Analyse: Iedereen beeft voor innovatiemachine Amazon

Analyse: Iedereen beeft voor innovatiemachine Amazon

Het openen van fysieke afhaalpunten lijkt de nieuwste zet te worden van Amazon in de VS. Intussen werkt de retailer ook in Europa (en dus ook in België) versneld aan groei. Hoe kunnen traditionele spelers reageren? 

Zoveelste innovatie

De eerste ‘drives’ van Amazon Fresh staan in de steigers in Seattle. Volgens GeekWire gaat het om twee locaties en heeft de retailer vergunningen gekregen om in de omgeving wegwijzers te installeren met het opschrift ‘AmazonFresh Pickup’. Op de gevels van de gebouwen zouden slogans komen als ‘Shop online. Pick up here’ en ‘Relax while we load your groceries’.

 

Het gaat om afhaalpunten naar Frans model, waarbij klanten hun bestelde boodschappen in de autokoffer geleverd krijgen. Shoppers zouden echter ook ter plaatse bestellingen kunnen plaatsen via een tablet en dan de boodschappen meteen meenemen. De opening laat wellicht niet lang meer op zich wachten. 

 

Het is de zoveelste volgende stap voor de innovatiemachine die Amazon is, na eerdere revolutionaire nieuwigheden als de koopknop Dash, de spraakgestuurde besteller Echo en de winkel zonder personeel Go. Ook in Europa gaat het hard: momenteel bouwt de retailer een distributiecentrum voor Amazon Fresh nabij Berlijn en vorige week werd de dienst Pantry (droge voeding) opengesteld voor Franstalig België. Ze komen zo wel erg dichtbij: moeten traditionele spelers bibberen en beven?

 

Unieke ervaring

Volgens dit rapport van de retailanalisten van Roland Berger doet Amazon iets wat de meeste retailers niet kunnen, namelijk twee ogenschijnlijk tegengestelde principes verzoenen: het grootste assortiment en de laagste prijzen. Voor traditionele retailers was het altijd het één of het ander. 

 

Precies door de combinatie van een quasi eindeloos aanbod tegen bodemprijzen creëert Amazon een unieke shopervaring. Je krijgt een vliegwieleffect: meer aanbod, meer trafiek, lagere kosten, lagere prijzen… Een effect dat nog versterkt wordt door het openstellen van de marktplaats voor derde verkopers. 

 

Op die manier heeft Amazon voor zichzelf een ‘groeireactor’ gebouwd: lage kosten en lage prijzen worden mogelijk gemaakt door een sterk geautomatiseerde logistiek, verticale integratie en de concurrentie die speelt tussen verkopers op de marktplaats. Het aanbod wordt steeds groter door de combinatie van een eigen assortiment met dat van derden, en de beleving verbetert door technologische innovaties.

 

Ga voor ‘uberisering’

Dankzij die enorme innovatiecapaciteit zal het groeiritme van Amazon de komende jaren enkel versnellen. Intelligente toepassingen als Amazon Echo leveren nieuwe shopperkennis en steeds meer financiële middelen komen binnen naarmate marketingbudgetten verschuiven van Google naar Amazon, middelen die Amazon kan investeren in nog lagere prijzen. Door de uitbreiding van Amazon Prime en Amazon Fresh verbetert het productaanbod en ook de verdere ontwikkeling van B2B-diensten versnelt de groei. 

 

Volgens Roland Berger kan Amazon tegen 2021 de tweede retailer worden in Duitsland en nummer tien in Frankrijk, waar het wat langzamer loopt door de sterkere lokale concurrentie. De vraag is: hoe kunnen traditionele retailers een antwoord formuleren?
 

Goedkoper dan Colruyt

Een echte multikanaalstrategie wordt een noodzaak, waarbij retailers verder kunnen bouwen op de infrastructuur en de fysieke contactpunten die ze vandaag al hebben. Een andere – meer gedurfde – optie voor traditionele spelers is om hun eigen ‘uberisering’ te organiseren en vooruit te lopen op de markttrends, om zo een echt vernieuwende en onderscheidende klantervaring te creëren door ten volle gebruik te maken van de nieuwste digitale mogelijkheden. 

