Artsenorganisatie wil tabak uit meeste winkels

Artsenorganisatie wil tabak uit meeste winkels
http://www.shutterstock.com/nl/pic-137446223/stock-photo-istanbul-turkey-january-marlboro-cigarettes-on-january-in-istanbul-turkey.html?src=8M1MT0PtVMfyb7kz4NaB-A-1-2

Artsenorganisatie KNMG heeft opgeroepen om tabak te bannen uit zowat alle winkels. Sigaretten en aanverwanten zouden volgens de artsen enkel nog maar verkocht mogen worden in speciale, kleine tabakswinkels.

Hogere accijns

Naast een verbod op de verkoop van tabaksproducten in supermarkten, tankstations, boekwinkels of drogisterijen wil de KNMG nog een heleboel andere regels invoeren: zo vraagt ze een forse verhoging van de accijns op tabak, merkloze pakjes en een einde aan het zichtbaar uitstallen van tabak. Tot slot wil de organisatie dat de tabaksindustrie niet meer betrokken wordt bij de beleidsvorming.

 

De KNMG wil met al deze maatregelen roken ontmoedigen en voorkomen dat kinderen gaan roken. Om kinderen nog minder aan te zetten tot roken, willen de artsen ook dat een boel plaatsen rookvrij worden, zoals sportvelden, speeltuinen, pretparken en auto’s.

 

Strengere regels vanaf 20 mei

Vanaf 20 mei gelden er in Nederland al strengere regels rond de verkoop van tabak- en rookwaren: zo zal het verboden zijn om e-sigaretten en navulverpakkingen te verkopen aan kinderen onder 18 jaar, zoals dat nu al het geval was met de verkoop van tabak. De verpakkingen worden ook aangepakt, met een afschrikwekkende foto die minstens 65% van de voor- en achterkant beslaat en mét een verwijzing naar ikstopnu.nl. Verder mogen er ook geen verwijzingen meer gemaakt worden naar biologisch of light en is het vanaf 20 mei verboden om nog tabaksproducten te produceren met een andere smaak dan die van tabak.

 

In de winkels moeten alle zichtbare tabaksproducten zo worden opgesteld dat de gezondheidswaarschuwingen op de verpakkingen goed leesbaar zijn. Indien dat niet het geval is, moeten ze onder de toonbank of in een gesloten kast bewaard worden.

 

Supermarktketen Jumbo heeft al gezegd dat het zijn tabakswaren voortaan deels aan het zicht zal onttrekken. Het tabakschap zal nog maar half doorzichtig zijn, waardoor enkel de kleuren van de pakjes nog zichtbaar zullen zijn. Naar eigen zeggen wil de keten er zo ook voor zorgen dat jongeren minder in aanraking komen met tabak.

 

Volgens Accijnslek.nl is de het aantal verkochte rookwaren de voorbije vijf jaar al met 24% gedaald als gevolg van de steeds hoger wordende accijnzen. Volgens Accijnslek gaan Nederlandse consumenten steeds vaker hun tabak in het buitenland halen of kiezen ze voor goedkopere producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top