Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

 

Concurrenten volgen hype

Ondanks een korte crash bij de start in de Verenigde Staten is Amazon Prime Day sinds gisteren volop aan de gang. Het onlineshopfestijn duurt dit jaar 36 uur, nog langer dan vorig jaar, en overal ter wereld kunnen shoppers die lid zijn van Amazon Prime genieten van exclusieve kortingen en productlanceringen. Voor het eerst kunnen Prime-leden ook in Nederland meedoen.

 

Prime Day wordt steeds groter – of dat wil Amazon toch graag laten geloven. Net zoals Chinese rivaal Alibaba voegt Amazon ook show en spektakel toe aan het kortingenevenement: in het voorbije aanloopweekend organiseerde het concerten met onder meer Ariana Grande, uiteraard exclusief te zien op de videostreamingdienst van het technologie- en retailbedrijf. Opvallend: ondanks de lange aanloop en ongetwijfeld dito voorbereidingen, crashte de Amerikaanse website bij de start. Was de toeloop zo overweldigend, of wilde Amazon vooral die indruk creëren? Opgezet spel of niet, het leverde de retailreus uit Seattle meteen een extra grote portie media-aandacht op. 

 

Ook concurrerende retailers pikten gretig in: Walmart en Target bieden mee kortingen aan tijdens de tweedaagse, terwijl andere grote retailers Home Depot, Staples en Best Buy reageren door hun prijzen aan de deals van Amazon Prime Day aan te passen.

 

Boycot en stakingen in Europa

Niettemin weerklinkt er toenemend protest op Prime Day: een oproep tot boycot heeft zich tot een heuse beweging ontwikkeld, waar zowel werknemers, shoppers, journalisten als gebruikers van de videoplatformen van Amazon zich achter scharen. Ze klagen de arbeidsomstandigheden in vooral de fulfilmentcenters van de onlinereus aan, waar arbeiders klagen over te hoge werkdruk, onjuiste behandeling (zoals ontslag bij ziekte of weigering van pauzes) en slechte verloning.

 

In Spanje leggen werknemers van Amazon al drie dagen lang het werk neer, maar ook in Frankrijk, Italië, Polen en het Verenigd Koninkrijk lopen er vakbondsacties. In Duitsland roept vakbond Verdi een spontane staking uit, al gelooft Amazon dat maar een fractie van de ruim 12.000 Duitse medewerkers echt het werk neer zal leggen en de leveringen geen vertragingen zullen oplopen.

 

Doel: nieuwe Prime-zieltjes winnen

Aangezien Amazon het overgrote deel van zijn omzet – en al zijn winst – haalt uit technologiediensten, is de extra omzet op Prime Day welgekomen, maar op zich niet veelbetekenend: de omzet maandag zal volgens een analist van Wedbush Securities bij CNN ‘maar’ zes keer hoger uitkomen dan anders en goed zijn voor zo’n 2% van de totale jaaromzet.

 

Belangrijker is het om zieltjes winnen voor het ledenprogramma Prime: leden zouden zo’n 1400 dollar per jaar uitgeven bij Amazon, terwijl niet-leden er ongeveer 600 dollar besteden, meent Consumer Intelligence Research Partners. Met zijn “kerst in juli”, zoals Amazon-CFO Brian Olsavsky Prime Day noemt, hoopt het bedrijf dus vooral nieuwe leden aan te trekken en zo steeds meer mensen aan het Amazon-ecosysteem te binden.

 

Meer dan de helft van alle Amerikaanse gezinnen zou vandaag al een Prime-lidmaatschap hebben. Wie het gebruikt, gebruikt het ook steeds meer naarmate de jaren evolueren, klinkt het bij Amazon. Inderdaad, volgens eMarketer heeft Amazon al 49,1% van alle online retailuitgaven in de Verenigde Staten in handen, waarmee het een enorme voorsprong heeft op nummer twee eBay (6,6%). Met de toevoeging van ook fysieke winkels en diensten, wordt het ecosysteem steeds machtiger.