Antwerps Quartier National investeert in duurzaamheid

Antwerps Quartier National investeert in duurzaamheid
Wijkvereniging Quartier National wil zo (nog) meer shoppers naar haar winkelstraten lokken.

De Antwerpse wijk Quartier National, zeg maar de buurt van de Nationalestraat en de Kammenstraat, gaat investeren in een aantal projecten om het shoppen er duurzamer te maken. Het stadsbestuur steekt voor allerhande projecten alvast 15.000 euro toe.

"Duurzaam hoeft niet duur te zijn"

Concreet zal er onder andere worden geïnvesteerd in ledverlichting, laadpunten voor elektrische auto's en een centraal distributiepunt, waar pakjes voor de hele buurt in één keer geleverd kunnen worden en waar de handelaars ze dan zelf kunnen komen ophalen. Ook een duurzamer assortiment en vergroening zijn aandachtspunten om het shoppen (in ruime zin) in de buurt duurzamer te maken.

 

Naast de stad Antwerpen en de wijkvereniging neemt ook UNIZO Antwerpen Stad deel aan het project. “Duurzaamheid is een zaak van ons allemaal. Iedereen moet zijn steentje bijdragen, dus ook de handelaars”, zegt hun voorzitter, Nico Volckeryck. “Duurzaamheid hoeft ook niet altijd veel geld te kosten”, aldus Volckeryck: “kleine ingrepen kunnen al een verschil betekenen. En als iets veel geld kost, dan verdien je dat op een ander vlak terug, bijvoorbeeld doordat je minder elektriciteitskosten hebt”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Lidl maakt 645 ton huismerkchocolade Fairtrade

12/01/2018

Lidl maakt een deel van haar Belgische huismerkchocolade fairtrade: verschillende reepsoorten van het huismerk Fin Carré krijgen het fairtradelabel. Het gaat om chocolade waarvan Lidl jaarlijks ruim 645 ton verkoopt. 

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Back to top