Antwerpse Meir veruit drukste winkelstraat van België

Antwerpse Meir veruit drukste winkelstraat van België

De Antwerpse Meir is met een flinke voorsprong de drukste winkelstraat van België. De straat haalt 290.000 passanten per week, dat zijn er 60.000 meer dan de Brusselse Nieuwstraat, zo blijkt uit een telling van het vastgoedbedrijf Fastigon.

Antwerpen, Brussen en Luik op podium

Fastigon houdt tweejaarlijks passantentellingen in de kernwinkelgebieden van 23 Belgische steden, dankzij speciaal ontwikkelde draadloze cameratelsystemen. De telling van 2012 zet de Antwerpse Meir (290.000 passanten per week), de Brusselse Nieuwstraat (230.000) en de Luikse Vinâve d'Ile (200.000) op het podium.

 

Voor de Meir gaat het om een heuse krachttoer: twee jaar geleden moest de voornaamste Antwerpse winkelstraat het nog met 180.000 passanten stellen, nu komt daar dus plots meer dan de helft bij. Vermodelijk komt dat dankzij de sterkere aantrekkingskracht van het binnenstedelijke winkelgebieden en het toegenomen winkeltoerisme.

 

Volgens de Mode Unie zouden Nederlandse kopers er al goed zijn voor 10% van de omzet, maar ook andere buitenlanders komen speciaal naar de Scheldestad voor een weekendje shoppen. De Brusselse Nieuwstraat kreeg er in vergelijking met twee jaar geleden dan weer amper 10.000 passanten bij.

 

Mechelen haalt Brugge en Gent bij

Bij de subtoppers valt de opmars van Mechelen Bruul op: die haalt nu al 140.000 passanten per week, 40.000 meer dan zes jaar geleden. Meteen komt de winkelstraat op gelijke hoogte van de Steenstraat in Brugge en de Veldstraat in Gent, die in vier jaar 20.000 passanten kwijtspeelde door de diverse bouwwerven in de buurt.

 

De Diestsestraat in Leuven haalt 110.000 passanten, de Kapellestraat in Oostende lokt 100.000 bezoekers en de Lange Steenstraat in Kortrijk komt aan 90.000 bezoekers. Andere belangrijke straten met regionale aantrekkingskracht zijn de combinatie Stadsplein-Sint-Martinusplein in Genk, de Ooststraat in Roeselare (beide 70.000 bezoekers per week) en de Lippenslaan in Knokke (50.000).

 

Het kneusje is wellicht de Stationsstraat van Sint-Niklaas geworden: die is in vrije val en haalt nog amper 30.000 passanten. De aantrekkingskracht van het Waasland Shopping Center doet het centrum van de stad geen goed.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top