Analisten zien het somber voor Hudson’s Bay in Nederland | RetailDetail

Analisten zien het somber voor Hudson’s Bay in Nederland

Analisten zien het somber voor Hudson’s Bay in Nederland
Shutterstock

Verschillende analisten zien weinig toekomst voor warenhuisketen Hudson’s Bay in Nederland. Er zou onvoldoende potentieel zijn en bovendien rommelt het flink aan de top van het bedrijf, wat het beleid niet ten goede komt.

Te weinig klanten

Data-analysebureau Whooz zegt zo onomwonden dat de vestigingen in Zwolle en Almere, en het filiaal dat nog moet openen in Enschede, waarschijnlijk nooit rendabel kunnen zijn. “In de buurt van deze vestigingen wonen te weinig potentiële vaste klanten van Hudson’s Bay”, zegt Jan Louwris van Whooz, volgens Trouw.

 

Ook over Maastricht, Den Bosch, Tilburg en Breda klinkt Whooz niet bijzonder optimistisch: “De kerndoelgroep van Hudson’s Bay is op al deze plekken kleiner dan 14.000 huishoudens.” Volgens Whooz moeten er minstens 14.000 huishoudens met potentiële klanten aanwezig zijn voor een locatie echt rendabel kan zijn.

 

Whooz wijst zo toch al snel de helft van de huidige vestigingen in Nederland aan als mogelijke probleemgevallen. In Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Leiden zijn wel voldoende klanten aanwezig. Hetzelfde geldt voor de geplande vestigingen in Utrecht, Haarlem en Amstelveen. Daarbij moet wel nog rekening worden gehouden met concurrentie van bijvoorbeeld De Bijenkorf, maar daar houdt Whooz geen rekening mee in de analyses.

 

Hommeles aan de top

Daarnaast is het nog maar de vraag in hoeverre al die geplande vestigingen van Hudson’s Bay in Nederland de deuren gaan openen. Het rommelt al een tijdje aan de top van het Canadese bedrijf en Gerald Storch, die als CEO de stap maakte naar Europa, werd zopas aan de kant geschoven. Binnen het bedrijf klinkt bovendien al langer de roep van een belangrijke aandeelhouder om zich terug te trekken uit Europa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.