Aveve noteert na vijf jaar opnieuw groei

Aveve noteert na vijf jaar opnieuw groei

Aveve noteert na vijf jaar opnieuw groei

Aveve mag dan een vinger in de pap hebben in zowat elke schakel van de landbouwketen, toch stagneerde de groei van de Belgische land- en tuinbouwgroep tussen 2012 en 2016. Het voorbije jaar kon topman Eric Lauwers het tij keren met een groei van 4%.

 

"Lokaal en internationaal doorwegen"

Bij het grote publiek is Aveve vooral bekend van het motto "tuin, dier, bakplezier", maar het bedrijf is via zijn productiedochters actief op zowat alle vlakken van het Belgische landbouw- en tuinleven. Een mastodont van die omvang consequent laten groeien, is geen gemakkelijke opdracht, zo laat Aveve-topman Eric Lauwers optekenen in L'Echo en De Tijd: "Tussen 2012 en 2016 plafonneerde de omzet; de grenzen waren bereikt. Er was weinig synergie tussen onze bedrijven."

 

Lauwers, die twee jaar geleden de overstap maakte van bierreus AB InBev naar landbouwoctopus Aveve, ziet vooral brood in het stroomlijnen van de verschillende dochters en in het combineren van Aveve's knowhow met lokale commerciële spelers. Al kijkt Lauwers ook buiten de landsgrenzen: met de overname van het Nederlandse Arie Block levert Aveve nu gespecialiseerde voeding voor dierentuinen als de Zoo van Antwerpen en Pairi Daiza. Voedingsadditieven voor runderen brengt de keten tot in China en Brazilië aan de man, en in Canada bouwt de Aveve-groep mee aan een gigantische dakserre.

 

Investeren in innovatie

Het bedrijf springt ook mee op de kar van nieuwe technologieën als drones en big data in de landbouwsector. "Aveve vliegt nu al met drones over velden om landbouwgewassen in kaart te brengen en de oogsten te optimaliseren," vertelt Lauwers, die voor de komende drie jaar zo'n 111 miljoen euro heeft weggelegd voor investeringen in IT-infrastructuur, productieuitbreiding en de modernisering van installaties.

 

Ook in de 250 verkooppunten van de winkelketen staat innovatie centraal: ondanks flinterdunne winstmarges onderscheidt Aveve zich door zijn assortiment thuisbakproducten en bloemsoorten. De resultaten spreken alvast voor zich: het Belgische bedrijf noteerde vorig jaar voor het eerst in vijf jaar een groei van zijn omzet met 4% tot 1,4 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.