André Leysen overleden op 88-jarige leeftijd

André Leysen overleden op 88-jarige leeftijd

Dit weekend is André Leysen op 88-jarige leeftijd overleden. Hij was één van de belangrijkste Belgische ondernemers van het laatste kwart van de vorige eeuw en had dankzij een groot aantal bestuursmandaten (o.a. bij Philips) een grote invloed op het Europese bedrijfsleven.

Agfa-Gevaert

Leysen maakte in het begin van zijn carrière naam door scheepvaartagent Ahlers uit te bouwen tot de derde grootste rederij van het land. Begin jaren 1970 verkocht hij 75 procent van de aandelen van Ahlers en begon hij een nieuwe carrière als financier. Hij werd bekend bij het grote publiek toen hij in 1976 de nieuwe eigenaar werd van de bijna failliet krant De Standaard.

 

In 1971 kocht hij aandelen bij Gevaert en werd hij er bestuurder. In 1979 werd hij zelfs CEO van Agfa-Gevaert. Twee jaar later kwam Agfa-Gevaert echter volledig in handen van het Duitse Bayer, waarbij Leysen het verwijt kreeg dat hij het bedrijf moedwillig naar de Duitsers had geduwd.

 

Na die periode vormde Gevaert zich om tot een gediversifieerde beleggings- en investeringsmaatschappij, die in 1997 zou fusioneren met Almanij, de holdingmaatschappij boven de toenmalige Kredietbank. Dat was de eerste stap in de fusie van Kredietbank met Cera Bank en ABB en de latere fusie van KBC met Almanij. De familie Leysen werd daarbij één van de belangrijkste familiale aandeelhouders van KBC. Sinds 2011 is Thomas Leysen, de jongste zoon van André Leysen, er voorzitter van de raad van bestuur.

 

Geen interesse in politieke carrière

Toen in 2005 Bayer besloot Agfa-Gevaert af te stoten, zorgde Leysen er mee voor dat het bedrijf terug naar België kwam, door met Gevaert een participatie van 25 procent te nemen. Een jaar later werd dat aandeel echter al terug verkocht.

 

Leysen werd doorheen zijn loopbaan ook vaak aan de mouw getrokken door verschillende politieke partijen, maar wilde nooit op hun aanbod ingaan. In 1984 werd hij wel voorzitter van het Verbond van Belgische Ondernemingen, de Belgische patroonsorganisatie en later vice-voorzitter van de European Round Table of Industrialists, een Europese vereniging van topondernemers. Daarnaast schreef hij ook meerdere boeken.

 

Vanaf de jaren 1980 was Leysen een belangrijke figuur in verschillende Europese ondernemingen, met bestuursmandaten bij het Nederlandse Philips, Deutsche Telekom en BMW. In 2002 trok Leysen zich echter grotendeels terug uit het bedrijfsleven en nam daarbij afscheid van de meeste van zijn mandaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Back to top