Amerikaanse fusie zorgt voor grootste verfbedrijf ter wereld | RetailDetail

Amerikaanse fusie zorgt voor grootste verfbedrijf ter wereld

Amerikaanse fusie zorgt voor grootste verfbedrijf ter wereld

De Amerikaanse verfproducent Sherwin-Williams heeft zijn sectorgenoot Valspar overgenomen voor een bedrag van omgerekend 8,3 miljard euro. Samen vormen ze voortaan het grootste verfbedrijf ter wereld.

Wereldwijde speler

Sherwin-Williams betaalde 35 procent meer dan de slotkoers van het aandeel van Valspar op vrijdag, wat neerkomt op 9,3 miljard dollar (8,3 miljard euro). Het is meteen de grootste overname ooit van het bedrijf. Dankzij de overname wordt Sherwin-Williams in één klap een groot internationaal bedrijf: momenteel wordt 80 procent van de omzet nog in de Verenigde Staten gehaald, maar Valspar haalt dan weer veel van zijn omzet in Europa en Azië.

 

Samen zetten de twee bedrijven ook het Amerikaanse PPG Industries en het Nederlandse AkzoNobel in hun schaduw en ze worden zo het grootste verfbedrijf ter wereld: vorig jaar hadden ze samen een omzet van 15,6 miljard dollar (13,9 miljard euro). Bovendien moeten synergievoordelen er voor zorgen dat er in de toekomst tot honderden miljoenen dollars per jaar kunnen bespaard worden.

 

Sherwin-Williams moet wel nog de goedkeuring krijgen van de verschillende mededingingsautoriteiten voor de deal volledig afgerond kan worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.