Analyse: Redt Blokker het met Blokker?

Analyse: Redt Blokker het met Blokker?
Foto: Blokker Holding

De ingrijpende ontmanteling die Blokker Holding nu inzet betekent het einde van een iconisch retailconcern. Maar kan de herstructurering ook het begin van iets nieuws betekenen, of is het gewoon te laat? 

Veranderend consumentengedrag

In principe publiceert Blokker Holding rond deze tijd elk jaar zijn financiële resultaten, maar dit jaar gebeurde dat (nog) niet. De reden daarvoor lijkt met de persmededeling van dinsdagochtend wel duidelijk: de holding bestaat de facto niet meer, nu honderden winkels worden gesloten en er een koper wordt gezocht voor Bart Smit, Intertoys, Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker.  

 

Een verrassing? De problemen bij Blokker zijn uiteraard niet nieuw: sinds 2015 is het bedrijf verlieslatend. Blokker werd geconfronteerd met de opkomst van sterke nieuwe concurrenten als Action en bol.com en speelde zelf onvoldoende in op het veranderend consumentengedrag, ook al heeft het nieuwe winkelconcept wel meer aandacht voor online verkoop (via zuilen in de winkels), worden de vernieuwde winkels overzichtelijker opgedeeld in verschillende werelden en lanceerde de keten voor het eerst ook haar eigen huismerk.

 

Totale ommekeer

Maar kan het concern de meubels redden met deze grote uitverkoop? Is er een toekomst voor Blokker, binnen een sterk afgeslankte groep? “Elke winkelketen die geboren is in een wereld zonder internet, en die zijn structuur intussen niet drastisch heeft aangepakt, wordt onvermijdelijk geconfronteerd met dit scenario,” analyseert Jorg Snoeck van RetailDetail. 

 

“Blokker was een traditionele inkooporganisatie, gestructureerd om snellopers met hoge rotatie goedkoop in te kopen en in grote volumes aan scherpe prijzen te verkopen. Dat model werkt niet meer. Vandaag staat er een ongelimiteerd assortiment online aan onklopbare prijzen. De consument wil met een gepersonaliseerd aanbod op haar wenken worden bediend.” 

 

“Toch heeft Blokker nog potentieel, op voorwaarde dat de keten radicaal verandert. Hoe? Winkels zijn geen ‘dozenschuivers’ meer, maar servicepunten en uitstalramen. Kijk maar naar Coolblue. Blokker moet weer innovatief worden en ervoor zorgen dat het opnieuw de vriend en toeverlaat wordt van de consument. Dat vergt een totale ommekeer.”

 

Gemiste kans

De hamvraag is dus: kan Blokker dat? Een tanker keren is immers niet evident. “Het is vandaag niet langer de grootste die wint, wel de rapste”, bevestigt Snoeck.  “Het was volgens mij ook een gemiste kans voor Blokker om voormalig CEO Roland Palmer zijn werk niet te laten afmaken. Onder zijn leiding was Nextail wellicht één van de grootste online platformen geworden in Europa. Hij maakt nu het mooie weer bij Alibaba…” 

 

Rest nog een tweede vraag: wie gaat die structureel verlieslatende ketens kopen? “Big Bazar, de Action-lookalike, kan een toekomst hebben. Leen Bakker zou een mooie prooi voor Jysk kunnen zijn, als de Deense keten snel wil expanderen in de Benelux. Maar de andere ketens? De speelgoedmarkt is erg problematisch. Er is de concurrentie van onlinespelers als bol.com. In België moet je concurreren met Dreamland, van Colruyt Group. Dat zijn grote uitdagingen. Vergeet niet dat er voor speelgoed maar een beperkt aantal ‘moments of truth’ zijn in een jaar…”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Big Bazar brengt logistiek onder bij Bakker Logistiek

24/07/2017

Big Bazar brengt vanaf volgend jaar de logistiek onder bij Bakker Logistiek. Met deze nieuwe partner ondersteunt de discountformule van Blokker Holding haar verdere groei in de Benelux.

“Blokker gaat niet ten onder”

24/07/2017

Blokker werd het slachtoffer van branchevervaging, stelt Richard Otto, medeauteur van een nieuw boek over de retailer. Toch heeft de keten overlevingskansen, op voorwaarde dat ze weer trendsettend en prijscompetitief wordt.

 Blokker voegt witgoedleverancier AO.nl toe aan Blokker.nl

21/07/2017

Nextail, de online organisatie van Blokker Holding, start een strategische samenwerking met de Nederlandse tak van online witgoedspecialist AO.nl.

Supermarktketens waarschuwen voor phishing via WhatsApp

20/07/2017

De voorbije dagen is er een vorm van phishing via berichtenapplicatie WhatsApp opgedoken. Gebruikers krijgen een bericht met daarin een promotie van een supermarktketen. Wie doorklikt op de link speelt een aantal gegevens door.

Schrijf u nu in voor de RetailDetail Day 2017

20/07/2017

De inschrijvingen voor de jaarlijkse RetailDetail Day zijn vanaf nu geopend. Dit jaar vindt de retailhoogdag plaats op 21 september in Mechelen. Het bijzonder diverse programma brengt zowel gerenommeerde retailers als digitale voorlopers.

Grote namen bevestigen voor Shoptalk Europe

18/07/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, het grote nieuwe event voor innovatie in retail en e-commerce, kan al rekenen op meer dan 100 exposanten. Startups die zich willen voorstellen aan de Europese retailscene, kunnen dat aan gunstige voorwaarden.

Back to top