Antwerpse Meir veruit drukste winkelstraat van België | RetailDetail

Antwerpse Meir veruit drukste winkelstraat van België

Antwerpse Meir veruit drukste winkelstraat van België

De Antwerpse Meir is met een flinke voorsprong de drukste winkelstraat van België. De straat haalt 290.000 passanten per week, dat zijn er 60.000 meer dan de Brusselse Nieuwstraat, zo blijkt uit een telling van het vastgoedbedrijf Fastigon.

Antwerpen, Brussen en Luik op podium

Fastigon houdt tweejaarlijks passantentellingen in de kernwinkelgebieden van 23 Belgische steden, dankzij speciaal ontwikkelde draadloze cameratelsystemen. De telling van 2012 zet de Antwerpse Meir (290.000 passanten per week), de Brusselse Nieuwstraat (230.000) en de Luikse Vinâve d'Ile (200.000) op het podium.

 

Voor de Meir gaat het om een heuse krachttoer: twee jaar geleden moest de voornaamste Antwerpse winkelstraat het nog met 180.000 passanten stellen, nu komt daar dus plots meer dan de helft bij. Vermodelijk komt dat dankzij de sterkere aantrekkingskracht van het binnenstedelijke winkelgebieden en het toegenomen winkeltoerisme.

 

Volgens de Mode Unie zouden Nederlandse kopers er al goed zijn voor 10% van de omzet, maar ook andere buitenlanders komen speciaal naar de Scheldestad voor een weekendje shoppen. De Brusselse Nieuwstraat kreeg er in vergelijking met twee jaar geleden dan weer amper 10.000 passanten bij.

 

Mechelen haalt Brugge en Gent bij

Bij de subtoppers valt de opmars van Mechelen Bruul op: die haalt nu al 140.000 passanten per week, 40.000 meer dan zes jaar geleden. Meteen komt de winkelstraat op gelijke hoogte van de Steenstraat in Brugge en de Veldstraat in Gent, die in vier jaar 20.000 passanten kwijtspeelde door de diverse bouwwerven in de buurt.

 

De Diestsestraat in Leuven haalt 110.000 passanten, de Kapellestraat in Oostende lokt 100.000 bezoekers en de Lange Steenstraat in Kortrijk komt aan 90.000 bezoekers. Andere belangrijke straten met regionale aantrekkingskracht zijn de combinatie Stadsplein-Sint-Martinusplein in Genk, de Ooststraat in Roeselare (beide 70.000 bezoekers per week) en de Lippenslaan in Knokke (50.000).

 

Het kneusje is wellicht de Stationsstraat van Sint-Niklaas geworden: die is in vrije val en haalt nog amper 30.000 passanten. De aantrekkingskracht van het Waasland Shopping Center doet het centrum van de stad geen goed.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top