Antwerpse Meir veruit drukste winkelstraat van België | RetailDetail

Antwerpse Meir veruit drukste winkelstraat van België

Antwerpse Meir veruit drukste winkelstraat van België

De Antwerpse Meir is met een flinke voorsprong de drukste winkelstraat van België. De straat haalt 290.000 passanten per week, dat zijn er 60.000 meer dan de Brusselse Nieuwstraat, zo blijkt uit een telling van het vastgoedbedrijf Fastigon.

Antwerpen, Brussen en Luik op podium

Fastigon houdt tweejaarlijks passantentellingen in de kernwinkelgebieden van 23 Belgische steden, dankzij speciaal ontwikkelde draadloze cameratelsystemen. De telling van 2012 zet de Antwerpse Meir (290.000 passanten per week), de Brusselse Nieuwstraat (230.000) en de Luikse Vinâve d'Ile (200.000) op het podium.

 

Voor de Meir gaat het om een heuse krachttoer: twee jaar geleden moest de voornaamste Antwerpse winkelstraat het nog met 180.000 passanten stellen, nu komt daar dus plots meer dan de helft bij. Vermodelijk komt dat dankzij de sterkere aantrekkingskracht van het binnenstedelijke winkelgebieden en het toegenomen winkeltoerisme.

 

Volgens de Mode Unie zouden Nederlandse kopers er al goed zijn voor 10% van de omzet, maar ook andere buitenlanders komen speciaal naar de Scheldestad voor een weekendje shoppen. De Brusselse Nieuwstraat kreeg er in vergelijking met twee jaar geleden dan weer amper 10.000 passanten bij.

 

Mechelen haalt Brugge en Gent bij

Bij de subtoppers valt de opmars van Mechelen Bruul op: die haalt nu al 140.000 passanten per week, 40.000 meer dan zes jaar geleden. Meteen komt de winkelstraat op gelijke hoogte van de Steenstraat in Brugge en de Veldstraat in Gent, die in vier jaar 20.000 passanten kwijtspeelde door de diverse bouwwerven in de buurt.

 

De Diestsestraat in Leuven haalt 110.000 passanten, de Kapellestraat in Oostende lokt 100.000 bezoekers en de Lange Steenstraat in Kortrijk komt aan 90.000 bezoekers. Andere belangrijke straten met regionale aantrekkingskracht zijn de combinatie Stadsplein-Sint-Martinusplein in Genk, de Ooststraat in Roeselare (beide 70.000 bezoekers per week) en de Lippenslaan in Knokke (50.000).

 

Het kneusje is wellicht de Stationsstraat van Sint-Niklaas geworden: die is in vrije val en haalt nog amper 30.000 passanten. De aantrekkingskracht van het Waasland Shopping Center doet het centrum van de stad geen goed.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.