Artsenorganisatie wil tabak uit meeste winkels | RetailDetail

Artsenorganisatie wil tabak uit meeste winkels

Artsenorganisatie wil tabak uit meeste winkels
http://www.shutterstock.com/nl/pic-137446223/stock-photo-istanbul-turkey-january-marlboro-cigarettes-on-january-in-istanbul-turkey.html?src=8M1MT0PtVMfyb7kz4NaB-A-1-2

Artsenorganisatie KNMG heeft opgeroepen om tabak te bannen uit zowat alle winkels. Sigaretten en aanverwanten zouden volgens de artsen enkel nog maar verkocht mogen worden in speciale, kleine tabakswinkels.

Hogere accijns

Naast een verbod op de verkoop van tabaksproducten in supermarkten, tankstations, boekwinkels of drogisterijen wil de KNMG nog een heleboel andere regels invoeren: zo vraagt ze een forse verhoging van de accijns op tabak, merkloze pakjes en een einde aan het zichtbaar uitstallen van tabak. Tot slot wil de organisatie dat de tabaksindustrie niet meer betrokken wordt bij de beleidsvorming.

 

De KNMG wil met al deze maatregelen roken ontmoedigen en voorkomen dat kinderen gaan roken. Om kinderen nog minder aan te zetten tot roken, willen de artsen ook dat een boel plaatsen rookvrij worden, zoals sportvelden, speeltuinen, pretparken en auto’s.

 

Strengere regels vanaf 20 mei

Vanaf 20 mei gelden er in Nederland al strengere regels rond de verkoop van tabak- en rookwaren: zo zal het verboden zijn om e-sigaretten en navulverpakkingen te verkopen aan kinderen onder 18 jaar, zoals dat nu al het geval was met de verkoop van tabak. De verpakkingen worden ook aangepakt, met een afschrikwekkende foto die minstens 65% van de voor- en achterkant beslaat en mét een verwijzing naar ikstopnu.nl. Verder mogen er ook geen verwijzingen meer gemaakt worden naar biologisch of light en is het vanaf 20 mei verboden om nog tabaksproducten te produceren met een andere smaak dan die van tabak.

 

In de winkels moeten alle zichtbare tabaksproducten zo worden opgesteld dat de gezondheidswaarschuwingen op de verpakkingen goed leesbaar zijn. Indien dat niet het geval is, moeten ze onder de toonbank of in een gesloten kast bewaard worden.

 

Supermarktketen Jumbo heeft al gezegd dat het zijn tabakswaren voortaan deels aan het zicht zal onttrekken. Het tabakschap zal nog maar half doorzichtig zijn, waardoor enkel de kleuren van de pakjes nog zichtbaar zullen zijn. Naar eigen zeggen wil de keten er zo ook voor zorgen dat jongeren minder in aanraking komen met tabak.

 

Volgens Accijnslek.nl is de het aantal verkochte rookwaren de voorbije vijf jaar al met 24% gedaald als gevolg van de steeds hoger wordende accijnzen. Volgens Accijnslek gaan Nederlandse consumenten steeds vaker hun tabak in het buitenland halen of kiezen ze voor goedkopere producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.