Analyse: Wat Colruyt Group met die Xtra-kaart van plan is

Analyse: Wat Colruyt Group met die Xtra-kaart van plan is

Het Xtra-platform dat Colruyt Group nu lanceert, legt een sterke basis voor mogelijkheden waar we het einde momenteel nog niet van zien. Wordt dit CRM 3.0? Er zijn evenwel ook uitdagingen. 

Ongezien

Met de lancering van de Xtra-kaart en de gelijknamige mobiele app heeft Colruyt Group een mooie primeur: een unieke klantenkaart die geldt in alle winkelformules van een retailgroep, ongeacht de sector waarin ze actief zijn, dat is ongezien. 

 

Daar is een verklaring voor: grote retailgroepen die zo veel verschillende winkelconcepten onder één paraplu verenigen, zijn bijzonder zeldzaam. De meeste groepen hebben de afgelopen jaren een duidelijke keuze gemaakt richting specialisatie, denk maar aan de recente opsplitsing van Metro Group. Kortom: er is eigenlijk maar één retailer die dit kan, en dat is Colruyt Group.

 

Goudmijn aan data

In de eerste plaats is Xtra het logische vervolgstuk op de centralisering van het CRM-beleid bij Colruyt Group. Efficiëntiewinst is de tweede natuur van het bedrijf, dus dat de verschillende divisies naast elkaar bleven werken, was onhoudbaar. Met de gebundelde gegevens van klanten die zowel voeding kopen als babyspulletjes, speelgoed of mode, zit Colruyt Group op een goudmijn aan data. Nu is datamining weliswaar een bijzonder complexe aangelegenheid, maar het potentieel is veelbelovend. CRM 3.0? 

 

Het verhaal is goed te verkopen aan de (merk)leveranciers: ze zullen gerichtere promoties kunnen voeren, met een hogere redemptie, en krijgen meer inzicht in koopgedrag. De data vormen een stevige basis voor een beter assortimentsbeheer en een efficiënter categoriemanagement.

 

Communicatie is cruciaal

Er zijn ook uitdagingen: consumenten zullen toch moeten wennen aan het nieuwe merk. In de Colruytwinkels zullen ze mogelijk hun vertrouwde Extra-kortingen missen, al is er wel een overgangsperiode voorzien. In elke keten zal de kaart recht geven op andere types promoties, in lijn met de merkidentiteit en de verkoopstrategie. Communicatie wordt cruciaal. 

 

Ook bij het sterke geloof van Colruyt Group in mobiele apps kun je vragen stellen: er zijn al de MyColruyt-app, de Collect&Go-app, de SmartWithFood-app, de CRU-app… en daar komt er dus nu met Xtra nog eentje bij. Maar hoeveel consumenten gebruiken vandaag hun retailapps actief? Bovendien, zoals shoppers niet met twintig klantenkaarten in hun portefeuille willen rondopen, willen ze ook geen tientallen retailapps op hun smartphone. Liefst openen ze er maar één tijdens hun winkeltrip. Een integratie van de Xtra-functionaliteiten binnen andere apps kan wenselijk zijn.  
 

Slechts een begin

De lancering van de Xtra-kaart is in elk geval slechts een begin, de start van een groter verhaal. Het wordt bijzonder boeiend om volgen welke functionaliteiten Colruyt Group de komende jaren aan de kaart zal toevoegen. Een tip van de sluier heeft de retailer al opgelicht: een betaalfunctie, digitalisering van kastickets en garantiebewijzen, voedingsprofielen… Dat zijn de quick wins, maar daar houdt het traject zeker niet op.

 

Het initiatief illustreert mooi de manier waarop Colruyt Group op zoek gaat naar verdere groei: de piste van buitenlandse overnames lijkt voorlopig naar de achtergrond verdwenen, maar in België liggen er nog enorme mogelijkheden open. Geen enkele retailgroep kent de Belgische consument immers zo goed als Colruyt Group. De retailer bedient uiteenlopende noden en begeleidt de consument in alle levensstadia, van bij de geboorte tot ver in de volwassenheid. Als je een marktaandeel van pakweg 35% hebt, dan valt er nog veel te winnen bij de resterende 65%... 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Nieuwe website om onafhankelijke krantenwinkel te redden

15/06/2017

Persdistributeur Ubiway heeft een website gelanceerd om zelfstandige krantenwinkels te helpen overleven. In vijf jaar tijd zagen die hun aantal terugvallen van 3.200 naar 2.400: hoog tijd voor een grootscheepse operatie 'Red de krantenwinkel'.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

15/06/2017

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

België bijna altijd duurder dan buurlanden

15/06/2017

Het is een oud zeer: de Belgische consument betaalt zo goed als altijd meer wanneer hij eenzelfde product in eigen land koopt in plaats van in een buurland. Nieuwe cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat tonen dat nog maar eens aan.

“Prijskrakers helpen economie naar de knoppen”

14/06/2017

Volgens politicoloog Jonathan Holslag van de VUB moet de consument bewuster gaan kopen en wegblijven van prijskrakers als Action en Primark, omdat die “de economie verknoeien”. Hij vindt dan ook dat er meer bij lokale winkels moet worden gekocht.

Fnac en Carrefour: het nieuwe powerkoppel van Frankrijk?

14/06/2017

Komt er een huwelijk tussen Carrefour en Fnac Darty, nu Fnac-topman Alexandre Bompard aan het stuur komt van Carrefour? Kunnen een zoekende supermarktketen, een cultuurverkoper in relance en een gewilde elektroretailer de Franse retail ‘great again’ maken? 

Back to top