Analyse: Wat Colruyt Group met die Xtra-kaart van plan is

Analyse: Wat Colruyt Group met die Xtra-kaart van plan is

Het Xtra-platform dat Colruyt Group nu lanceert, legt een sterke basis voor mogelijkheden waar we het einde momenteel nog niet van zien. Wordt dit CRM 3.0? Er zijn evenwel ook uitdagingen. 

Ongezien

Met de lancering van de Xtra-kaart en de gelijknamige mobiele app heeft Colruyt Group een mooie primeur: een unieke klantenkaart die geldt in alle winkelformules van een retailgroep, ongeacht de sector waarin ze actief zijn, dat is ongezien. 

 

Daar is een verklaring voor: grote retailgroepen die zo veel verschillende winkelconcepten onder één paraplu verenigen, zijn bijzonder zeldzaam. De meeste groepen hebben de afgelopen jaren een duidelijke keuze gemaakt richting specialisatie, denk maar aan de recente opsplitsing van Metro Group. Kortom: er is eigenlijk maar één retailer die dit kan, en dat is Colruyt Group.

 

Goudmijn aan data

In de eerste plaats is Xtra het logische vervolgstuk op de centralisering van het CRM-beleid bij Colruyt Group. Efficiëntiewinst is de tweede natuur van het bedrijf, dus dat de verschillende divisies naast elkaar bleven werken, was onhoudbaar. Met de gebundelde gegevens van klanten die zowel voeding kopen als babyspulletjes, speelgoed of mode, zit Colruyt Group op een goudmijn aan data. Nu is datamining weliswaar een bijzonder complexe aangelegenheid, maar het potentieel is veelbelovend. CRM 3.0? 

 

Het verhaal is goed te verkopen aan de (merk)leveranciers: ze zullen gerichtere promoties kunnen voeren, met een hogere redemptie, en krijgen meer inzicht in koopgedrag. De data vormen een stevige basis voor een beter assortimentsbeheer en een efficiënter categoriemanagement.

 

Communicatie is cruciaal

Er zijn ook uitdagingen: consumenten zullen toch moeten wennen aan het nieuwe merk. In de Colruytwinkels zullen ze mogelijk hun vertrouwde Extra-kortingen missen, al is er wel een overgangsperiode voorzien. In elke keten zal de kaart recht geven op andere types promoties, in lijn met de merkidentiteit en de verkoopstrategie. Communicatie wordt cruciaal. 

 

Ook bij het sterke geloof van Colruyt Group in mobiele apps kun je vragen stellen: er zijn al de MyColruyt-app, de Collect&Go-app, de SmartWithFood-app, de CRU-app… en daar komt er dus nu met Xtra nog eentje bij. Maar hoeveel consumenten gebruiken vandaag hun retailapps actief? Bovendien, zoals shoppers niet met twintig klantenkaarten in hun portefeuille willen rondopen, willen ze ook geen tientallen retailapps op hun smartphone. Liefst openen ze er maar één tijdens hun winkeltrip. Een integratie van de Xtra-functionaliteiten binnen andere apps kan wenselijk zijn.  
 

Slechts een begin

De lancering van de Xtra-kaart is in elk geval slechts een begin, de start van een groter verhaal. Het wordt bijzonder boeiend om volgen welke functionaliteiten Colruyt Group de komende jaren aan de kaart zal toevoegen. Een tip van de sluier heeft de retailer al opgelicht: een betaalfunctie, digitalisering van kastickets en garantiebewijzen, voedingsprofielen… Dat zijn de quick wins, maar daar houdt het traject zeker niet op.

 

Het initiatief illustreert mooi de manier waarop Colruyt Group op zoek gaat naar verdere groei: de piste van buitenlandse overnames lijkt voorlopig naar de achtergrond verdwenen, maar in België liggen er nog enorme mogelijkheden open. Geen enkele retailgroep kent de Belgische consument immers zo goed als Colruyt Group. De retailer bedient uiteenlopende noden en begeleidt de consument in alle levensstadia, van bij de geboorte tot ver in de volwassenheid. Als je een marktaandeel van pakweg 35% hebt, dan valt er nog veel te winnen bij de resterende 65%... 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker Holding wil Maxi Toys afstoten

22/03/2017

Blokker Holding is op zoek naar een overnemer voor speelgoedwinkelketen Maxi Toys en zou daarvoor een tijdje geleden de zakenbank Rothschild onder de arm hebben genomen. De Belgische keten maakt al twintig jaar deel uit van de groep.

Nepartikelen spinnen garen bij groei e-commerce

21/03/2017

Met de opkomst van e-commerce is het produceren en verkopen van nepproducten hand over hand toegenomen. Het kopiëren van producten onder min of meer bekende merknamen is een structureel probleem, stelt Europol.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de drie key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

RetailDetail Congress 2017: The end of online shopping?

20/03/2017

Op 27 april 2017 organiseert RetailDetail weer het jaarlijkse RetailDetail Congress. Is e-commerce dood? Na de vele doodverklaringen van de fysieke winkel, moeten we ons de vraag stellen of ook online shoppen niet al stervende is. Dat doen we met een internationaal trio van topsprekers!

 

Colruyt Group lanceert één klantenkaart voor alle winkelformules

20/03/2017

Met de Xtra-kaart en de mobiele Xtra-app lanceert Colruyt Group één klantenkaart voor al zijn enseignes. De retailer verkrijgt zo een beter inzicht in het koopgedrag van de shopper en bouwt een platform met ongekende mogelijkheden.

Flying Tiger Copenhagen nu ook in Knokke-Heist

17/03/2017

De Deense winkelketen Flying Tiger Copenhagen heeft zijn vijftiende Blgische winkel geopend in Knokke-Heist. De winkel is te vinden op de Lippenslaan en zal net als alle andere filialen een gevarieerd assortiment voeren.

Back to top