Analyse: Iedereen beeft voor innovatiemachine Amazon

Analyse: Iedereen beeft voor innovatiemachine Amazon

Het openen van fysieke afhaalpunten lijkt de nieuwste zet te worden van Amazon in de VS. Intussen werkt de retailer ook in Europa (en dus ook in België) versneld aan groei. Hoe kunnen traditionele spelers reageren? 

Zoveelste innovatie

De eerste ‘drives’ van Amazon Fresh staan in de steigers in Seattle. Volgens GeekWire gaat het om twee locaties en heeft de retailer vergunningen gekregen om in de omgeving wegwijzers te installeren met het opschrift ‘AmazonFresh Pickup’. Op de gevels van de gebouwen zouden slogans komen als ‘Shop online. Pick up here’ en ‘Relax while we load your groceries’.

 

Het gaat om afhaalpunten naar Frans model, waarbij klanten hun bestelde boodschappen in de autokoffer geleverd krijgen. Shoppers zouden echter ook ter plaatse bestellingen kunnen plaatsen via een tablet en dan de boodschappen meteen meenemen. De opening laat wellicht niet lang meer op zich wachten. 

 

Het is de zoveelste volgende stap voor de innovatiemachine die Amazon is, na eerdere revolutionaire nieuwigheden als de koopknop Dash, de spraakgestuurde besteller Echo en de winkel zonder personeel Go. Ook in Europa gaat het hard: momenteel bouwt de retailer een distributiecentrum voor Amazon Fresh nabij Berlijn en vorige week werd de dienst Pantry (droge voeding) opengesteld voor Franstalig België. Ze komen zo wel erg dichtbij: moeten traditionele spelers bibberen en beven?

 

Unieke ervaring

Volgens dit rapport van de retailanalisten van Roland Berger doet Amazon iets wat de meeste retailers niet kunnen, namelijk twee ogenschijnlijk tegengestelde principes verzoenen: het grootste assortiment en de laagste prijzen. Voor traditionele retailers was het altijd het één of het ander. 

 

Precies door de combinatie van een quasi eindeloos aanbod tegen bodemprijzen creëert Amazon een unieke shopervaring. Je krijgt een vliegwieleffect: meer aanbod, meer trafiek, lagere kosten, lagere prijzen… Een effect dat nog versterkt wordt door het openstellen van de marktplaats voor derde verkopers. 

 

Op die manier heeft Amazon voor zichzelf een ‘groeireactor’ gebouwd: lage kosten en lage prijzen worden mogelijk gemaakt door een sterk geautomatiseerde logistiek, verticale integratie en de concurrentie die speelt tussen verkopers op de marktplaats. Het aanbod wordt steeds groter door de combinatie van een eigen assortiment met dat van derden, en de beleving verbetert door technologische innovaties.

 

Ga voor ‘uberisering’

Dankzij die enorme innovatiecapaciteit zal het groeiritme van Amazon de komende jaren enkel versnellen. Intelligente toepassingen als Amazon Echo leveren nieuwe shopperkennis en steeds meer financiële middelen komen binnen naarmate marketingbudgetten verschuiven van Google naar Amazon, middelen die Amazon kan investeren in nog lagere prijzen. Door de uitbreiding van Amazon Prime en Amazon Fresh verbetert het productaanbod en ook de verdere ontwikkeling van B2B-diensten versnelt de groei. 

 

Volgens Roland Berger kan Amazon tegen 2021 de tweede retailer worden in Duitsland en nummer tien in Frankrijk, waar het wat langzamer loopt door de sterkere lokale concurrentie. De vraag is: hoe kunnen traditionele retailers een antwoord formuleren?
 

Goedkoper dan Colruyt

Een echte multikanaalstrategie wordt een noodzaak, waarbij retailers verder kunnen bouwen op de infrastructuur en de fysieke contactpunten die ze vandaag al hebben. Een andere – meer gedurfde – optie voor traditionele spelers is om hun eigen ‘uberisering’ te organiseren en vooruit te lopen op de markttrends, om zo een echt vernieuwende en onderscheidende klantervaring te creëren door ten volle gebruik te maken van de nieuwste digitale mogelijkheden. 

