Amazon opent afhaalbalies bij Europese retailers

Omdat click&collect in zwang is bij Europeanen, lanceert Amazon speciaal voor de Europese markt de dienst Counter: afhaalpunten van de onlinegigant bij fysieke retailers. Amazon start met zulke balies in het Verenigd Koninkrijk en Italië, de rest van Europa volgt.

 

Bemande afhaalbalies

In de meer dan 500 winkels van de Britse keten Next zijn binnenkort afhaalbalies van Amazon te vinden. Na een test van verschillende weken in Schotland blijkt er vraag voor de nieuwe dienst, die Amazon Counter is gedoopt, en nu wordt het systeem over heel het Verenigd Koninkrijk uitgerold.

 

Ook in Italië heeft Amazon overeenkomsten gesloten met verschillende fysieke retailers, zoals boekhandelaar Giunti en buurtsupermarktketen Fermopoint, om er bemande afhaalpunten te openen. Counter is een volgende stap in het programma van de Amerikaanse onlineretailer om zo veel mogelijk zelf de afhandeling van Amazon-pakketjes in handen te nemen.

 

In eerste instantie is bij Amazon Counter alleen afhaling mogelijk, maar op termijn moeten ook retours kunnen. Aan de fysieke afhaalpunten is ook een nieuwe app gekoppeld, zowel voor consumenten als voor de retailpartners. Net zoals bij traditionele click&collect krijgen consument een verwittiging wanneer hun pakketje is aangekomen. Daarna hebben ze veertien dagen de tijd om het op te pikken.

 

Ook naar rest van Europa

"Er is een sterke traditie van click&collect, zowel in het VK als in Italië, en het is ons plan om Counter verder in Europa uit te rollen", laat directeur van leveringstechnologie Patrick Supanc weten. Op dit moment heeft Amazon al duizenden onbemande lockers bij fysieke retailers, waaronder bij Morrison’s in het VK en supermarktgroep Casino in Frankrijk, maar deze zijn onbemand en het is er, in tegenstelling tot bij Amazon Counter, niet mogelijk om te betalen.

 

Voor de aangesloten retailers is het dan weer een manier om meer passage in de winkels te krijgen. "In een moeilijke retailomgeving mikken we erop dat Amazon Counter ertoe zal bijdragen dat onze winkels relevant en levendig blijven", verklaart Simon Wolfson, CEO van Next. Vandaag besteedt het winkelpersoneel van de non-foodretailer al 12% van zijn tijd aan e-commercebestellingen.