Artsenorganisatie wil tabak uit meeste winkels

Artsenorganisatie wil tabak uit meeste winkels
http://www.shutterstock.com/nl/pic-137446223/stock-photo-istanbul-turkey-january-marlboro-cigarettes-on-january-in-istanbul-turkey.html?src=8M1MT0PtVMfyb7kz4NaB-A-1-2

Artsenorganisatie KNMG heeft opgeroepen om tabak te bannen uit zowat alle winkels. Sigaretten en aanverwanten zouden volgens de artsen enkel nog maar verkocht mogen worden in speciale, kleine tabakswinkels.

Hogere accijns

Naast een verbod op de verkoop van tabaksproducten in supermarkten, tankstations, boekwinkels of drogisterijen wil de KNMG nog een heleboel andere regels invoeren: zo vraagt ze een forse verhoging van de accijns op tabak, merkloze pakjes en een einde aan het zichtbaar uitstallen van tabak. Tot slot wil de organisatie dat de tabaksindustrie niet meer betrokken wordt bij de beleidsvorming.

 

De KNMG wil met al deze maatregelen roken ontmoedigen en voorkomen dat kinderen gaan roken. Om kinderen nog minder aan te zetten tot roken, willen de artsen ook dat een boel plaatsen rookvrij worden, zoals sportvelden, speeltuinen, pretparken en auto’s.

 

Strengere regels vanaf 20 mei

Vanaf 20 mei gelden er in Nederland al strengere regels rond de verkoop van tabak- en rookwaren: zo zal het verboden zijn om e-sigaretten en navulverpakkingen te verkopen aan kinderen onder 18 jaar, zoals dat nu al het geval was met de verkoop van tabak. De verpakkingen worden ook aangepakt, met een afschrikwekkende foto die minstens 65% van de voor- en achterkant beslaat en mét een verwijzing naar ikstopnu.nl. Verder mogen er ook geen verwijzingen meer gemaakt worden naar biologisch of light en is het vanaf 20 mei verboden om nog tabaksproducten te produceren met een andere smaak dan die van tabak.

 

In de winkels moeten alle zichtbare tabaksproducten zo worden opgesteld dat de gezondheidswaarschuwingen op de verpakkingen goed leesbaar zijn. Indien dat niet het geval is, moeten ze onder de toonbank of in een gesloten kast bewaard worden.

 

Supermarktketen Jumbo heeft al gezegd dat het zijn tabakswaren voortaan deels aan het zicht zal onttrekken. Het tabakschap zal nog maar half doorzichtig zijn, waardoor enkel de kleuren van de pakjes nog zichtbaar zullen zijn. Naar eigen zeggen wil de keten er zo ook voor zorgen dat jongeren minder in aanraking komen met tabak.

 

Volgens Accijnslek.nl is de het aantal verkochte rookwaren de voorbije vijf jaar al met 24% gedaald als gevolg van de steeds hoger wordende accijnzen. Volgens Accijnslek gaan Nederlandse consumenten steeds vaker hun tabak in het buitenland halen of kiezen ze voor goedkopere producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top