 

Uiteraard shoppen Belgen al volop op de buitenlandse webshops van Amazon. De komst van Pantry is slechts een kleine stap en veroorzaakt voorlopig geen omwenteling. Een beperkte steekproef leert echter wel dat die dienst voor heel wat merkproducten echt wel zéér scherpe prijzen hanteert. Lees: prijzen die lager liggen dan bij Colruyt. Een echt correcte prijsvergelijking wordt echter bemoeilijkt door verschillende factoren, zowel door afwijkende referenties en formaten als door het feit dat je je bij de prijzen van Amazon ook het Prime lidmaatschap moet tellen (49 euro per jaar) en de leverkosten (3,99 euro). 

 

Hoe meer je bestelt, hoe minder die bedragen doorwegen, uiteraard. Een moeilijke rekenoefening dus voor shoppers, die doorgaans geen diploma hogere wiskunde hebben behaald. Daardoor kunnen traditionele retailers, Colruyt op kop, een echte prijsconfrontatie met Amazon nog even uit de weg gaan, wellicht. Maar hoe lang nog?

 

In gevaar? 

Want in elk geval is Amazon Pantry slechts een begin. Op een dag komt Amazon Fresh eraan, met een compleet assortiment voeding en vers. Met de mogelijkheid om je boodschappen zeer snel – of op een moment naar keuze – aan de deur geleverd te krijgen. Een service waar een deel van de consumenten wel voor wil betalen. Te verwachten valt dat dan vooral de ‘grote drie’ (Colruyt, Delhaize en Carrefour) klanten dreigen te verliezen aan Amazon en dat discounters Aldi en Lidl grotendeels buiten schot kunnen blijven, net als het gros van de proximiteitswinkels. 

 

Bedenk daarbij dat het laagste prijsverhaal van Colruyt voor een belangrijk deel steunt op een slimme lokale prijszetting. De prijs hoeft enkel naar beneden in marktgebieden met sterke concurrentie. Online vervalt dat concept van local pricing echter: naarmate Amazon marktaandeel neemt in voeding, kan de kernpropositie van Colruyt dus in gevaar komen. Het is nog niet zover, maar iedereen is verwittigd… Toch maar tijdig ‘uberiseren’, dan?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Heritage House is hét voorbeeld van een conceptstore”

24/05/2017

De Antwerpse conceptstore Heritage House, gespecialiseerd in Belgisch fooddesign, wil uitgroeien tot een belevingsmerk met internationale allure. De initiatiefnemers openden een pop-up in Home of Retail, het co-creatieplatform van RetailDetail. 

Waarom retailers kleur moeten bekennen

24/05/2017

Of het nu gaat om een sofa, een schoonmaakproduct of een nieuwe outfit: kleur is cruciaal bij de aankoop. Toch wordt het belang van de factor kleur nog onderschat. Trendwatcher Hilde Francq schreef er een boek over: ‘Kleur verkoopt’. 

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

24/05/2017

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Tecno in Mol-Rauw is voortaan Carrefour Express

24/05/2017

De vestiging van buurtwinkelketen Tecno in Mol-Rauw is gisteren heropend als een Carrefour Express. Die opening kadert in het overnameakkoord tussen Tecno en Carrefour, waarbij negen winkels van de keten in handen komen van Carrefour.

Shoptalk Europe maakt agenda bekend en geeft tickets weg

23/05/2017

(publireportage) De beurs Shoptalk Europe, die van 9 tot 11 oktober doorgaat in Kopenhagen, heeft naast haar agenda ook een programma bekendgemaakt waarmee retailers gratis kaarten en een deelname in de reiskosten kunnen krijgen.

Hema Schilde als eerste in nieuw jasje

23/05/2017

De vestiging van Hema in Schilde is de eerste Belgische winkel die in een nieuw jasje is gestoken en voortaan volgens het nieuwe concept van de keten werkt. Dit jaar moeten er nog zeventig winkels vernieuwd worden.

Back to top