreken om het goedkopere Prime-abonnement toch een succes te maken. Ongeveer één vijfde van de Amerikaanse bevolking krijgt op de één of andere manier financiële hulp van de staat, maar het grootste deel van die consumenten vindt vooral de weg naar Walmart, de grootste concurrent van Amazon in de Verenigde Staten. Vorig jaar werd bijna 20 procent van de financiële hulp bij die keten uitgegeven.

 

Zelfs als Amazon er maar in slaagt om daar een klein aandeel van aan te spreken, dan weet het toch opnieuw een nieuwe groeimarkt aan te boren. Heel wat grote inkomens hebben al een abonnement bij Amazon Prime, maar die markt begint stilaan verzadigd te geraken.

 

Het is ook meteen de eerste keer dat Amazon de jacht inzet op de grootste groep klanten van Walmart, terwijl die laatste tegenwoordig steeds meer op zoek gaat naar manieren om Amazon het vuur aan de schenen te leggen. Het lijkt er dus op dat de strijd tussen de twee grootste retailers van de Verenigde Staten nog niet zijn einde nadert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top