 

Uiteraard shoppen Belgen al volop op de buitenlandse webshops van Amazon. De komst van Pantry is slechts een kleine stap en veroorzaakt voorlopig geen omwenteling. Een beperkte steekproef leert echter wel dat die dienst voor heel wat merkproducten echt wel zéér scherpe prijzen hanteert. Lees: prijzen die lager liggen dan bij Colruyt. Een echt correcte prijsvergelijking wordt echter bemoeilijkt door verschillende factoren, zowel door afwijkende referenties en formaten als door het feit dat je je bij de prijzen van Amazon ook het Prime lidmaatschap moet tellen (49 euro per jaar) en de leverkosten (3,99 euro). 

 

Hoe meer je bestelt, hoe minder die bedragen doorwegen, uiteraard. Een moeilijke rekenoefening dus voor shoppers, die doorgaans geen diploma hogere wiskunde hebben behaald. Daardoor kunnen traditionele retailers, Colruyt op kop, een echte prijsconfrontatie met Amazon nog even uit de weg gaan, wellicht. Maar hoe lang nog?

 

In gevaar? 

Want in elk geval is Amazon Pantry slechts een begin. Op een dag komt Amazon Fresh eraan, met een compleet assortiment voeding en vers. Met de mogelijkheid om je boodschappen zeer snel – of op een moment naar keuze – aan de deur geleverd te krijgen. Een service waar een deel van de consumenten wel voor wil betalen. Te verwachten valt dat dan vooral de ‘grote drie’ (Colruyt, Delhaize en Carrefour) klanten dreigen te verliezen aan Amazon en dat discounters Aldi en Lidl grotendeels buiten schot kunnen blijven, net als het gros van de proximiteitswinkels. 

 

Bedenk daarbij dat het laagste prijsverhaal van Colruyt voor een belangrijk deel steunt op een slimme lokale prijszetting. De prijs hoeft enkel naar beneden in marktgebieden met sterke concurrentie. Online vervalt dat concept van local pricing echter: naarmate Amazon marktaandeel neemt in voeding, kan de kernpropositie van Colruyt dus in gevaar komen. Het is nog niet zover, maar iedereen is verwittigd… Toch maar tijdig ‘uberiseren’, dan?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

RetailDetail verwelkomt Kjëll Bries

25/04/2017

Het blijft bewegen bij RetailDetail: zopas hebben we een nieuwe accountmanager aangeworven. Kjëll Bries wordt het aanspreekpunt voor onze partners en adverteerders.

Winkels Neckermann verdwijnen volledig

25/04/2017

De winkels van Neckermann.com zullen geen doorstart maken en zijn in handen gevallen van opkoper Hahebo. De curators hebben lange tijd naar een overnemer gezocht, maar zijn daar uiteindelijk dus niet in geslaagd.

Regering stelt gedragscode deur-aan-deurverkopers op

24/04/2017

Minister van Economie Kris Peeters heeft een gedragscode opgesteld voor deur-aan-deurverkopers, die een einde moet maken aan opdringerige verkopers. Het is de bedoeling dat alle bedrijven in de sector de gedragscode ondertekenen.

Wat na de digitalisering? Vier grote trends

24/04/2017

De digitale disruptie heeft meer gevolgen dan alleen de digitalisering van de retailsector. Veel meer, meent Annick Lemaylleux, VP Global Retail Market bij Atos. Op het RetailDetail Congress maakt ze ons wegwijs in de grootste trends.

 

Amazon denkt aan hyperloop voor same-day delivery

21/04/2017

Amazon is een samenwerking aangegaan met Hyperloop One, om te testen of een hyperloop kan worden ingezet om producten te vervoeren voor same-day delivery. De hyperloop is een idee van Tesla-oprichter Elon Musk.

Filet Pur: Het is maar een suggestie, Jef

21/04/2017

Sommige retailers hebben te veel geld, maar kunnen nog wat marketingideeën gebruiken. Azië heeft een alcoholprobleem en u moet echt meer groenten eten. Dat is slechts een greep uit alweer een vrolijk overzicht van de FMCG-week door RetailDetail Food.

Back to top