Analyse: Redt Blokker het met Blokker?

Analyse: Redt Blokker het met Blokker?
Foto: Blokker Holding

De ingrijpende ontmanteling die Blokker Holding nu inzet betekent het einde van een iconisch retailconcern. Maar kan de herstructurering ook het begin van iets nieuws betekenen, of is het gewoon te laat? 

Veranderend consumentengedrag

In principe publiceert Blokker Holding rond deze tijd elk jaar zijn financiële resultaten, maar dit jaar gebeurde dat (nog) niet. De reden daarvoor lijkt met de persmededeling van dinsdagochtend wel duidelijk: de holding bestaat de facto niet meer, nu honderden winkels worden gesloten en er een koper wordt gezocht voor Bart Smit, Intertoys, Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker.  

 

Een verrassing? De problemen bij Blokker zijn uiteraard niet nieuw: sinds 2015 is het bedrijf verlieslatend. Blokker werd geconfronteerd met de opkomst van sterke nieuwe concurrenten als Action en bol.com en speelde zelf onvoldoende in op het veranderend consumentengedrag, ook al heeft het nieuwe winkelconcept wel meer aandacht voor online verkoop (via zuilen in de winkels), worden de vernieuwde winkels overzichtelijker opgedeeld in verschillende werelden en lanceerde de keten voor het eerst ook haar eigen huismerk.

 

Totale ommekeer

Maar kan het concern de meubels redden met deze grote uitverkoop? Is er een toekomst voor Blokker, binnen een sterk afgeslankte groep? “Elke winkelketen die geboren is in een wereld zonder internet, en die zijn structuur intussen niet drastisch heeft aangepakt, wordt onvermijdelijk geconfronteerd met dit scenario,” analyseert Jorg Snoeck van RetailDetail. 

 

“Blokker was een traditionele inkooporganisatie, gestructureerd om snellopers met hoge rotatie goedkoop in te kopen en in grote volumes aan scherpe prijzen te verkopen. Dat model werkt niet meer. Vandaag staat er een ongelimiteerd assortiment online aan onklopbare prijzen. De consument wil met een gepersonaliseerd aanbod op haar wenken worden bediend.” 

 

“Toch heeft Blokker nog potentieel, op voorwaarde dat de keten radicaal verandert. Hoe? Winkels zijn geen ‘dozenschuivers’ meer, maar servicepunten en uitstalramen. Kijk maar naar Coolblue. Blokker moet weer innovatief worden en ervoor zorgen dat het opnieuw de vriend en toeverlaat wordt van de consument. Dat vergt een totale ommekeer.”

 

Gemiste kans

De hamvraag is dus: kan Blokker dat? Een tanker keren is immers niet evident. “Het is vandaag niet langer de grootste die wint, wel de rapste”, bevestigt Snoeck.  “Het was volgens mij ook een gemiste kans voor Blokker om voormalig CEO Roland Palmer zijn werk niet te laten afmaken. Onder zijn leiding was Nextail wellicht één van de grootste online platformen geworden in Europa. Hij maakt nu het mooie weer bij Alibaba…” 

 

Rest nog een tweede vraag: wie gaat die structureel verlieslatende ketens kopen? “Big Bazar, de Action-lookalike, kan een toekomst hebben. Leen Bakker zou een mooie prooi voor Jysk kunnen zijn, als de Deense keten snel wil expanderen in de Benelux. Maar de andere ketens? De speelgoedmarkt is erg problematisch. Er is de concurrentie van onlinespelers als bol.com. In België moet je concurreren met Dreamland, van Colruyt Group. Dat zijn grote uitdagingen. Vergeet niet dat er voor speelgoed maar een beperkt aantal ‘moments of truth’ zijn in een jaar…”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top