AVA opent drie eigen webshops

Papierwarenketen AVA heeft nu ook een webshop. Drie webshops zelfs: voor particulieren, horecaklanten en kantoren. “Hybride retail, een synergie tussen winkels en online, is echt de toekomst”, aldus bestuurders Fay en Koen Van Weddingen.

 

Papierwaren eindelijk ook online

Het heeft een tijd op zich laten wachten, maar AVA heeft nu ook een onlineshop. “We hebben drie shops tegelijkertijd geopend: voor de horeca, voor particulieren en nu hebben ook kantoren een eigen bestelomgeving”, zegt Fay Van Weddingen, medebestuurder van het Belgische familiebedrijf. Dat loopt goed: “De bestellingen komen uit alle drie de shops, we zien een mooie mix van alle klanten- en ook productgroepen. Het hele productgamma wordt door online klanten gekocht, evengoed kantoorartikelen als hobbymateriaal en zo meer. De eerste dag hadden we al iets meer dan vijftig bestellingen, terwijl we nog nauwelijks over de webshop gecommuniceerd hadden.”

 

Bedrijfsklanten konden al eerder online bestellen, voor een consumentenwebshop zagen de bestuurders tot nu toe te veel obstakels. Een daarvan was het distributiecentrum, dat niet voorzien was op kleinere bestellingen: alles werd in dozen uitgeleverd. Om het picken van individuele orders mogelijk te maken, gaat AVA nu over op stukpicking, zowel in het magazijn als in de winkels. Op dit moment wordt in het distributiecentrum nog één doos van elk product opengemaakt, waaruit particuliere bestellingen worden verzameld, terwijl de winkels nog dozen aangeleverd krijgen, maar dat moet binnen het halfjaar gaan veranderen, zegt broer Koen Van Weddingen.

 

Alle picking is ondertussen ook op scanning overgezet. Vroeger gebeurde dat voor de winkels nog op papier, vanuit een buikgevoel dat het met papier in een voorgesorteerd systeem toch nog steeds sneller zou gaan, maar de scanning blijkt even vlot te lopen. Het levert bovendien voordelen op voor de voorraadtellingen, aldus de bestuurders. 

 

Zonder webshop kost meer dan met

Een webshop openen vergde dus een ingrijpende verandering, een strategiewijziging die zich ook vertaalt in een ‘dedicated’ nieuw team: “We hebben een nieuwe verantwoordelijke voor digitalisering en ook nog mensen aangeworven voor een eigen digitaal webteam. Vandaag hebben we vier personen die designs binnenhuis verzorgen. Eerst werkten we met externen, maar dat kost meer tijd en inspanning. Dat moest vlotter”, aldus nog Koen Van Weddingen.

 

Een andere bekommernis was het hoge kostenplaatje van een webshop. De gemiddelde productprijs bij AVA is dan ook nog eens aan de lage kant: hoe kan je een balpen thuis laten leveren zonder er als retailer je broek aan te scheuren? “Ik ben overtuigd dat je vandaag meer verliest, ook in de winkels, als je geen webshop hebt”, meent Koen Van Weddingen. “De kracht gaat uit van de koppeling van de winkels aan online. Het gemiddelde kasticket is ook al naar boven gegaan in de webshop, omdat we boven de 30 euro gratis levering aanbieden. Als je één balpen wil, willen we dat gerust voor je doen, maar dan vragen we 4,95 euro voor de transportkost bij. Dat is toch nog een scherpe en concurrentiële prijs, zodat het voor beide partijen haalbaar blijft.” 

 

Bestellingen voor 18 uur ’s avonds, worden de volgende dag thuis bezorgd. Op korte termijn is het de bedoeling dat bestellingen evengoed in de winkels afgehaald kunnen worden. Dan is de keuze volledig vrij. “Hybride retail, een synergie tussen winkels en online is echt de toekomst”, aldus de familie-ondernemers. Het doel: de webshop moet de grootste AVA-winkel worden. Die koppeling tussen online en offline zal dan ook nog verder worden uitgebreid, zoals toegang tot de webshop vanuit het winkelpunt, al blijft de picking centraal in het magazijn: “Onze winkelmedewerkers moeten bovenal hun rol als verkopers en adviseurs houden.” Wel worden de webshoptargets aan de groepstargets toegevoegd, zodat iedereen in het bedrijf mee betrokken wordt in het onlineverhaal.

 

AVA test eerste Belgische ‘Dash Button’

Vanuit de nieuwe omnichannel-strategie wil AVA voortaan ook meer naar buiten treden en activaties rond het merk voeren. Zo neemt de keten niet alleen voor het eerst deel aan de Hobbybeurs en de Libelle winterfair, maar overweegt de hobbyretailer ook te gaan samenwerken met 'influencers'. “In het online verhaal willen we heel veel aandacht aan inspiratie geven”, aldus Fay Van Weddingen.

 

Een andere opmerkelijke vernieuwing is de AVA-koopknop, te vergelijken met de Amazon Dash Button, maar dan voor het eerst in België. Met drie horecaklanten is de keten een eigen koopknop aan het testen, die het mogelijk moet maken om met één druk op de knop artikelen die je frequent nodig hebt bij te bestellen. Printpapier bijna op? Met een druk is het besteld. Koen Van Weddingen: “In samenspraak met de klant willen we (bijna) automatische bestellingen gaan faciliteren. Technisch kan het nu perfect, nu zijn we aan het nadenken hoe het te positioneren. Vooral in B2B lijkt het ons handig: onze droom is om naast elke printer in elk kantoor zo’n knop te hebben.”