Analyse: Wat Colruyt Group met die Xtra-kaart van plan is

Analyse: Wat Colruyt Group met die Xtra-kaart van plan is

Het Xtra-platform dat Colruyt Group nu lanceert, legt een sterke basis voor mogelijkheden waar we het einde momenteel nog niet van zien. Wordt dit CRM 3.0? Er zijn evenwel ook uitdagingen. 

Ongezien

Met de lancering van de Xtra-kaart en de gelijknamige mobiele app heeft Colruyt Group een mooie primeur: een unieke klantenkaart die geldt in alle winkelformules van een retailgroep, ongeacht de sector waarin ze actief zijn, dat is ongezien. 

 

Daar is een verklaring voor: grote retailgroepen die zo veel verschillende winkelconcepten onder één paraplu verenigen, zijn bijzonder zeldzaam. De meeste groepen hebben de afgelopen jaren een duidelijke keuze gemaakt richting specialisatie, denk maar aan de recente opsplitsing van Metro Group. Kortom: er is eigenlijk maar één retailer die dit kan, en dat is Colruyt Group.

 

Goudmijn aan data

In de eerste plaats is Xtra het logische vervolgstuk op de centralisering van het CRM-beleid bij Colruyt Group. Efficiëntiewinst is de tweede natuur van het bedrijf, dus dat de verschillende divisies naast elkaar bleven werken, was onhoudbaar. Met de gebundelde gegevens van klanten die zowel voeding kopen als babyspulletjes, speelgoed of mode, zit Colruyt Group op een goudmijn aan data. Nu is datamining weliswaar een bijzonder complexe aangelegenheid, maar het potentieel is veelbelovend. CRM 3.0? 

 

Het verhaal is goed te verkopen aan de (merk)leveranciers: ze zullen gerichtere promoties kunnen voeren, met een hogere redemptie, en krijgen meer inzicht in koopgedrag. De data vormen een stevige basis voor een beter assortimentsbeheer en een efficiënter categoriemanagement.

 

Communicatie is cruciaal

Er zijn ook uitdagingen: consumenten zullen toch moeten wennen aan het nieuwe merk. In de Colruytwinkels zullen ze mogelijk hun vertrouwde Extra-kortingen missen, al is er wel een overgangsperiode voorzien. In elke keten zal de kaart recht geven op andere types promoties, in lijn met de merkidentiteit en de verkoopstrategie. Communicatie wordt cruciaal. 

 

Ook bij het sterke geloof van Colruyt Group in mobiele apps kun je vragen stellen: er zijn al de MyColruyt-app, de Collect&Go-app, de SmartWithFood-app, de CRU-app… en daar komt er dus nu met Xtra nog eentje bij. Maar hoeveel consumenten gebruiken vandaag hun retailapps actief? Bovendien, zoals shoppers niet met twintig klantenkaarten in hun portefeuille willen rondopen, willen ze ook geen tientallen retailapps op hun smartphone. Liefst openen ze er maar één tijdens hun winkeltrip. Een integratie van de Xtra-functionaliteiten binnen andere apps kan wenselijk zijn.  
 

Slechts een begin

De lancering van de Xtra-kaart is in elk geval slechts een begin, de start van een groter verhaal. Het wordt bijzonder boeiend om volgen welke functionaliteiten Colruyt Group de komende jaren aan de kaart zal toevoegen. Een tip van de sluier heeft de retailer al opgelicht: een betaalfunctie, digitalisering van kastickets en garantiebewijzen, voedingsprofielen… Dat zijn de quick wins, maar daar houdt het traject zeker niet op.

 

Het initiatief illustreert mooi de manier waarop Colruyt Group op zoek gaat naar verdere groei: de piste van buitenlandse overnames lijkt voorlopig naar de achtergrond verdwenen, maar in België liggen er nog enorme mogelijkheden open. Geen enkele retailgroep kent de Belgische consument immers zo goed als Colruyt Group. De retailer bedient uiteenlopende noden en begeleidt de consument in alle levensstadia, van bij de geboorte tot ver in de volwassenheid. Als je een marktaandeel van pakweg 35% hebt, dan valt er nog veel te winnen bij de resterende 65%... 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top