Amazon zoekt extra besparingen bij producenten | RetailDetail

Amazon zoekt extra besparingen bij producenten

Amazon zoekt extra besparingen bij producenten
Shutterstock

Amazon wil besparen en gaat daarom producenten sneller logistieke kosten aanrekenen. Tot nu toe nam de Amerikaanse online retailer die kosten vaak op zich, maar dat blijkt niet langer rendabel.

 

Wildgroei logistieke kosten

De beslissing komt er nadat de logistieke kosten in 2017 met maar liefst 43% gestegen waren naar 25 miljard dollar (20 miljard euro). Die kosten groeiden zo sneller dan de omzet, die met 31% steeg. Om het hoofd te bieden aan die wildgroei heeft Amazon volgens verschillende bronnen de leveringskost van elk artikel van nabij bestudeerd en besloten om in bepaalde gevallen meer kosten door te rekenen aan de producenten.

 

De nieuwe regels zouden vooral impact hebben op producenten van dranken, luiers en andere grote en zware artikels die moeilijker te vervoeren zijn. Zo zou onder andere Procter & Gamble stevig getroffen worden door de nieuwe manier van werken.

 

Add-on

Daarnaast wil Amazon ook zoveel mogelijk vermijden dat klanten bestellingen plaatsen voor een klein bedrag, door meer artikelen aan te duiden als ‘add-on’. Die mogen enkel besteld worden wanneer de totale bestelling hoger is dan 25 dollar. Het bedrijf zou dat systeem nu in bepaalde categorieën willen uitbreiden naar alle producten met een verkoopwaarde onder 7 dollar.

 

De nieuwe manier van werken is waarschijnlijk het gevolg van de agressieve strategie van Walmart, die op vlak van prijs steeds meer het gat weet te dichten met Amazon. Om de eigen prijzen zo laag mogelijk te houden, moet Amazon dus ergens anders op zoek naar marge en die heeft het nu gevonden bij de producenten zelf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.