Analisten voorspellen vijandig bod van Kraft op Unilever | RetailDetail

Analisten voorspellen vijandig bod van Kraft op Unilever

Analisten voorspellen vijandig bod van Kraft op Unilever
Shutterstock

Volgens analysebureau Susquehanna is de kans bijzonder groot dat we binnenkort een vijandig bod van Kraft Heinz op sectorgenoot Unilever mogen verwachten. Eerder werd een vrijblijvend bod van Kraft nog afgeslagen door Unilever.

Overname nodig voor groei

De analisten zien een aantal factoren om hun stelling te staven. Zo is Kraft Heinz al bijna een half jaar niet meer actief geweest op vlak van overnames, wat hen voldoende tijd geeft om een vijandig bod voor te bereiden. Daarnaast kan Kraft Heinz volgens de analisten geen mislukt bod aanvaarden, als het toch nog willen blijven groeien op vlak van consumentenproducten.

 

Als het bod er komt, dan zal dat volgens de analisten ergens in de buurt van de 175 miljard euro moeten liggen. In februari deed Kraft al een bod van 130 miljard euro op Unilever. Toen werd echter al snel besloten om de gesprekken tussen beide partijen stop te zetten.

 

Dat leidde toen tot heel wat heisa binnen de aandeelhouders van Unilever, dat verdeeld is in twee kampen. De ene groep wil dat er wordt vastgehouden aan de duurzame strategie, die al jaren wordt gevoerd en vooral mikt op winst op lange termijn, terwijl een aantal andere aandeelhouders liever wil dat er ook op korte termijn meer winst wordt geboekt. In dat kader werden door de raad van bestuur al een aantal veranderingen doorgevoerd, zoals meer besparingen en de verkoop van de margarinetak.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.