Antwerpen wil belasting voor “imagoverlagende” winkels | RetailDetail

Antwerpen wil belasting voor “imagoverlagende” winkels

Antwerpen wil belasting voor “imagoverlagende” winkels

De stad Antwerpen gaat bepaalde winkels extra belastingen laten betalen. Zo wil ze er voor zorgen dat er onder andere minder nachtwinkels, seksshops, videotheken en sishabars hun deuren openen.

6.000 euro startbelasting

Winkels die binnen de nieuwe regelgeving vallen, zullen bij de opstart 6.000 euro startbelasting moeten betalen en jaarlijks komt daar nog eens een extra belasting van 1.500 euro bovenop. Antwerpen kan dankzij een omzendbrief uit 2011 dit soort extra bedragen opleggen voor het verlenen van een uitbatersvergunning en het kiest nu meteen voor de maximumbedragen.

 

"We hebben niks tegen nachtwinkels of de andere zaken. Maar in sommige delen van de stad is er een te grote concentratie", zegt de schepen voor middenstand, Koen Kennis (N-VA) in Gazet van Antwerpen. "Uit metingen van Antwerpse winkelstraten blijkt dat ze een negatief effect hebben op de commerciële leefbaarheid en uitstraling van een winkelgebied."

 

Vorig jaar waren er in Antwerpen 363 winkels die aan de imagoverlagende beschrijving voldeden.

 

Ook in Leuven en Aalst

De Antwerpse winkeluitbaters voelen zich geviseerd en zeggen dat de stad er met de grove borstel doorheen gaat. "Maar het is belachelijk om daar alle eigenaars voor te laten opdraaien. Men kan makkelijk een onderscheid maken tussen de goede en de slechte zaken", zegt Asad Khan, die drie Antwerpse nachtwinkels uitbaat.

 

Antwerpen is trouwens niet de eerste stad waar dergelijke maatregel wordt ingevoerd: ook in onder meer Leuven en Aalst bestaan belastingen op nachtwinkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.