Aveve noteert na vijf jaar opnieuw groei

Aveve noteert na vijf jaar opnieuw groei

Aveve noteert na vijf jaar opnieuw groei

Aveve mag dan een vinger in de pap hebben in zowat elke schakel van de landbouwketen, toch stagneerde de groei van de Belgische land- en tuinbouwgroep tussen 2012 en 2016. Het voorbije jaar kon topman Eric Lauwers het tij keren met een groei van 4%.

 

"Lokaal en internationaal doorwegen"

Bij het grote publiek is Aveve vooral bekend van het motto "tuin, dier, bakplezier", maar het bedrijf is via zijn productiedochters actief op zowat alle vlakken van het Belgische landbouw- en tuinleven. Een mastodont van die omvang consequent laten groeien, is geen gemakkelijke opdracht, zo laat Aveve-topman Eric Lauwers optekenen in L'Echo en De Tijd: "Tussen 2012 en 2016 plafonneerde de omzet; de grenzen waren bereikt. Er was weinig synergie tussen onze bedrijven."

 

Lauwers, die twee jaar geleden de overstap maakte van bierreus AB InBev naar landbouwoctopus Aveve, ziet vooral brood in het stroomlijnen van de verschillende dochters en in het combineren van Aveve's knowhow met lokale commerciële spelers. Al kijkt Lauwers ook buiten de landsgrenzen: met de overname van het Nederlandse Arie Block levert Aveve nu gespecialiseerde voeding voor dierentuinen als de Zoo van Antwerpen en Pairi Daiza. Voedingsadditieven voor runderen brengt de keten tot in China en Brazilië aan de man, en in Canada bouwt de Aveve-groep mee aan een gigantische dakserre.

 

Investeren in innovatie

Het bedrijf springt ook mee op de kar van nieuwe technologieën als drones en big data in de landbouwsector. "Aveve vliegt nu al met drones over velden om landbouwgewassen in kaart te brengen en de oogsten te optimaliseren," vertelt Lauwers, die voor de komende drie jaar zo'n 111 miljoen euro heeft weggelegd voor investeringen in IT-infrastructuur, productieuitbreiding en de modernisering van installaties.

 

Ook in de 250 verkooppunten van de winkelketen staat innovatie centraal: ondanks flinterdunne winstmarges onderscheidt Aveve zich door zijn assortiment thuisbakproducten en bloemsoorten. De resultaten spreken alvast voor zich: het Belgische bedrijf noteerde vorig jaar voor het eerst in vijf jaar een groei van zijn omzet met 4% tot 1,4 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.