Amazon mikt met goedkopere Prime op lage inkomens

Amazon mikt met goedkopere Prime op lage inkomens
Shutterstock

Het Amerikaanse Amazon heeft een goedkopere versie van zijn Prime-abonnement gelanceerd voor mensen die afhankelijk zijn van staatssteun. De eerste reacties variëren van "schandalig" tot "geniale zet".

De helft goedkoper

De prijs van Prime in het nieuwe systeem is slechts 5,99 dollar, bijna de helft van de normale prijs. De goedkopere deal is wel enkel toegankelijk voor consumenten die gebruik maken van zogenaamde ‘food stamps’ of gelijkaardige programma’s.

 

Dat Amazon mikt op consumenten en gezinnen met een laag inkomen, leverde hen onmiddellijk heel wat kritiek op. Zo vinden criticasters dat Amazon mikt op kwetsbare consumenten, die sowieso al geldproblemen hebben. Door ze aan te zetten om meer online te kopen, wordt dat er mogelijk niet beter op.

 

Daarnaast vragen heel wat experts zich af of het voor Amazon wel nuttig is om te mikken op gezinnen met een laag inkomen. Die hebben immers al minder toegang tot breedbandinternet en uit de data blijkt dat ze sowieso al een stuk minder online aankopen doen. Bovendien leent hun woonsituatie zich vaak niet tot het thuis geleverd krijgen van pakjes en beschikken ze minder vaak over een voertuig om bestellingen zelf op te halen.

 

Nieuw hoofdstuk in strijd met Walmart

Langs de andere kant zijn er experts die stellen dat Amazon geen groot stuk van die nieuwe markt moet aanspreken om het goedkopere Prime-abonnement toch een succes te maken. Ongeveer één vijfde van de Amerikaanse bevolking krijgt op de één of andere manier financiële hulp van de staat, maar het grootste deel van die consumenten vindt vooral de weg naar Walmart, de grootste concurrent van Amazon in de Verenigde Staten. Vorig jaar werd bijna 20 procent van de financiële hulp bij die keten uitgegeven.

 

Zelfs als Amazon er maar in slaagt om daar een klein aandeel van aan te spreken, dan weet het toch opnieuw een nieuwe groeimarkt aan te boren. Heel wat grote inkomens hebben al een abonnement bij Amazon Prime, maar die markt begint stilaan verzadigd te geraken.

 

Het is ook meteen de eerste keer dat Amazon de jacht inzet op de grootste groep klanten van Walmart, terwijl die laatste tegenwoordig steeds meer op zoek gaat naar manieren om Amazon het vuur aan de schenen te leggen. Het lijkt er dus op dat de strijd tussen de twee grootste retailers van de Verenigde Staten nog niet zijn einde nadert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Back to top