Amazon verwacht winstdaling in eerste kwartaal

Amazon verwacht winstdaling in eerste kwartaal

Het Amerikaanse Amazon houdt in het eerste kwartaal rekening met een forse daling van de operationele winst, ondanks het feit dat het uitgaat van een omzetstijging tussen 14 en 23%.

Investeringen drukken op winst

In het vierde kwartaal van 2016 steeg de omzet bij Amazon met 22,4% naar 43,74 miljard dollar (41 miljard euro): daarmee deed het bedrijf het wel slechter dan de 44,68 miljard dollar (41,5 miljard euro) die analisten verwacht hadden. De nettowinst was dan weer wel hoger dan verwacht en steeg met 55% naar 749 miljoen dollar (700 miljoen euro).

 

Voor het eerste kwartaal verwacht Amazon nu dus ook een fikse omzetstijging, maar het verwacht wel dat de operationele winst daalt naar een bedrag tussen 250 en 900 miljoen dollar (230 tot 840 miljoen euro). Analisten gaan nochtans uit van een operationele winst van 1,34 miljard dollar (1,25 miljard euro).

 

De lagere winst is het gevolg van de grote investeringen die Amazon doet in het ontwikkelen van tv-programma’s en eigen gadgets, en het uitbouwen van het logistieke netwerk, om zo abonnees van Amazon Prime nog sneller en beter van dienst te kunnen zijn. Bovendien verwacht het een stevige impact van negatieve wisselkoerseffecten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Back to top