Analyse: Iedereen beeft voor innovatiemachine Amazon | RetailDetail

Analyse: Iedereen beeft voor innovatiemachine Amazon

Analyse: Iedereen beeft voor innovatiemachine Amazon

Het openen van fysieke afhaalpunten lijkt de nieuwste zet te worden van Amazon in de VS. Intussen werkt de retailer ook in Europa (en dus ook in België) versneld aan groei. Hoe kunnen traditionele spelers reageren? 

Zoveelste innovatie

De eerste ‘drives’ van Amazon Fresh staan in de steigers in Seattle. Volgens GeekWire gaat het om twee locaties en heeft de retailer vergunningen gekregen om in de omgeving wegwijzers te installeren met het opschrift ‘AmazonFresh Pickup’. Op de gevels van de gebouwen zouden slogans komen als ‘Shop online. Pick up here’ en ‘Relax while we load your groceries’.

 

Het gaat om afhaalpunten naar Frans model, waarbij klanten hun bestelde boodschappen in de autokoffer geleverd krijgen. Shoppers zouden echter ook ter plaatse bestellingen kunnen plaatsen via een tablet en dan de boodschappen meteen meenemen. De opening laat wellicht niet lang meer op zich wachten. 

 

Het is de zoveelste volgende stap voor de innovatiemachine die Amazon is, na eerdere revolutionaire nieuwigheden als de koopknop Dash, de spraakgestuurde besteller Echo en de winkel zonder personeel Go. Ook in Europa gaat het hard: momenteel bouwt de retailer een distributiecentrum voor Amazon Fresh nabij Berlijn en vorige week werd de dienst Pantry (droge voeding) opengesteld voor Franstalig België. Ze komen zo wel erg dichtbij: moeten traditionele spelers bibberen en beven?

 

Unieke ervaring

Volgens dit rapport van de retailanalisten van Roland Berger doet Amazon iets wat de meeste retailers niet kunnen, namelijk twee ogenschijnlijk tegengestelde principes verzoenen: het grootste assortiment en de laagste prijzen. Voor traditionele retailers was het altijd het één of het ander. 

 

Precies door de combinatie van een quasi eindeloos aanbod tegen bodemprijzen creëert Amazon een unieke shopervaring. Je krijgt een vliegwieleffect: meer aanbod, meer trafiek, lagere kosten, lagere prijzen… Een effect dat nog versterkt wordt door het openstellen van de marktplaats voor derde verkopers. 

 

Op die manier heeft Amazon voor zichzelf een ‘groeireactor’ gebouwd: lage kosten en lage prijzen worden mogelijk gemaakt door een sterk geautomatiseerde logistiek, verticale integratie en de concurrentie die speelt tussen verkopers op de marktplaats. Het aanbod wordt steeds groter door de combinatie van een eigen assortiment met dat van derden, en de beleving verbetert door technologische innovaties.

 

Ga voor ‘uberisering’

Dankzij die enorme innovatiecapaciteit zal het groeiritme van Amazon de komende jaren enkel versnellen. Intelligente toepassingen als Amazon Echo leveren nieuwe shopperkennis en steeds meer financiële middelen komen binnen naarmate marketingbudgetten verschuiven van Google naar Amazon, middelen die Amazon kan investeren in nog lagere prijzen. Door de uitbreiding van Amazon Prime en Amazon Fresh verbetert het productaanbod en ook de verdere ontwikkeling van B2B-diensten versnelt de groei. 

 

Volgens Roland Berger kan Amazon tegen 2021 de tweede retailer worden in Duitsland en nummer tien in Frankrijk, waar het wat langzamer loopt door de sterkere lokale concurrentie. De vraag is: hoe kunnen traditionele retailers een antwoord formuleren?
 

Goedkoper dan Colruyt

Een echte multikanaalstrategie wordt een noodzaak, waarbij retailers verder kunnen bouwen op de infrastructuur en de fysieke contactpunten die ze vandaag al hebben. Een andere – meer gedurfde – optie voor traditionele spelers is om hun eigen ‘uberisering’ te organiseren en vooruit te lopen op de markttrends, om zo een echt vernieuwende en onderscheidende klantervaring te creëren door ten volle gebruik te maken van de nieuwste digitale mogelijkheden. 

 

Uiteraard shoppen Belgen al volop op de buitenlandse webshops van Amazon. De komst van Pantry is slechts een kleine stap en veroorzaakt voorlopig geen omwenteling. Een beperkte steekproef leert echter wel dat die dienst voor heel wat merkproducten echt wel zéér scherpe prijzen hanteert. Lees: prijzen die lager liggen dan bij Colruyt. Een echt correcte prijsvergelijking wordt echter bemoeilijkt door verschillende factoren, zowel door afwijkende referenties en formaten als door het feit dat je je bij de prijzen van Amazon ook het Prime lidmaatschap moet tellen (49 euro per jaar) en de leverkosten (3,99 euro). 

 

Hoe meer je bestelt, hoe minder die bedragen doorwegen, uiteraard. Een moeilijke rekenoefening dus voor shoppers, die doorgaans geen diploma hogere wiskunde hebben behaald. Daardoor kunnen traditionele retailers, Colruyt op kop, een echte prijsconfrontatie met Amazon nog even uit de weg gaan, wellicht. Maar hoe lang nog?

 

In gevaar? 

Want in elk geval is Amazon Pantry slechts een begin. Op een dag komt Amazon Fresh eraan, met een compleet assortiment voeding en vers. Met de mogelijkheid om je boodschappen zeer snel – of op een moment naar keuze – aan de deur geleverd te krijgen. Een service waar een deel van de consumenten wel voor wil betalen. Te verwachten valt dat dan vooral de ‘grote drie’ (Colruyt, Delhaize en Carrefour) klanten dreigen te verliezen aan Amazon en dat discounters Aldi en Lidl grotendeels buiten schot kunnen blijven, net als het gros van de proximiteitswinkels. 

 

Bedenk daarbij dat het laagste prijsverhaal van Colruyt voor een belangrijk deel steunt op een slimme lokale prijszetting. De prijs hoeft enkel naar beneden in marktgebieden met sterke concurrentie. Online vervalt dat concept van local pricing echter: naarmate Amazon marktaandeel neemt in voeding, kan de kernpropositie van Colruyt dus in gevaar komen. Het is nog niet zover, maar iedereen is verwittigd… Toch maar tijdig ‘uberiseren’, dan?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Deze Carrefour-ondernemer realiseerde drie verbouwingen in vier jaar tijd

15/02/2018

Frederic Van Landeghem kent het klappen van de zweep, als het aankomt op het verbouwen van supermarkten. Het doel is telkens niet zozeer uitbreiding, wel efficiëntie en klantentevredenheid.

Back to top