Antwerpen wil belasting voor “imagoverlagende” winkels | RetailDetail

Antwerpen wil belasting voor “imagoverlagende” winkels

Antwerpen wil belasting voor “imagoverlagende” winkels

De stad Antwerpen gaat bepaalde winkels extra belastingen laten betalen. Zo wil ze er voor zorgen dat er onder andere minder nachtwinkels, seksshops, videotheken en sishabars hun deuren openen.

6.000 euro startbelasting

Winkels die binnen de nieuwe regelgeving vallen, zullen bij de opstart 6.000 euro startbelasting moeten betalen en jaarlijks komt daar nog eens een extra belasting van 1.500 euro bovenop. Antwerpen kan dankzij een omzendbrief uit 2011 dit soort extra bedragen opleggen voor het verlenen van een uitbatersvergunning en het kiest nu meteen voor de maximumbedragen.

 

"We hebben niks tegen nachtwinkels of de andere zaken. Maar in sommige delen van de stad is er een te grote concentratie", zegt de schepen voor middenstand, Koen Kennis (N-VA) in Gazet van Antwerpen. "Uit metingen van Antwerpse winkelstraten blijkt dat ze een negatief effect hebben op de commerciële leefbaarheid en uitstraling van een winkelgebied."

 

Vorig jaar waren er in Antwerpen 363 winkels die aan de imagoverlagende beschrijving voldeden.

 

Ook in Leuven en Aalst

De Antwerpse winkeluitbaters voelen zich geviseerd en zeggen dat de stad er met de grove borstel doorheen gaat. "Maar het is belachelijk om daar alle eigenaars voor te laten opdraaien. Men kan makkelijk een onderscheid maken tussen de goede en de slechte zaken", zegt Asad Khan, die drie Antwerpse nachtwinkels uitbaat.

 

Antwerpen is trouwens niet de eerste stad waar dergelijke maatregel wordt ingevoerd: ook in onder meer Leuven en Aalst bestaan belastingen op nachtwinkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top