Amazon mikt met goedkopere Prime op lage inkomens

Amazon mikt met goedkopere Prime op lage inkomens
Shutterstock

Het Amerikaanse Amazon heeft een goedkopere versie van zijn Prime-abonnement gelanceerd voor mensen die afhankelijk zijn van staatssteun. De eerste reacties variëren van "schandalig" tot "geniale zet".

De helft goedkoper

De prijs van Prime in het nieuwe systeem is slechts 5,99 dollar, bijna de helft van de normale prijs. De goedkopere deal is wel enkel toegankelijk voor consumenten die gebruik maken van zogenaamde ‘food stamps’ of gelijkaardige programma’s.

 

Dat Amazon mikt op consumenten en gezinnen met een laag inkomen, leverde hen onmiddellijk heel wat kritiek op. Zo vinden criticasters dat Amazon mikt op kwetsbare consumenten, die sowieso al geldproblemen hebben. Door ze aan te zetten om meer online te kopen, wordt dat er mogelijk niet beter op.

 

Daarnaast vragen heel wat experts zich af of het voor Amazon wel nuttig is om te mikken op gezinnen met een laag inkomen. Die hebben immers al minder toegang tot breedbandinternet en uit de data blijkt dat ze sowieso al een stuk minder online aankopen doen. Bovendien leent hun woonsituatie zich vaak niet tot het thuis geleverd krijgen van pakjes en beschikken ze minder vaak over een voertuig om bestellingen zelf op te halen.

 

Nieuw hoofdstuk in strijd met Walmart

Langs de andere kant zijn er experts die stellen dat Amazon geen groot stuk van die nieuwe markt moet aanspreken om het goedkopere Prime-abonnement toch een succes te maken. Ongeveer één vijfde van de Amerikaanse bevolking krijgt op de één of andere manier financiële hulp van de staat, maar het grootste deel van die consumenten vindt vooral de weg naar Walmart, de grootste concurrent van Amazon in de Verenigde Staten. Vorig jaar werd bijna 20 procent van de financiële hulp bij die keten uitgegeven.

 

Zelfs als Amazon er maar in slaagt om daar een klein aandeel van aan te spreken, dan weet het toch opnieuw een nieuwe groeimarkt aan te boren. Heel wat grote inkomens hebben al een abonnement bij Amazon Prime, maar die markt begint stilaan verzadigd te geraken.

 

Het is ook meteen de eerste keer dat Amazon de jacht inzet op de grootste groep klanten van Walmart, terwijl die laatste tegenwoordig steeds meer op zoek gaat naar manieren om Amazon het vuur aan de schenen te leggen. Het lijkt er dus op dat de strijd tussen de twee grootste retailers van de Verenigde Staten nog niet zijn einde nadert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Back to top