Analisten voorspellen vijandig bod van Kraft op Unilever

Analisten voorspellen vijandig bod van Kraft op Unilever
Shutterstock

Volgens analysebureau Susquehanna is de kans bijzonder groot dat we binnenkort een vijandig bod van Kraft Heinz op sectorgenoot Unilever mogen verwachten. Eerder werd een vrijblijvend bod van Kraft nog afgeslagen door Unilever.

Overname nodig voor groei

De analisten zien een aantal factoren om hun stelling te staven. Zo is Kraft Heinz al bijna een half jaar niet meer actief geweest op vlak van overnames, wat hen voldoende tijd geeft om een vijandig bod voor te bereiden. Daarnaast kan Kraft Heinz volgens de analisten geen mislukt bod aanvaarden, als het toch nog willen blijven groeien op vlak van consumentenproducten.

 

Als het bod er komt, dan zal dat volgens de analisten ergens in de buurt van de 175 miljard euro moeten liggen. In februari deed Kraft al een bod van 130 miljard euro op Unilever. Toen werd echter al snel besloten om de gesprekken tussen beide partijen stop te zetten.

 

Dat leidde toen tot heel wat heisa binnen de aandeelhouders van Unilever, dat verdeeld is in twee kampen. De ene groep wil dat er wordt vastgehouden aan de duurzame strategie, die al jaren wordt gevoerd en vooral mikt op winst op lange termijn, terwijl een aantal andere aandeelhouders liever wil dat er ook op korte termijn meer winst wordt geboekt. In dat kader werden door de raad van bestuur al een aantal veranderingen doorgevoerd, zoals meer besparingen en de verkoop van de margarinetak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top