Amazon voegt augmented reality toe aan app | RetailDetail

Amazon voegt augmented reality toe aan app

Amazon voegt augmented reality toe aan app

Amazon heeft een nieuwe functionaliteit toegevoegd aan zijn mobiele app: augmented reality. Met de nieuwe 'AR-view' kunnen gebruikers duizenden producten eerst 3D in hun woning zien alvorens ze echt aan te kopen.

Toegankelijke doorbraak voor AR?

Een selectie van duizenden producten in de categorieën meubelen, huisraad en woondecoratie komen in de app met behulp van de camera tot leven in de woning van gebruikers. Een 3D-simulatie van het gekozen product verschijnt dan in beeld en laat potentiele kopers toe om te zien hoe het er ‘echt’ uit zou zien.

 

Een kleine kanttekening daarbij is dat de app vooral de afmetingen van de items levensecht toont; verder komen de items nogal onduidelijk en in lage resolutie getekend over. De toepassing is ontwikkeld met de ARKit-technologie van Apple en is daarom momenteel ook enkel voor Apple-apparaten beschikbaar. 

 

Toch kan het voor veel online shoppers een boeiende eerste kennismaking met augmented reality worden. IKEA lanceerde jaren geleden al een soortgelijke AR-toepassing om de meubelen van de keten virtueel te ‘passen’ in huis, maar kon daarmee niet op grote schaal doorbreken. Met de nieuwe functionaliteit brengt Amazon nu als één van de eerste een eenvoudig bruikbare en nuttige toepassing van AR op de markt.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.