Analyse: Redt Blokker het met Blokker?

Analyse: Redt Blokker het met Blokker?
Foto: Blokker Holding

De ingrijpende ontmanteling die Blokker Holding nu inzet betekent het einde van een iconisch retailconcern. Maar kan de herstructurering ook het begin van iets nieuws betekenen, of is het gewoon te laat? 

Veranderend consumentengedrag

In principe publiceert Blokker Holding rond deze tijd elk jaar zijn financiële resultaten, maar dit jaar gebeurde dat (nog) niet. De reden daarvoor lijkt met de persmededeling van dinsdagochtend wel duidelijk: de holding bestaat de facto niet meer, nu honderden winkels worden gesloten en er een koper wordt gezocht voor Bart Smit, Intertoys, Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker.  

 

Een verrassing? De problemen bij Blokker zijn uiteraard niet nieuw: sinds 2015 is het bedrijf verlieslatend. Blokker werd geconfronteerd met de opkomst van sterke nieuwe concurrenten als Action en bol.com en speelde zelf onvoldoende in op het veranderend consumentengedrag, ook al heeft het nieuwe winkelconcept wel meer aandacht voor online verkoop (via zuilen in de winkels), worden de vernieuwde winkels overzichtelijker opgedeeld in verschillende werelden en lanceerde de keten voor het eerst ook haar eigen huismerk.

 

Totale ommekeer

Maar kan het concern de meubels redden met deze grote uitverkoop? Is er een toekomst voor Blokker, binnen een sterk afgeslankte groep? “Elke winkelketen die geboren is in een wereld zonder internet, en die zijn structuur intussen niet drastisch heeft aangepakt, wordt onvermijdelijk geconfronteerd met dit scenario,” analyseert Jorg Snoeck van RetailDetail. 

 

“Blokker was een traditionele inkooporganisatie, gestructureerd om snellopers met hoge rotatie goedkoop in te kopen en in grote volumes aan scherpe prijzen te verkopen. Dat model werkt niet meer. Vandaag staat er een ongelimiteerd assortiment online aan onklopbare prijzen. De consument wil met een gepersonaliseerd aanbod op haar wenken worden bediend.” 

 

“Toch heeft Blokker nog potentieel, op voorwaarde dat de keten radicaal verandert. Hoe? Winkels zijn geen ‘dozenschuivers’ meer, maar servicepunten en uitstalramen. Kijk maar naar Coolblue. Blokker moet weer innovatief worden en ervoor zorgen dat het opnieuw de vriend en toeverlaat wordt van de consument. Dat vergt een totale ommekeer.”

 

Gemiste kans

De hamvraag is dus: kan Blokker dat? Een tanker keren is immers niet evident. “Het is vandaag niet langer de grootste die wint, wel de rapste”, bevestigt Snoeck.  “Het was volgens mij ook een gemiste kans voor Blokker om voormalig CEO Roland Palmer zijn werk niet te laten afmaken. Onder zijn leiding was Nextail wellicht één van de grootste online platformen geworden in Europa. Hij maakt nu het mooie weer bij Alibaba…” 

 

Rest nog een tweede vraag: wie gaat die structureel verlieslatende ketens kopen? “Big Bazar, de Action-lookalike, kan een toekomst hebben. Leen Bakker zou een mooie prooi voor Jysk kunnen zijn, als de Deense keten snel wil expanderen in de Benelux. Maar de andere ketens? De speelgoedmarkt is erg problematisch. Er is de concurrentie van onlinespelers als bol.com. In België moet je concurreren met Dreamland, van Colruyt Group. Dat zijn grote uitdagingen. Vergeet niet dat er voor speelgoed maar een beperkt aantal ‘moments of truth’ zijn in een jaar…”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top