Amazon stelt niet altijd goedkoopste producten voor

Amazon plaatst eigen producten eerst

Amazon plaatst eigen producten eerst

Amazon geeft op zijn webshop niet altijd de goedkoopste alternatieven wanneer klanten naar een bepaald product zoeken. Het kiest daarentegen vaak voor de producten die het zelf verkoopt of die via bedrijven worden verkocht die hun fulfilment via Amazon doen.

Tot 20 procent meer

Uit onderzoek van ProPublica blijkt dat Amazon in bijna driekwart van de gevallen niet het goedkoopste product in de 'buy box' zet. Wanneer klanten altijd voor die optie zouden kiezen, zouden ze tot 20 procent meer betalen voor hun bestelling. Toch blijkt uit onderzoek dat bezoekers meestal gewoon op ‘add to cart’ klikken, in plaats van verder op onderzoek te gaan.

 

Klanten kunnen producten ook vergelijken op basis van prijs plus de verzendingskosten, maar ook daar worden de eigen producten bevoordeeld, aangezien Amazon voor de eigen producten de verzendingskosten niet in rekening neemt. Daardoor krijgen de producten van Amazon in 80% van de gevallen een betere ranking.

 

Amazon laat in een reactie verstaan dat producten niet enkel op basis van de prijs in de ‘buy box’ terechtkomen, maar dat er ook rekening wordt gehouden met snelheid van levering en andere services. Dan rest natuurlijk wel de vraag waarom Amazon de verzendingskosten van de eigen producten niet in rekening neemt, wanneer het een ranking maakt op basis van de prijs plus verzendingskosten; zeker wanneer het gaat over een bedrijf dat er prat op gaat altijd de klant op de eerste plaats te zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie.