Analisten zien het somber voor Hudson’s Bay in Nederland | RetailDetail

Analisten zien het somber voor Hudson’s Bay in Nederland

Analisten zien het somber voor Hudson’s Bay in Nederland
Shutterstock

Verschillende analisten zien weinig toekomst voor warenhuisketen Hudson’s Bay in Nederland. Er zou onvoldoende potentieel zijn en bovendien rommelt het flink aan de top van het bedrijf, wat het beleid niet ten goede komt.

Te weinig klanten

Data-analysebureau Whooz zegt zo onomwonden dat de vestigingen in Zwolle en Almere, en het filiaal dat nog moet openen in Enschede, waarschijnlijk nooit rendabel kunnen zijn. “In de buurt van deze vestigingen wonen te weinig potentiële vaste klanten van Hudson’s Bay”, zegt Jan Louwris van Whooz, volgens Trouw.

 

Ook over Maastricht, Den Bosch, Tilburg en Breda klinkt Whooz niet bijzonder optimistisch: “De kerndoelgroep van Hudson’s Bay is op al deze plekken kleiner dan 14.000 huishoudens.” Volgens Whooz moeten er minstens 14.000 huishoudens met potentiële klanten aanwezig zijn voor een locatie echt rendabel kan zijn.

 

Whooz wijst zo toch al snel de helft van de huidige vestigingen in Nederland aan als mogelijke probleemgevallen. In Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Leiden zijn wel voldoende klanten aanwezig. Hetzelfde geldt voor de geplande vestigingen in Utrecht, Haarlem en Amstelveen. Daarbij moet wel nog rekening worden gehouden met concurrentie van bijvoorbeeld De Bijenkorf, maar daar houdt Whooz geen rekening mee in de analyses.

 

Hommeles aan de top

Daarnaast is het nog maar de vraag in hoeverre al die geplande vestigingen van Hudson’s Bay in Nederland de deuren gaan openen. Het rommelt al een tijdje aan de top van het Canadese bedrijf en Gerald Storch, die als CEO de stap maakte naar Europa, werd zopas aan de kant geschoven. Binnen het bedrijf klinkt bovendien al langer de roep van een belangrijke aandeelhouder om zich terug te trekken uit Europa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Intermarché broedt op winkelformule voor senioren

28/05/2018

In september plant de Franse supermarktgroep de opening van een seniorenwinkel onder de naam ‘Bien Chez Moi’. Die zal een combinatie van producten en diensten aanbieden op maat van een oudere klantengroep.

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.